9 verschillenden Maschine+ b stocks bij Bax

Montfrooij

Gepokt en gemazeld
Ik zocht op een MPC bij Bax (welke onvindbaar was, muv een B stock, maar dat terzijde) en kreeg ook 9 verschillende B stocks van een Maschine+ in de resultaten terug.
(dus niet MK3, echt 9 verschillende Maschine+ die terug waren gestuurd)

Wat mij even aan het denken zette. Zoveel ben ik er nog niet tegengekomen van 1 product.
Iemand van hier die er toevallig 1 terug heeft gestuurd?

En is hij dan echt zo 'anders/moeilijk/slecht' dat ze bij bosjes terug worden gestuurd?

Ik heb er wel eens met een schuin oog naar gekeken (onlangs nog tijdens m'n zoektochtje naar een nieuwe box), maar kon er nooit echt wijs uit worden of het wat voor me zou zijn.
Online hoor je verschillende verhalen, maar toch vaak een negatief uitvallende eindconclusie.

Totaal niet wereldschokkend natuurlijk, maar ik vond het bijzonder.

Ik denk dat de MPC's weer de voorkeur krijgen. Er is een tijd geweest dat als je een modern alternatief wilde je een soort van automatisch bij Machine terecht kwam. Nu heeft Akai het weer leuk voor elkaar met de laatste reeks MPC's en dat heeft denk ik zijn weerslag.

Ik denk dat de MPC's weer de voorkeur krijgen. Er is een tijd geweest dat als je een modern alternatief wilde je een soort van automatisch bij Machine terecht kwam. Nu heeft Akai het weer leuk voor elkaar met de laatste reeks MPC's en dat heeft denk ik zijn weerslag.
Ja, goed mogelijk idd.
Zeker die laatste 2.10 update kan mensen 'over de MPC streep' trekken.
Maar dat die dan net 'allemaal' hun M+ terugsturen vond ik opvallen.
Kans is groot dat ze nog onder de 120d niet goed geld terug voorwaarde zijn gekocht trouwens. Ik weet niet wanneer Bax daarmee gestopt is, maar bij mijn laatste aankoop was het nog 120 (nu 30)

De tegenhanger van de Maschine+ is ook meer de Akai Force waarvan Bax wel voorraad heeft maar waar ook 4 b-stocks van beschikbaar zijn.
MPC's zijn qua workflow toch wel andere apparaten en momenteel om de 1 of andere reden slecht leverbaar (ik heb er nog 1 bij een winkel in Duitsland kunnen scoren).

De tegenhanger van de Maschine+ is ook meer de Akai Force waarvan Bax wel voorraad heeft maar waar ook 4 b-stocks van beschikbaar zijn.
MPC's zijn qua workflow toch wel andere apparaten en momenteel om de 1 of andere reden slecht leverbaar (ik heb er nog 1 bij een winkel in Duitsland kunnen scoren).
Ja, dat zag ik ook idd (die 4x Force)
Ik vraag me af of mensen afknappen op de complexiteit van dergelijk machines, waardoor het 'inspiratie' element te beperkt is.

Nu had Bax natuurlijk een extreem ruim omruilbeleid, wat dit nog wel aan zal hebben gewakkerd (even proberen of het wat voor me is met garantie dat ik het binnen 120d terug kan sturen)

Hoe bevalt jou de MPC?

De tegenhanger van de Maschine+ is ook meer de Akai Force
Ik zat nog even over die opmerking na te denken. Ik zag de M+ zelf meer als een MPC. Hoe kom je bij die redenatie (dat het meer een Force is)?

Ik baseer me puur op youtube etc, dus heb zelf geen ervaring met één van die drie.

Ja, dat zag ik ook idd (die 4x Force)
Ik vraag me af of mensen afknappen op de complexiteit van dergelijk machines, waardoor het 'inspiratie' element te beperkt is.

Nu had Bax natuurlijk een extreem ruim omruilbeleid, wat dit nog wel aan zal hebben gewakkerd (even proberen of het wat voor me is met garantie dat ik het binnen 120d terug kan sturen)

Hoe bevalt jou de MPC?
Ik haak even aan ;) Ik heb nog een oude Maschine 1 en tot voor kort geen MPC meer, had vroeger een MPC 2000 XL en nu weer een MPC One. Gek genoeg is het voordeel van de MPC toch dat het zonder computer kan, iets dat de M+ ook heeft. De Maschine heb ik altijd gebruikt in korte periodes en ondanks dat ik in theorie niets op de computer hoefde te doen deed ik het toch. Wat dan weer voorbij ging aan het doel. Ik heb de One nog maar net maar het houdt mij wel al weg van de computer.

En ik ben tot nu toe blij verrast met de workflow. Over een paar weken en wat meer vlieguren kan ik een beter oordeel vellen maar so far so good.

Ik zat nog even over die opmerking na te denken. Ik zag de M+ zelf meer als een MPC. Hoe kom je bij die redenatie (dat het meer een Force is)?

Ik baseer me puur op youtube etc, dus heb zelf geen ervaring met één van die drie.
Ja op zich zit het er een beetje tussenin met Maschine aangezien het ook een apparaat is met 16 pads maar wat ik bedoel is dat de Maschine werkwijze veel meer aansluit bij hoe ableton, bitwig en dus ook de Akai force werken. In maschine heb je een ideas mode met scenes (effectief een clips mode) en een arranger view. Dat sluit aan bij hoe de force (en meerdere DAWs zoals ableton en bitwig) werken. Deze clips of ideas kun je dan weer een arrangement mee maken in de arrangement view (of gewoon direct in de arrangement view werken natuurlijk).

De MPC hanteert de klassieke MPC werkwijze. Je kunt wel sequences aan elkaar knopen maar je hebt geen lineaire arranger view zoals we die gewend zijn uit een DAW. Maschine(+), Akai Force en uiteraard DAWs werken wel op die manier. De MPC kan wel sequences en mute live recorden in een "arrangement" maar de werkwijze is wel totaal anders.

Hoe bevalt jou de MPC?
Goed, alleen zoals in mijn post hierboven vermeld wel enorm wennen aan de werkwijze en hoe de relatie tussen tracks, sequences en programs e.d. liggen. Dat is echt anders dan ik de afgelopen jaren gewend ben en dus best even schakelen. Het is echter wel een zeer multifunctioneel apparaat en de accu en speaker bevallen mij erg goed omdat ik dan 's avonds op de bank wat dingen kan doen wanneer mijn zoontje slaapt.

Ja op zich zit het er een beetje tussenin met Maschine aangezien het ook een apparaat is met 16 pads maar wat ik bedoel is dat de Maschine werkwijze veel meer aansluit bij hoe ableton, bitwig en dus ook de Akai force werken. In maschine heb je een ideas mode met scenes (effectief een clips mode) en een arranger view. Dat sluit aan bij hoe de force (en meerdere DAWs zoals ableton en bitwig) werken. Deze clips of ideas kun je dan weer een arrangement mee maken in de arrangement view (of gewoon direct in de arrangement view werken natuurlijk).

De MPC hanteert de klassieke MPC werkwijze. Je kunt wel sequences aan elkaar knopen maar je hebt geen lineaire arranger view zoals we die gewend zijn uit een DAW. Maschine(+), Akai Force en uiteraard DAWs werken wel op die manier. De MPC kan wel sequences en mute live recorden in een "arrangement" maar de werkwijze is wel totaal anders.
Ik kan nog niet helemaal voor me zien hoe dat voor mij in de praktijk uit gaat pakken.

Mijn gevoel zegt dat ik daar minder last van heb, omdat ik gewend ben met Reason te werken en (voor zover ik weet) heeft die ook geen lineaire arranger view.
Alleen 'blocks' (wat ik vooral gebruik om een beetje een structuur aan te brengen met kleurtjes)
Wanneer 'mis' je zo'n view bij de MPC?

Ik kan nog niet helemaal voor me zien hoe dat voor mij in de praktijk uit gaat pakken.

Mijn gevoel zegt dat ik daar minder last van heb, omdat ik gewend ben met Reason te werken en (voor zover ik weet) heeft die ook geen lineaire arranger view.
Alleen 'blocks' (wat ik vooral gebruik om een beetje een structuur aan te brengen met kleurtjes)
Wanneer 'mis' je zo'n view bij de MPC?
Ik ken reason niet maar die blockmode en de standaard arranger view zien er uit als een lineaire arranger zoals je die in de Akai Force (of maschine, of welk DAW dan ook) hebt.
Hoe de MPC dit doet kan dit filmpje denk ik veel beter uit leggen dan ik dat in tekst kan maar dat werkt echt totaal anders (meer zoals chainen van patterns zoals veel hw sequencers dat doen).

Ik mis een dergelijke lineaire view wanneer ik richting een track zou gaan werken aangezien dat de manier is waarop ik de laatste 15 jaar heb gewerkt. Dat kan voor een ander niet zo zijn uiteraard maar voor mij is een lineaire arrangement waarin je precies kunt zien wat waar en wanneer gebeurt veruit de meest overzichtelijke methode om een arrangement te maken.

Ik ken reason niet maar die blockmode en de standaard arranger view zien er uit als een lineaire arranger zoals je die in de Akai Force (of maschine, of welk DAW dan ook) hebt.
Hoe de MPC dit doet kan dit filmpje denk ik veel beter uit leggen dan ik dat in tekst kan maar dat werkt echt totaal anders (meer zoals chainen van patterns zoals veel hw sequencers dat doen).

Ik mis een dergelijke lineaire view wanneer ik richting een track zou gaan werken aangezien dat de manier is waarop ik de laatste 15 jaar heb gewerkt. Dat kan voor een ander niet zo zijn uiteraard maar voor mij is een lineaire arrangement waarin je precies kunt zien wat waar en wanneer gebeurt veruit de meest overzichtelijke methode om een arrangement te maken.

Ik ga hem later bekijken. Thnx.

Ja, dat is me wel wat meer duidelijk.
Ik werk op de 707 scenes. Dat zijn verzamelingen van clips (patterns, volgens mij is dat wat anders dan bij de MPC) die je kunt starten (ook wel chainen, maar niet grafisch weergegeven)

Reason heeft dus blocks, maar dat gebruik ik niet zo veel om data te arrangen, maar meer om een visuele representatie van de elementen (intro, verse etc.) te hebben.
Maar met muis en keyboard gaat dat best snel (kopiëren, aanpassen etc.)

Ik vind de 707 manier voor performen lekker werken.
Je selecteer scene 1, waaraan een aantal clips hangen.
Vervolgens selecteer je scene 2, waar weer meer of andere clips aan hangen.
Zo kun je je track voorbereiden, maar 'live' nog wel bepalen of je iets vaker of op een ander moment laat afspelen.
De 707 heeft dus geen arranger view (zou wel makkelijk zijn overigens).

Dus ik vraag me dan nog wel af of ik tracks in de MPC kan groeperen zodat je niet alles hoeft te knippen / plakken dmv het langer maken van sequences hoeft te doen
(je wilt toch ook wat variatie aanbrengen in de elementen, dat doet hij nu niet en dan een bepaalde melodielijn die op meerdere plekken terug komt niet steeds hoeven te veranderen.

Nou goed, andere workflow, iets om over na te denken dus.

Ik heb de arranger view van M+ nu ook gezien en snap wat je bedoelt.

Ergens aan het eind (25:26 oid) komt die in beeld.
Dat is wel heel lekker grafisch allemaal.
Maakt de keuze niet makkelijker.....

Wat voor mij de doorslag gaf om voor de MPC Live II te gaan waren de accu en speaker. Die zaken niet los hoeven meeslepen en toch een zeer compleet stuk gear bij je hebben en zelfs kleine externe gear kunnen voorzien van stroom via een USB > DC kabel vond ik grote meerwaarde.

Wat voor mij de doorslag gaf om voor de MPC Live II te gaan waren de accu en speaker. Die zaken niet los hoeven meeslepen en toch een zeer compleet stuk gear bij je hebben en zelfs kleine externe gear kunnen voorzien van stroom via een USB > DC kabel vond ik grote meerwaarde.
Ja, dat begrijp ik. En dat was ook de reden dat ik (opnieuw) naar de MPC Live 2 ging kijken.

Ik denk dat ik het niet eens zo heel vaak ga gebruiken overigens, maar het feit dat het kan vond ik een leuke bonus.
Het komt er eigenlijk op neer dat je met elke box wel muziek kan maken en dat je er op basis van specs en video's niet (altijd) uitkomt als je wilt weten of iets bij je past of niet.

Vind het wel interessante topics, zo op zicht lijkt mij de MPC's (t.o.v. van de Maschines) wel de meest profi units, CV outs, USB audio class compliant, ongetwijfeld goede midi spec. Aan de andere kant snap ik ook wel dat mensen toch wat minder kunnen wennen aan de workflow van de Maschine en misschien ook Akai Force. Het dawless principe klinkt leuk, maar als je dan toch thuis zit dan is het wel een boel geld voor iets wat toch wel heel veel lijkt met werken met een daw.

Hoe dan ook ben ik wel blij met de SP-16, ik denk dat ik niet had kunnen wennen aan de MPC werkwijze met part muting e.d. (even los van stuk minder centjes).

Ik werk alleen maar in de standaard (!) lineaire view van Reason omdat blocks mij te veel vast legt.

Ik werk alleen maar in de standaard (!) lineaire view van Reason omdat blocks mij te veel vast legt.
Ja snap ik. Ik gebruik blocks vooral om visuele markers te hebben van waar ik zit in de song (intro, verse 1, chorus 1 etc.)
Het helpt (mij) als ik die visueel kan scheiden, ook met het opnemen van instrumenten en midi.
Heel af en toe zet ik een basis ritme in de blokken, zodat ik wat 'lekkers' heb om overheen te spelen (anders dan tik tok tok tok tik tok tok tok) wat ook nog meeloopt met de opbouw van de track.
Maar veel meer dan dat is het niet, zeker niet als je met 'echte' instrumenten werkt. Die kun je n.l. niet lekker opnemen in blocks, omdat het einde dan zo abrupt is.

Vind het wel interessante topics, zo op zicht lijkt mij de MPC's (t.o.v. van de Maschines) wel de meest profi units, CV outs, USB audio class compliant, ongetwijfeld goede midi spec. Aan de andere kant snap ik ook wel dat mensen toch wat minder kunnen wennen aan de workflow van de Maschine en misschien ook Akai Force. Het dawless principe klinkt leuk, maar als je dan toch thuis zit dan is het wel een boel geld voor iets wat toch wel heel veel lijkt met werken met een daw.

Hoe dan ook ben ik wel blij met de SP-16, ik denk dat ik niet had kunnen wennen aan de MPC werkwijze met part muting e.d. (even los van stuk minder centjes).
Ja helemaal waar.
Als ik alles afpel (GAS) en terug ga naar waar het om draait, heb ik ze niet nodig.
De DAW kan alles.

Maar een tweede setup is voor mij wel lekker, omdat dat mij inspireert.
En hardware synths geven me veel meer speelplezier en daardoor (denk ik) ook een 'beter' eindresultaat.

Maar als ik terug ga naar MPC vs MC-707 (dat was eigenlijk waar het voor mij mee begon), dan zal het vervangen van de MC-707 mij niet ineens veel betere muziek laten maken.

Het enige wat dat voor mij oplost is een midi issue die ik met de 707 heb. Maar ik verwacht dat ik er ook wel nieuwe 'uitdagingen' voor terug krijg. Want geen één box is 100% wat je nu nodig denkt te hebben.
Uiteindelijk moet je gewoon lijntjes inspelen, knoppen draaien, inspiratie krijgen etc. etc.
En dat kan vaak gewoon in de DAW en de 707 kan dat ook prima (met wat beperkingen dan, maar daar krijg ik inspiratie en snelheid voor terug).

En toch kriebelt het hahahahahaha.

Back