Hulp gezocht voor reparatie OB-Mx Master Board

Martin Peters

Stamgast
Lid sinds
13 september 2002
Berichten
415
Locatie
Halsteren
Ik zoek iemand die het master board van mijn OB-Mx kan repareren (tegen betaling).

Mijn OB-Mx heeft 3 voice cards waarvan er 1 steeds ontstemt dus 2 zijn er bruikbaar. Voor die ene voicecard is de OB-Mx al eens een jaar bij een reparateur geweest zonder resultaat...

Maar ik zoek hulp voor het volgende:
Initieel was er het probleem dat de stereo output ineens sterk vervormde. De individuele outputs deden het nog wel goed. Ik dacht aan een defecte opamp o.i.d. Maar bij het onderzoeken daarvan heb ik een keer de middelste connector van het master board naar het frontpanel board half aangesloten :stupidDaarna deden sommige potmeters op het frontpanel het niet meer en sommige potmeters veranderen 2 parameters tegelijk. Ik heb zelf de 4 x 74HC4051 IC's op het frontpanel board vervangen waar de potmeters op uitkomen maar dat lost het probleem niet op. Ik heb te weinig verstand van het digitale gedeelte van het master board om het probleem te kunnen localiseren. Dus voelt er zich iemand geroepen?

IMG_1829.jpg
 
Mocht je er niet uitkomen, vraag het ff aan Kent Spong, die kan zelfs je cs80 fixen.
 
hoi Martin,

heb via deze link het schema van het master board eens bekeken, schema van potmeter board ontbreekt precies dus ga ik even gokken. Je ziet op het digitale gedeelte van je masterboard helemaal links waar de verschillende pinnen van je P3 vandaan/naartoe gaan. De Intel 80C198 heeft 4 AD ingangen waar veronderstel ik de 4 uitgangen (pin 3 , Z, common output )van de 4(?) 4051 op aangesloten zijn (POT1-POT4). Dan heb je de A/B/C uitgangen die gebufferd worden door een 74HC244. Die 3 uitgangen zijn de 4051 select inputs veronderstel ik. Op deze manier kun je 32 pots inlezen via 4 adc ingangen en slechts 3 select uitgangen. Wanneer nu een uitgang van die 74HC244 defect is kan ik me voorstellen dat je met één pot 2 parameters aanstuurt. Dus je moet met een oscilloscoop de 3 uitgangen van de 74hc244 (of de uitgangsimpedantie vergelijken , das veiliger eigenlijk maar soit) eens bekijken en eventueel vergelijken met de ongebufferde uitgangen van de CPU zelf. Het zou ook kunnen dat 1 van de 4 AD ingangen van de CPU zelf defect is ... maar dat is ook te achterhalen door wat te meten aan de ad ingangen en aan wat potmeters te draaien . Je connector zit nu toch wel echt goed? Zijn niet echt idiot proof connectoren precies ;) .

Als je het materiaal en ervaring niet hebt zou ik hem wel even bij een vakman binnenbrengen. Zoek even op het forum naar reparateur ofzo, zijn er hier wel een paar dacht ik .
 
Laatst gewijzigd:
Mocht je er niet uitkomen, vraag het ff aan Kent Spong, die kan zelfs je cs80 fixen.
Ik dacht, laat ik eerst een dichter bij huis proberen op dit forum. Maar dat zou een optie zijn. Bedankt.
 
hoi Martin,

heb via deze link het schema van het master board eens bekeken, schema van potmeter board ontbreekt precies dus ga ik even gokken. Je ziet op het digitale gedeelte van je masterboard helemaal links waar de verschillende pinnen van je P3 vandaan/naartoe gaan. De Intel 80C198 heeft 4 AD ingangen waar veronderstel ik de 4 uitgangen (pin 3 , Z, common output )van de 4(?) 4051 op aangesloten zijn (POT1-POT4). Dan heb je de A/B/C uitgangen die gebufferd worden door een 74HC244. Die 3 uitgangen zijn de 4051 select inputs veronderstel ik. Op deze manier kun je 32 pots inlezen via 4 adc ingangen en slechts 3 select uitgangen. Wanneer nu een uitgang van die 74HC244 defect is kan ik me voorstellen dat je met één pot 2 parameters aanstuurt. Dus je moet met een oscilloscoop de 3 uitgangen van de 74hc244 (of de uitgangsimpedantie vergelijken , das veiliger eigenlijk maar soit) eens bekijken en eventueel vergelijken met de ongebufferde uitgangen van de CPU zelf. Het zou ook kunnen dat 1 van de 4 AD ingangen van de CPU zelf defect is ... maar dat is ook te achterhalen door wat te meten aan de ad ingangen en aan wat potmeters te draaien . Je connector zit nu toch wel echt goed? Zijn niet echt idiot proof connectoren precies ;) .

Als je het materiaal en ervaring niet hebt zou ik hem wel even bij een vakman binnenbrengen. Zoek even op het forum naar reparateur ofzo, zijn er hier wel een paar dacht ik .
Op het panel board zitten inderdaad 4 x 4051 die via 2 TLC2272CP naar die 4 Pot1/4 ingangen gaan op de CPU. Op die 4051 zijn alle potmeters aangesloten. Ik had de CPU al uitgewisseld met die van een voicecard maar dat loste het probleem niet op dus ik neem aan dat de CPU OK is. Ik ga kijken of ik eruit kom met je aanwijzingen. In ieder geval hartelijk dank daarvoor.

IMG_1811.jpg
 
Het heeft even geduurd maar de 2 problemen met de OB-Mx zijn opgelost.
Het probleem met de interface werd inderdaad veroorzaakt door een defecte 74HC244 (U17). Dus @Toon , hartelijk dank voor de tip.
Het probleem met de vervorming in de stereo uitgang werd veroorzaakt door een defecte opamp IC TLE2062CP (U27).
De OB-Mx werkt weer en daar ben ik heel blij mee.
Misschien dat ik in de toekomst nog het probleem op de 3e voicecard kan traceren maar dat heeft vooralsnog geen prioriteit.
 
Back
Top