Motorolla cpu emulation project ( acces virus , waldorf , clavia etcc)

rechtermuisknop ergens op de GUI en dan krijg je deze popup, 0 blocks is realtime CPU use.
Zelfde truukje alsook AudioGridder toepast.
Screenshot 2024-08-23 at 17.34.44.png
 
Wel tof allemaal dat ze de synthklassiekers uit de jaren 90 en 2000 emuleren.

Toch heb ik nog wel een aantal vragen:

Zijn deze dingen makkelijk te installeren?
Worden er ook nog updates uitgebracht ivm elk jaar komende OS-updates van Apple?

Ik ben zeer benieuwd naar de Virus TI plugin en wil ik deze vergelijken met de hardware Virus TI2
 
Wel tof allemaal dat ze de synthklassiekers uit de jaren 90 en 2000 emuleren.

Toch heb ik nog wel een aantal vragen:

Zijn deze dingen makkelijk te installeren?
Worden er ook nog updates uitgebracht ivm elk jaar komende OS-updates van Apple?

Ik ben zeer benieuwd naar de Virus TI plugin en wil ik deze vergelijken met de hardware Virus TI2
Ja , gewoon de vst2 of vst 3 + bijhorende rom in je vst folder droppen ( voor vst3 is common files voor win )
De virus ti does mij niet zoveel (heb de hype nooitgesnapt ) , de waldorf xt-Xenia daarentegen is werkelijk subliem , alsook de nord 2 x
De nord 2x klink nagenoeg identiek als mijn Nord modular ( met nl patches loaded weliswaar )
 
Tja de software is hetzelfde als de hardware afgezien van de dac maar dat valt te verwaarlozen.. ik vind het echt cool dat de virtual analogs een nieuw leven krijgen
 
Persoonlijk geloof ik er weinig van dat het precies hetzelfde klinkt, maar ok.

Ik kijk uit naar een hardware Nord Lead 1 voor 100 euro, en een Virus C voor 150. :)

Jullie hebben wel door dat jullie illegaal bezig zijn neem ik aan.
 
Persoonlijk geloof ik er weinig van dat het precies hetzelfde klinkt, maar ok.
Het is een exacte emulatie van de originele DSP chip, dus ja het klinkt hetzelfde want het produceert exact dezelfde geluidsdata. Da's het grappige van een VA als een Virus of een Nordlead, da's gewoon software en dus een plugin in een doosje. De DACs van een goede audio interface doen niet onder voor die in de originele Virus hardware, dus waar zou het verschil moeten zitten? Heb zelf de Virus B en TI versies getest en die klinken precies zoals ik mij de originelen herinner en A/B testers geven ook aan dat er geen verschil is.

Verder is het draaien van een emulator niet illegaal. De ROMs van het OS kopieƫren/downloaden in principe wel (al kun je die van de Virus TI gewoon van de Access site zelf downloaden omdat ze in de installer file van de TI software staan - ze maken het je niet echt moeilijk). Maar aangezien het hier om producten gaat die niet langer in productie zijn en waar de originele fabrikant dus geen schade van heeft (geen gemiste verkopen) zou ik me daar qua geweten niet al te druk over maken - eerder kun je het beschouwen als 'abandonware', waar juist een stukje geschiedenis levend en toegankelijk gehouden wordt zelfs na de dood van het originele product. Net als met oude videogames etc. (zie MAME project en andere emulaties). Ook juridisch zal het niet zo'n vaart lopen zolang je ze niet commercieel of openbaar aanbiedt - dit zal bij een hardware versie waarschijnlijk wel het geval zijn als deze inclusief ROMs verkocht zou worden.
 
Laatst gewijzigd:
De ROMs van E-mu (sommige althans) worden nu, 20 jaar na datum, ook nieuw (na)gemaakt. Je vindt ze hier.
 
Persoonlijk geloof ik er weinig van dat het precies hetzelfde klinkt, maar ok.

Ik kijk uit naar een hardware Nord Lead 1 voor 100 euro, en een Virus C voor 150. :)

Jullie hebben wel door dat jullie illegaal bezig zijn neem ik aan.
hoe geef je aan dat je er niets van af weet:....dit bericht
 
Persoonlijk geloof ik er weinig van dat het precies hetzelfde klinkt, maar ok.

Ik kijk uit naar een hardware Nord Lead 1 voor 100 euro, en een Virus C voor 150. :)

Jullie hebben wel door dat jullie illegaal bezig zijn neem ik aan.
Weet jij Ć¼berhaupt hoe een dsp synth werkt, wat de cpu doet, hoe de dsp code van de rom wordt geladen?
Acces , waldorf , novation , clavia etc.. alle bevatten algoritmes =dsp code die van zodra de synth wordt aangezet uit de rom wordt gelezen en verwerkt door de cpu .
De algo's = filters, osc's, envelopes, effecten etc....deze code is geschreven in een taal die ALLEEN EEN SPECIFIEKE MOTOROLLA CPU begrijpt .
De MOTOROLA cpu wordt softwarematig geƫmuleerd en het is een energievretende emulatie omdat de architectuur totaal anders is dan de intel amd's cpus n de pc ,
Kortom: moderne Intels/AMD's zijn snel genoeg om het hardwareontwerp van deze specifieke Motorola CPU te emuleren
Deze geĆ«muleerde cpu verwerkt de ORIGINELE DSP CODE (die je kan downloaden van de OFFICIƋLE websites of ROM-archieven).
Als de (waldorf-, virus-, acces-)code ook maar het kleinste beetje zou afwijken, zou de emulator niet eens draaien of gewoon crashen.
Aangezien jij van mening bent dat deze emulaties ( cpu emulaties he , geen dsp ) anders zouden klinken dan de hardware , argumenteer dan eens hoe dat zou kunnen ... ?
We're listening :)
 
Laatst gewijzigd:
ik argumenteer als volgt, ivm copyright (originele code etc)

als je een orgineel hebt, mag je het ook op je computer draaien
bv. als je een originele CD/Download hebt, mag je daarvan ook een kopij nemen en op je andere apparaten beluisteren

zelfde voor synths/code

btw. de code van de waldorf XT is door waldorf zelf zoekgeraakt/gemaakt daar ze die enkel op 1 PC hadden staan en die PC is gecrashd - dus die kunnen ze niet meer beschikbaar stellen of (verder) ontwikkelen
 
De uitleg gaat over waarom het ā€˜t zelfde zou moeten klinken en het argument over copyright? Ik ben lost :)

Het enige waarom het iets anders zou kunnen klinken zijn de d/a converters denk ik maar dat zal een minimaal verschil zijn

Heb de ti emulatie geprobeerd, leuk om mee te spelen maar in mā€™n testproject gaat het niet altijd goed met opslaan. Soms open ik het project en staat de reverb ineens helemaal open, of is het terug naar init preset. Niet heel betrouwbaar hier.
 
ben ik nou gek of is het goed verstopt? kan de installer voor de Nord echt nergens vinden, ook niet op de discord
 
Weet jij Ć¼berhaupt hoe een dsp synth werkt, wat de cpu doet, hoe de dsp code van de rom wordt geladen?
Acces , waldorf , novation , clavia etc.. alle bevatten algoritmes =dsp code die van zodra de synth wordt aangezet uit de rom wordt gelezen en verwerkt door de cpu .
De algo's = filters, osc's, envelopes, effecten etc....deze code is geschreven in een taal die ALLEEN EEN SPECIFIEKE MOTOROLLA CPU begrijpt .
De MOTOROLA cpu wordt softwarematig geƫmuleerd en het is een energievretende emulatie omdat de architectuur totaal anders is dan de intel amd's cpus n de pc ,
Kortom: moderne Intels/AMD's zijn snel genoeg om het hardwareontwerp van deze specifieke Motorola CPU te emuleren
Deze geĆ«muleerde cpu verwerkt de ORIGINELE DSP CODE (die je kan downloaden van de OFFICIƋLE websites of ROM-archieven).
Als de (waldorf-, virus-, acces-)code ook maar het kleinste beetje zou afwijken, zou de emulator niet eens draaien of gewoon crashen.
Aangezien jij van mening bent dat deze emulaties ( cpu emulaties he , geen dsp ) anders zouden klinken dan de hardware , argumenteer dan eens hoe dat zou kunnen ... ?
We're listening :)
DA Converters. Maar dat is corksniffing.
 
ben ik nou gek of is het goed verstopt? kan de installer voor de Nord echt nergens vinden, ook niet op de discord
Waarschijnlijk hebben ze nog geen release gemaakt. De Github code heeft wel degelijk een 'nord' map met de emulator code, maar die moet je zelf compileren wat enige software development kennis vereist...
 
Back
Top