Fluctuaties in oscillator circuit door voeding

tobias

Stamgast
Lid sinds
16 juli 2014
Berichten
201
beste forumleden,

Ik ben bezig met de oscillator te maken en te lerenbegrijpen uit dit circuit (arbitraire C en R )(op 16:13):



Erg simple circuitje maar leuk om te leren. Als ik er een 9v batterij op aansluit krijg ik een strak signaal. Ook wilde ik dit werkend krijgen met de dual power supply uit dit filmpje (+12v, -12v en GND output)



Dit circuit heb ik op een pcb laten drukken (zie plaatje). Wat ik echter zie is dat de oscillator erg schommelt. Als ik uitzoom op de osciloscoop zie ik een lage frequente waveform verschijnen. Piek tot piek lees ik zon 0.02 ms uit (dus f = 50 Hz, mains...). Als je tot een bepaalde diepte uitzoomd kan je ook een rare wavevorm zien, maar ik denk dat dit te maken heeft met waar de osciloscoop de data punten neerzet (net wel of net niet op de piek van de waveform die door de oscilator gegenereerd wordt).

Laatste wat mij opvalt is dat de 40106 in het oscilator circuit erg warm wordt in de dual power supply versie (langer dan 1 sec hou ik mn vinger er niet op). In de 9v versie wordt die ook warm maar veel minder (langer dan 10 sec hou ik mn vinger er niet op). Dit kan natuurlijk gerelateerd zijn aan het hoger voltage. Of dit soort temperaturen normaal zijn weet ik niet.

Ik heb ook een plaatje van mn dual power supply toegevoegd. Pikken de temperatuurkammen misschien wat electrische velden op? ik heb geen flauw idee. Misschien weten jullie iets!

Dankjewel

Tobias
 

Attachments

  • WhatsApp Image 2021-04-27 at 09.43.28.jpeg
    WhatsApp Image 2021-04-27 at 09.43.28.jpeg
    85 KB · Bekeken: 161
  • WhatsApp Image 2021-04-27 at 09.54.42.jpeg
    WhatsApp Image 2021-04-27 at 09.54.42.jpeg
    95,6 KB · Bekeken: 145
  • WhatsApp Image 2021-04-27 at 09.55.42.jpeg
    WhatsApp Image 2021-04-27 at 09.55.42.jpeg
    142,8 KB · Bekeken: 138
  • WhatsApp Image 2021-04-27 at 10.03.59 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2021-04-27 at 10.03.59 (1).jpeg
    121,4 KB · Bekeken: 140
  • WhatsApp Image 2021-04-27 at 10.03.59.jpeg
    WhatsApp Image 2021-04-27 at 10.03.59.jpeg
    155,7 KB · Bekeken: 143
Leuk dat je aan het experimenteren bent. :) Met +/- 12V dual supply ga je boven de zgn. 'absolute maximum rating', volgens de datasheet mag V_DD (met V_SS als referentie) niet meer dan 20V bedragen. Een hele stabiele frequentie hoef je niet te verwachten, trouwens. Als vervolg zou je 'ns kunnen kijken naar een 555 VCO, eerst een simpele schakeling die wel is te vinden online, en vervolgens misschien 'ns de 555 VCO bouwen van Thomas Henry. Gewoon op een breadboard of gaatjesprint kan ook, als het doel is om er 'ns mee te spelen. Een PCB is mooi, maar zou dat alleen doen als ik het echt ga gebruiken. Kan ook nog wel wat zeggen over die voeding, maar gaat een lang verhaal worden, en zou gewoon op zoek gaan naar iets dat beter is. Voor een heleboel dingen, projecten en ook artikelen met uitleg, kan ik je de website van Rod Elliott aanraden. Lukt het je om slechts enkele perioden van het signaal zichtbaar te maken op de scoop?
 
Laatst gewijzigd:
bedankt voor het antwoord. ja ik kan gelukkig wel uitzoomen ;). Dat signaal is echter 15k Hz dus dan zie het 50 Hz signaal weer niet, vandaar. Ik zal even kijken of het beter gaat met een voltage divider ertussen.

en bedankt voor de tip!
 
ik had hem trouwen aangesloten tussen 0 en 12 , dus dat zou goed moeten gaan. Ik heb geprobeerd met 0 en 6v en hij word iig niet meer heet. het signaal fluctueert wel echt als een gek als ik die zelfgemaakte voeding aansluit (veel meer dan met 2 batterijtjes). Ik denk dus dat die toch veel mains fluctuaties oppikt. Misschien maar gewoon niet zo moeilijk doen en zon meanwell ding oppikken haha
 
Misschien maar gewoon niet zo moeilijk doen en zon meanwell ding oppikken haha
Heeft mijn voorkeur niet, voor experimenten met schakelingen die niet veel stroom vragen liever een regelbare voeding op basis van LM317/LM337, bijvoorbeeld. Simpel, misschien wat "ouderwets", maar werkt prima en is behoorlijk vrij van ruis.
 
Pik je niet gewoon 50Hz op via een aardlus tussen je scope en je oscillator?
 
Laatste wat mij opvalt is dat de 40106 in het oscilator circuit erg warm wordt in de dual power supply versie (langer dan 1 sec hou ik mn vinger er niet op). In de 9v versie wordt die ook warm maar veel minder (langer dan 10 sec hou ik mn vinger er niet op). Dit kan natuurlijk gerelateerd zijn aan het hoger voltage. Of dit soort temperaturen normaal zijn weet ik niet.

Hi, begrepen dat de warmte inmiddels meer geen probleem is, maar was nog wel even benieuwd naar hoeveel secties vd 40106 er in gebruik zijn.

Anders gezegd: het is goed om van de ongebruikte secties vd 40106 de input een hoog (Vdd) of laag (Vss) te geven. Dat voorkomt dat ze ergens ongedefinieerd staaan te lummelen, en mogelijk cross-stromen trekken. Wegens de Schmitt-trigger actie zal dat mogelijk hier geen probleem zijn, maar ik weet even niet of er dan mogelijk alsnog van die cross-stromen kunnen lopen.
Sowieso een goede gewoonte om ongebruikte secties van logica met meerdere secties (en ook van dual/quad opamps) netjes iets aan de input op te drukken.
 
Ik heb het later weer even geprobeerd en ook een andere triggersetting. Ik kreeg op gegeven moment wel weer een nette oscillatie. Volgends die retoriek kon het ook liggen aan hoe ik de trilling waarnam. Waar het nou precies aan ligt weet ik niet. Ik moet nog veel leren dus het kan van alles zijn ;)
 
Inputs vd ongebruikte 40106 secties ergens aan vastgemaakt? Zolang die open bungelen valt niet uit te sluiten dat die een meer of minder merkbare invloed hebben.
 
Het schijnt ook te helpen om niet alle secties te gebruiken, zodat de wel gebruikte secties iets beter op frequentie blijven.
 
Het schijnt ook te helpen om niet alle secties te gebruiken, zodat de wel gebruikte secties iets beter op frequentie blijven.
Je bedoelt toepassing van die overige secties in andere delen van het schema ? (oftewel: 'Functie Elders' :D )

Ja, mee eens, dat kan onrust geven, dus beter van niet.

Afhankelijk van circuit & logic-gate details kan het aan de andere kant dan ook wel weer helpen om juist meerdere secties parallel te schakelen, voor meer steilheid ('gain'), waardoor de beslissing van omklappen vd oscillator sneller wordt genomen, dus zich vertaalt naar minder getreuzel, dus minder gewiebel, steilere flanken, dus meer frequentie-stabiliteit.

Omdat het hier echter een type met Schmitt-trigger actie betreft ... echter nog eens een nachtje over slapen of dat parallel-schakelen daar dan ook een goed idee is, aangezien de outputs dan elk met een eigen output-beslissing komen, wat juist averechts kan werken.

Lang verhaal kort: als je _echt_ een robuuste frequentie nodig hebt dan op een luxere manier doen (afleiden van een Quartz-kristal (of MEMS-based), maar dit circuit hier uiteraard prima ding om mee te experimenteren en inzicht op te doen.
 
Is het voltage aan de ingang van je voeding echt ruim boven de 12 volt ac?
Zo niet dan ga je dat echt merken aan je 12 volt DC kant.
Zet je scope eens op ac en meet de uitgangsspanningen, die hoort dan mooi 0 te wezen.
 
Back
Top