Electra One - programmeerbare MIDI controller met touchscreen en knoppen

Hey, hier ff een kleine teaser. Ik had eindelijk eens tijd om een beetje in de Electra One presets te duiken. Hier een voorbeeldje wat mogelijk is. Ik heb 2 presets gemaakt voor de Eventide Phaser en Flanger, met conditional scripting in Lua. Ik begin met de Phaser (check de plugin rechts op de achtergrond) en daarna loop ik wat te kutten met de Flanger links. Ik heb de scripts dus zo gemaakt dat je alleen de relevante info op de E1 te zien krijgt. En sorry voor de crappy audio, ik heb het maar alleen ff met mijn telefoon gefilmd, had geen zin om helemaal into video editing te duiken, daar ging het me hier niet om.



Mijn plan is om voor de hele Clockworks set presets te maken. Als ik die klaar heb maak ik ze wel publiekelijk beschikbaar
 
Ow, nog wat extra info, deze presets werking icm de Ableton midi remote scripts: GitHub - xot/ElectraOne: Ableton Live MIDI Remote Script for the Electra One. Je kan die in dump mode setten, dan spuugt ie een ccmap en een *.epr file uit die je vervolgens kan aanpassen in de web editor. Eventuele scripting moet je natuurlijk zelf schrijven. Als je dat gedaan hebt, kopieer je de bestanden naar een preloaded folder bij de midi remote scripts (en eventueel op de E1 voor sneller laden van de scripts) en dan worden die custom presets automatisch geselecteerd als je de plugin in de device chain aanklikt (blauwe handje).
 
Ik heb rustig dit draadje doorgelezen, het verbaast mij dat zo'n tof ding realtief weinig aandacht krijgt, Electra One werkt wel aan zijn PR.

1719339124676.png

bron: Electra One mkII

SOS heeft recent een review gedeeld, review kan je maar voor 30% lezen, dus maar ff als PDF voor 1 pond gekocht, want ik vind deze controller best wel tof.
Er is inmiddels een mkII uit, en daar is maar één serieuze review over te vinden, LoopOp gaat er als het goed is ook eentje over maken. (hij laat hem wel zien in een video van drie jaar geleden, check hier)

1719338415833.png

1719338308062.png

Helaas geen dedicated aan/uit knop of losse 9Volt voeding (was wel mooi geweest bij een vernieuwde versie)
Of een interne batterij? gemiste kans, die waarschijnlijk in een mkIII wel terug te vinden zijn..

Ik ben een MIDI controller aan het zoeken voor mijn Deluge, mijn 1'e optie was de FaderFox EC4, ik denk alleen dat deze meer te bieden heeft.

Synths die ik ermee zou willen aansturen zijn
  • Syntstrom Deluge
  • Tasty Chips GR-1 (nog steeds niet over uit of deze in mijn workflow past)
  • Twisted Electrons Mega FM
  • Deepmind 12
  • HydraSynth
Lijkt er alleen op dat dit alles behalve plug&play is? ik wil juist een controller om de complexiteit van de Deluge te tackelen, maar om het ene probleem op te lossen krijg ik er een nieuw voor terug :stupid

Ik ben aan het zoeken hoe ik mijn workflow kan optimaliseren, en nu dat de Deluge ook opensource is geworden, vermoed ik dat een serieuze midi controller een verademing is.
De eerste Deluge heeft geen scherm en heel veel verborgen parameters die te bereiken zijn door verschillende druk toetsen, zou de Electra One mkII niet bij uitstek geschikt zijn?

Er zijn wel mensen die iets hebben geschreven voor de Deluge, aldus de preset library.

1719338609554.png

Ik vrees dat de Electra One (mkII) echt iets is dat ik zelf moet aanschaffen en ervaren, omdat ieder persoon hem zo uniek inzet.
Of denken jullie dat de FaderFox meer aansluit?

1719338772943.png
 
Hey, hier ff een kleine teaser. Ik had eindelijk eens tijd om een beetje in de Electra One presets te duiken. Hier een voorbeeldje wat mogelijk is. Ik heb 2 presets gemaakt voor de Eventide Phaser en Flanger, met conditional scripting in Lua. Ik begin met de Phaser (check de plugin rechts op de achtergrond) en daarna loop ik wat te kutten met de Flanger links. Ik heb de scripts dus zo gemaakt dat je alleen de relevante info op de E1 te zien krijgt. En sorry voor de crappy audio, ik heb het maar alleen ff met mijn telefoon gefilmd, had geen zin om helemaal into video editing te duiken, daar ging het me hier niet om.



Mijn plan is om voor de hele Clockworks set presets te maken. Als ik die klaar heb maak ik ze wel publiekelijk beschikbaar

Tof om hem zo ff live in actie te zien!
 
@nanopanda

Als de faderfox werkt dan werkt de EO zeker ook met de deluge. Wellicht moet je het al aanwezige script wat aanpassen, maar dat is gelijk ook het toffe, je kunt het helemaal inrichten zoals je wilt, en zolang het alleen maar midi cc’s zijn is dat ook wel overzichtelijk. Het voordeel tov de faderfox is dat je altijd directe feedback hebt van je settings, met een reguliere ‘domme’ controller werkt dat toch net altijd wat minder. Prima als je af en toe wat tweakt, maar als je echt intensieve integratie wilt is de EO next level.
 
SOS heeft recent een review gedeeld, review kan je maar voor 30% lezen, dus maar ff als PDF voor 1 pond gekocht, want ik vind deze controller best wel tof.
Er is inmiddels een mkII uit, en daar is maar één serieuze review over te vinden, LoopOp gaat er als het goed is ook eentje over maken. (hij laat hem wel zien in een video van drie jaar geleden, check hier)

Bij Sound on Sound kan je je inschrijven en het online exemplaar volledig lezen zonder financiele bijdrage (maar de artikels zijn he wel volledig waard)
 
Bij Sound on Sound kan je je inschrijven en het online exemplaar volledig lezen zonder financiele bijdrage (maar de artikels zijn he wel volledig waard)
Klopt oudere edities, maar niet de meest recente, dan moet je toch écht betalen volgens mij,,,

1719350254019.png


Sound on Sound zou zichzelf ondermijnen als je hem ook gratis kan krijgen, niet?
 
Klopt oudere edities, maar niet de meest recente, dan moet je toch écht betalen volgens mij,,,

Sound on Sound zou zichzelf ondermijnen als je hem ook gratis kan krijgen, niet?

Sinds corona kan je je registreren en de edities op een online viewer lezen. Ze zullen misschien berekend hebben dat clicks meer opbrengen dan de sporadische euro?

1719383424933.png
 
Deze staat ook mijn verlanglijstje maar ik heb er geen haast mee want ik moet eerst maar eens leren hoe met de Mac en Cubase en andere software om te gaan.
 
Ik heb best wat lijntjes Lua code geschreven en met deze controller kun je een hoop.
Een van de dingen waarop ik zit te wachten is een functie om menu's te kunnen maken.
dat kan nu al maar is niet compleet.

Dit zou dan voor de Ensoniq DP/4 en Korg Z1 zijn.

Bv de Z1 heeft meerdere type OSC's en elk type heeft verschillende parameters waar dan ook een andere sysex bij hoort.
Bij de DP/4 is het weer anders...

Voor dit soort template is het beter om het meeste via Lua te doen.
 
Ik heb best wat lijntjes Lua code geschreven en met deze controller kun je een hoop.
Een van de dingen waarop ik zit te wachten is een functie om menu's te kunnen maken.
dat kan nu al maar is niet compleet.

Dit zou dan voor de Ensoniq DP/4 en Korg Z1 zijn.

Bv de Z1 heeft meerdere type OSC's en elk type heeft verschillende parameters waar dan ook een andere sysex bij hoort.
Bij de DP/4 is het weer anders...

Voor dit soort template is het beter om het meeste via Lua te doen.
Waarom liep jij, en zelfs Martin, vast op de DP/4?
 
De E1 mist nog wat functionaliteit om goed menu's en submenu's te kunnen maken.
Hide / unhide is niet goed genoeg.

Het is niet alleen een menu maar elk menu zal dan weer andere sysex parameters aan moeten sturen.
 
Ok, je bedoelt dan misschien dat je niet makkelijk controls ergens in memory kan zetten, zonder ze daadwerkelijk op een pagina in een slot toe te wijzen? Daar liep ik zelf in ieder geval tegenaan. Ik moest de controls op een andere page zetten, die vervolgens verbergen en als ik die wil “activeren” verplaatsen naar de main page (en bij het wisselen van preset zie je dan ook alle tussen toestanden, waarin ie alle controls hide….)
 
@flyweight heb je trouwens al wat geëxperimenteerd met custom controls? Zijn daar inmiddels goede voorbeelden van (ik zag alleen een teaser op youtube met een xy pad). Ik las dat initieel een dial control te veel resources vergde, maar wellicht kan de mk2 dat wel hebben. Een pot weergave vind ik soms toch prettiger dan een fader. Ook kan me niet zo goed voorstellen waarom een dial nou zoveel meer vergt dan een fader, qua “painting” zie ik niet in waarom dat zoveel meer complex is.
 
Laatst gewijzigd:
En weet je misschien iets meer van de werking van de code, moet ik de scripting als een “game loop” beschouwen? Ik ben er pas net mee bezig, en vanuit mijn werk ben ik gewend pure functions te gebruiken, maar als ik wat andere code bekijk, zie ik volgens mij veel meer global state gebruik
 
uiteindelijk is het hart van de e1 de parameterMap. als daar iets veranderd kun je dat als event gebruiken.
Maar goed je kunt goed gebruik maken van functies.
Dat heb ik iig wel gedaan.
je kunt ook een functie aan een parameter hangen en die word dan getriggered door die parameter.
Het is dus denk ik meer event driven. tenzij je een timer moet gebruiken.

voorbeeld is de functie om sysex te handlen.
als sysex binnen komt gebruiken we seek om de header te sniffen.
als die matched processen we de sysex. bc nybles etc.

of onpottouch ofzoiets. zodra een pot word aangeraak runnen we functieX..

Dus ja de meeste features zijn functies.

ik zou gewoon veel in Lua duiken. hoe beter je daarin word hoe meer je kan doen.

maar een simplere template me gewoon een paar functies is soms genoeg.
voor sysex en parsing ed vind ik lua fijner.
 
uiteindelijk is het hart van de e1 de parameterMap. als daar iets veranderd kun je dat als event gebruiken.
Maar goed je kunt goed gebruik maken van functies.
Dat heb ik iig wel gedaan.
je kunt ook een functie aan een parameter hangen en die word dan getriggered door die parameter.
Het is dus denk ik meer event driven. tenzij je een timer moet gebruiken.

voorbeeld is de functie om sysex te handlen.
als sysex binnen komt gebruiken we seek om de header te sniffen.
als die matched processen we de sysex. bc nybles etc.

of onpottouch ofzoiets. zodra een pot word aangeraak runnen we functieX..

Dus ja de meeste features zijn functies.

ik zou gewoon veel in Lua duiken. hoe beter je daarin word hoe meer je kan doen.

maar een simplere template me gewoon een paar functies is soms genoeg.
voor sysex en parsing ed vind ik lua fijner.
ok, duidelijk, en als ik iets nieuws leer ga ik sowieso niet gelijk de diepte in, eerst ff het model/domein en de syntax leren kennen met wat basic stuff. Het ziet er vooralsnog allemaal wel duidelijk en relatief simpel uit dus verwacht niet heel veel hordes, in ieder geval niet de puinhoop van de ableton remote scripts hehe
 
Lijkt inderdaad nog niet zo simpel...
Hoe moeilijk is het om een hardware synth met sysex aangestuurd te krijgen als deze nog geen template heeft?
 
Sysex is per synth weer wat anders.
Als je 1 parameter string weet kun je vaak de meeste doen.
Het is niet heel moeilijk maar wel iets wat je moet leren.
Iedere sysex message heeft een start en end byte F0 / F7.
Dan een header voor het commando dat je wilt uitvoeren en evt een value.

Als ik jullie interactie zo lees, @flyweight en @Fifth Bot twijfel ik echt of ik de skills heb om de E1 eigen te maken.
(beetje ervaring met Arduino that's all)
De E1 is goed gedocumenteerd.
Je hoeft ook niet te coden om een template te maken.
 
Back
Top