Sequencer maken van Raspberry pi.

jserle

JS Jacques Serle
Lid sinds
3 mei 2003
Berichten
1.201
Locatie
Middelharnis op de Zuid-Hollandse eilanden.
`K ben geïnteresseerd om zelf een hardware sequencer te maken van electronica onderdelen. of Raspberry pi.
Alles wat ik tot nu toe voorbij zag komen is te duur of heeft te weinig muzikale mogelijkheden of te ingewikkeld om door de gebruiksaanwijzingen te komen.
Random cubase noten.jpg
De hardware die ik tot nu toe gemaakt heb is in staat om herhalende of willekeurige noten te genereren.
Door aan potentiometers te draaien is er wat invloed uit te oefenen in de willekeur van opeenvolging.
Zie het voorbeeld hierboven.
Voor het mooiste en het eenvoudigste en niet te moeilijkste resultaat gebruik ik de pentatonische toonladder.
Vijf tonen in dit geval in C met een afwisseling in acht of zestien verschillende tonen.
Die zich per minuut ook min of meer bij willekeurig herhalen.
De resultaten van opeenvolging wil ik zelf kunnen selecteren voor het mooiste muzikale resultaat.
Allemaal in het geheugen. - - - - GEHEUGEN is super belangrijk.
Want een mens is in staat ook met intonaties te praten in korte zinnen.
Net als op de manier zoals een kind leert praten gaat dat op een gegeven moment ook betekenis krijgen en sfeer.
Op die manier muziek maken ligt ook lekker in het gehoor.
En er zijn daarbij zo oneindig veel mogelijkheden van klank die door de synthesizer gegenereerd kunnen worden.
Dat de toepassing de moeite waard is voor het maken van muziek die we nog nooit gehoord hebben maar toch mooi is.
Lang geleden had ik al behoorlijk veel succes door deze toepassingen voor publiek ten gehore te brengen.
Lang voordat synthesizers gemeen goed waren.
Viel men - BIJ - WIJZE - VAN - SPREKEN - al
"van zijn stoel" vanwege de nog nooit gehoorde klanken.
 
Back
Top