Iemand ervaring met Dutch & Dutch 8C?

ano090422

Gedeactiveerd account
Dismembered
Lid sinds
29 Maart 2003
Berichten
702
Op dit moment gebruik ik een setje Event Opals, maar omdat één kanaal wat begint te kraken, lijkt het alsof ze aan het eind van hun (wat korte) levenscyclus beginnen te komen. Ik had al een een tijdje een oogje op de Dutch & Dutch 8C speakers, en dan met name de Studio versie (ik ben niet geïnteresseerd in streaming features, wil de speakers alleen in de studio gebruiken). Heeft iemand ze al eens in een studio context uitgeprobeerd? Of misschien wel de overstap gemaakt van Opal's naar 8C's? Zie 8c
 
Sure thing, ga ik ook doen! Toch was ik benieuwd of iemand hier ze al eens (intensief) heeft gebruikt in een studio context en daar iets over kan vertellen. In de showroom zullen ze ongetwijfeld geweldig klinken (en ik ben bang dat ik het toch niet kan weerstaan ze dan te bestellen). Ik zal sowieso laten weten wat mijn ervaringen zijn, mocht ik ze inderdaad aanschaffen (vooral omdat de Event Opal's eigenlijk al heel goed klinken), al is het maar omdat het een Nederlands product is!
 
Veel hype, leuke actieve DSP speaker, maar ook niet meer dan dat. Zijn mooiere speakers te koop voor dat budget (ATC e.d.)
 
Veel hype, leuke actieve DSP speaker, maar ook niet meer dan dat. Zijn mooiere speakers te koop voor dat budget (ATC e.d.)
Ok, ga door, ik lees vooral enorme positieve reviews (bijv. Dutch & Dutch 8c Review) en dat de Dutch & Dutch de ATC's voorbij gaan (bijv. Dutch & Dutch 8C or ATC 25 for mixing - Gearspace.com). Ik ben normaal altijd wars van DSP speakers (omdat ze altijd proberen het geluid 'mooier' te maken), maar had het idee dat deze (succesvol) vooral een zo accuraat mogelijk weergave van het geluid proberen na te streven. Kun je iets meer duiding geven waarom bijv. ATC's volgens jou een betere koop zouden zijn?
 
ik vind de ATC gewoon stakker klinken en de DSP kan je ook prima in Sonarworks doen.
zijn vooral mensen die geen DSP gewend zijn die onder de indruk zijn van de DSP, maar het kan nog veel mooier met bijv Trinnov.
 
ATC idd of the Ones van Genelec. Kijk ook eens naar KSD A100 OF A200mk2. Vooral die laatste ben ik erg van onder de indruk. Mega strak, nagenoeg geen vervorming(thd) (ook niet in t laag).
 
ATC idd of the Ones van Genelec. Kijk ook eens naar KSD A100 OF A200mk2. Vooral die laatste ben ik erg van onder de indruk. Mega strak, nagenoeg geen vervorming(thd) (ook niet in t laag).
Verder KH (of nu Neumann), JBL pro en PSI niet vergeten. En in de lijn van cardiod, Geithain, Kii Three ook niet.
 
Thanks, ik duik er even in! Was helemaal niet bekend met Sonarworks en Trinnov! Ik meld me zodra ik meer gelezen heb!
 
Hm, had er niet bij stilgestaan dat deze monitors ook weer wat latency toevoegen (3.1ms in low latency mode, en anders maar liefst 33.2ms). Van de website:
How much latency does the 8c have in linear phase mode and in low latency mode?

The normal setting is Linear Phase Mode. In Linear Phase Mode the 8c uses an FIR filter that corrects the phase distortion caused by the Linkwitz-Riley 4th order crossovers at 100 Hz and 1250 Hz, thereby linearizing the phase response, which gives the 8c’s exceptional transient response and impulse response. The Linkwitz-Riley crossover delays some frequencies more than others and the FIR filter adds a bit of delay to all but the ‘slowest’ frequencies, such that all frequencies have the same amount of delay and thus arrive at the listener’s ears at the exact same moment. In Linear Phase Mode the 8c’s have a latency of around 33.2 ms. Use this mode when latency is not an issue, such as listening to music in a domestic situation, during mixing or mastering. Usually, the Linear Phase Mode works well with movies too, because latency is less than a single frame in a movie.

When in Low Latency Mode, the 8c’s don’t have a flat phase response. The latency is about 3.1 ms. Use this setting for live tracking and perhaps if lower latency is required for integration with other speakers in a home theatre.

The audible difference between Linear Phase Mode and the non-corrected phase is subtle but worthwhile. Some listeners appear to be more sensitive to it than others.

Ga binnenkort maar es een sessie plannen waar ik verschillende speakers naast elkaar hoor..
 
Ja 33.2ms latency moet je niet als iets slechts zien.
Het is eerder een feature dat die speaker een linear phase response heeft.
Dat is een van de voordelen van dsp's dat dat in het filter van de speakers gedaan kan worden.

De vraag is of je er wat en hebt of dat je het toch nooit gebruikt.
Ik bedoel misschien is het wel de perfecte speaker verder.
 
Ik ken een van de ontwikkelaars en deze units zijn wel echt een slagje anders dan de meeste monitors.
Kosten wel een flinke duit.

Zou ze zeker eens "in het echt" checken.

D&D kan met hun DSP code ook dingen als directionele sub. Hierdoor kun je de speakers dichter bij de muur plaatsen etc.

Fancy spul voor een fancy prijs.
 
Dank allen! Inmiddels een week een set Dutch & Dutch 8C en een set Adam S3H mogen uitproberen in mijn eigen studio. Met veel dank aan Bart van Amptec!

In eerste instantie heb ik wat referentie tracks geluisterd. Tot in de late uurtjes trouwens. Heel bewust van geweldig gemixte niet-elektronische muziek (Fleetwood Mac - Dreams) tot bijna klinisch elektronisch (AtomTM - Strom), en daarnaast wat tracks die (IMHO) niet geweldig gemixt zijn (zou je dat beter horen?) plus wat rammende tracks (Deadmau5 - Maths en Halogenix - Future Flow). Snel merkte ik dat de D&D’s erg breed en mooi klonken, maar het lukte maar niet om punch, focus en energie over te brengen. De D&D’s gaven een indrukwekkend hoog (mooie knispers waarvan je kippenvel krijgt) en het diepere laag (groots, zonder te boomen). De Adam’s daarentegen leken juist te excelleren in punch, wellicht ook omdat het frequentiegebied rond 100-200hz (juist de midden frequenties) stukken luider is (een dansbare track knalt meer uit de speakers, chest-hitting, etc). Wat me bij beide speakers opviel tav mijn oude Event Opals was het enorme verschil in detail. Op dit moment hadden de Adam’s mijn voorkeur: ze leken me eerlijker en daarom geschikter als referentie monitor voor elektronische muziek.

Op een gegeven moment vond ik in de D&D handleiding een stukje over ‘toe-in’ - de mate waarin de speakers naar elkaar toe gedraaid zijn. De stelling was dat meer toe-in een meer gefocust klankbeeld zou geven, terwijl minder toe-in vooral een breder ‘atmosferische’ sound geven. Direct uitgeprobeerd, en warempel: de wat ‘flubberige’ kicks veranderden plots in knallende punchy kicks, terwijl de breedte van het geluid niet direct inboette.

Toen ik op een gegeven moment wat kabels aan het aansluiten was in de studio, en gewoon wat muziek speelde, merkte ik dat mijn oren behoorlijk vermoeid begonnen te raken. Inderdaad: de Adam’s. Overgeschakeld naar de D&D’s en nog uren (dezelfde!) muziek kunnen luisteren.

Tot slot (op aanraden van Bart van Amptec) nog wat tracks gemixt op beide speakers. Duidelijke zaak. Het worden de Dutch & Dutch speakers.

Nogmaals, dit zijn mijn persoonlijke ervaringen. Ik kan me levendig voorstellen dat voor knallende drum & bass producties de Adam’s rocken (zeker met een sub). Maar voor de muziek die ik probeer te maken (noem het een combinatie van atmosferische soundscapes en harmonieën met overwegend elektronische beats) werken de Dutch & Dutch speakers beter, ze geven me meer inspiratie, terwijl ze een eerlijkheid bieden die ik nooit eerder gehoord had. Tuurlijk zijn er nog talloze andere speakers die ik niet geluisterd heb, en natuurlijk zit er een redelijk prijsverschil tussen de D&D’s en de Adams, maar mijn studio is niet heel groot (kwa metrage, ongeveer 4x6.5m) en ik ben inmiddels toch al verliefd op de 8C’s geworden.
 
Zou de HEDD Model 30 mk2 zeker ook nog proberen, daar ben ik recent op uitgekomen.
Heb ik naar gekeken, zeker interessante speakers. Maar heb de Dutch & Dutch set inmiddels al besteld. Ik was erg blij de speakers in eigen studio te kunnen testen, keerzijde is dat het aanbod dan allicht wat beperkter is. Niettemin ben ik zo blij als een kind met de gemaakte keuze. Kom gerust eens luisteren / herrie maken wanneer alles geleverd en geïnstalleerd is!
 
Room correctie maakt een groot verschil. Mooie keuze, ga je geen spijt van krijgen.
de Adams zijn idd redelijk midrange gevoiced (net té imho)
 
Hoe transleert een mix/master op de D&Ds naar de huiskamer en autospeakers?
Bij de D&D’s merkte ik dat ik (nog veel) bewuster beslissingen maakte. Met name het laag is veeeeel beter in control nu (op de Events wilde ik nog weleens mixes maken waarbij het laag te veel aanwezig was). Ik heb het voorrecht om in een aantal verschillende auto’s te kunnen luisteren (Cayenne en 911 met ‘standaard Bose speakers’ en Polestar) - so far op alle systemen significante verbetering!
 
Room correctie maakt een groot verschil. Mooie keuze, ga je geen spijt van krijgen.
de Adams zijn idd redelijk midrange gevoiced (net té imho)
Inderdaad, vond ze zelf ook iets teveel mid hebben, waardoor ze wel meer ‘in your face’ zitten, maar ook sneller vermoeien.

Als ik alleen maar techno knallers zou maken had ik misschien wel voor de Adams gegaan (ze hebben meer de club feel), maar de 8C’s zijn kwa detail en plaatsing wel erg indrukwekkend.
 
Back
Top