rvanommen
Ouwe rot
een revolutie als met de introductie van de allereerste syntehsizer, of met de opkomst van FM is ook best lastig.Het zijn ook gewoon die YouTube synth kanalen die alles overhypen. Klonen is ook echt van deze tijd omdat er gewoon niks anders meer is. Die 909 gaan we binnen 60 jaar nog altijd horen. Ik zit momenteel in de gym, ik hoor letterlijk de 1 na de andere Kerri Chandler kloon.
Vernieuwing? Hoe dan..
De meer experimentele synths van vandaag de dag zijn toch vaak variaties op iets wat al bestaat, of zo experimenteel dat een muziekale klank met doorbraak potentie gewoon niet heel waarschijnlijk is.
en daarbij zijn sommige sounds gewoon heel lekker. De supersaw is bijvoorbeeld ook zo'n geluid. sommige mensen zullen gapen bij de zoveelste trance plaat met grote epische supersaw lead, voor anderen is het een onmisbaar ingredient voor hun favorite genre (zoals een electrische gitaar dat al decennia is in rock muziek).
Zo zie ik dat dan ook in dit 909/808 verhaal.
De 909 is voor mij een instrument wat belangrijk is voor veel muziek waar ik van hou, dus leek een dedicated apparaat me daarvoor leuk (als ik er ook wat spannenders mee kan, sowieso leuk!)
Ik zie denk ik ook gewoon een verschil in innovatief sounddesign en genre-specifieke toepassing van instrumenten.
Ooit was de uitvinding van de piano ook een voorbeeld van innovatief sounddesign - nu is het een instrument wat ontzettend veel gebruikt word in zo goed als alle soorten muziek... heeft met innovatief sounddesign vaak weinig meer te maken.