tja, ik denk dat mensen, ook als ik in mijn omgeving kijk, juist weinig de natives gebruiken. Je wilt toch je eigen weg zoeken en onderzoeken welke oplossingen aansluiten op jouw vraag/probleem/fun. Natuurlijk kan je ook alles doen met de native tools van welke DAW ook, maar die eenzijdige oplossing is niet altijd heilig, alleen maar omdat de native is. Misschien zelfs niet echt goedkoper, want je moet toch upgrade geld betalen.
Ik snap dat een DAW een bepaalde set tools nodig heeft en ze ze zo om de tijd willen verbeteren maar please alleen dan als al het andere wat volwassener is.
(dit zijn overigens argumenten die ik (en niet alleen ik hoor) al zo'n 7 a 8 jaar (!) in type)
Ik denk ook dat mensen die zich zo krampachtig vasthouden aan "native" zichzelf pijnlijk te kort doen, er is zoveel meer en moois dan dat een klein groepje devs kan verzinnen.
dat is het wrange, eigenlijk hoef ik niets meer toegevoegd hebben, als het frame maar stabiel blijft, ik heb dus alles wat ik nodig heb en meer, _INMIDDELS_ , bij andere net zulk een slimme en 'alternatieve' eigenzinnige devs. Of ook bij Cubase (mijn partner in crime zweert daar nog volledig bij) en Studio One.
Bitwig gaat denk
hier ook wel langzaam uitgefaseerd worden, nu we het er weer zo over hebben en alles op een rijtje zetten.
Was al een paar keer eerder zo, maar telkens lijkt het vernieuwend wat ze toevoegen, maar het is meestal niet beter, bruikbaarder of makkelijker dan wat we al hebben en natuurlijk ook gewend zijn, qua HW en qua software en blijkt dat de andere opties de voorkeur blijven houden, zoals voor bijv. the grid, de sampler of de gewone en de wtsynth. Die achterstand vergroten ze steeds maar weer, door dev tijd te verspillen aan dingen die meesten al lang hebben.
Maar goed zo belangrijk is "De Tool" nou ook weer niet, we hebben een album en een EP gemaakt met Caustic 3, en uitverkocht, dus de luisteraar boeit het niet
Trouwens, bedankt jullie

voor deze gedachtewisseling, wij zijn er uit, Bitwig gaat eruit, de code die we nog hebben is de laatste... We zien (ook gezien de nieuwe ontwikkelingen die je merkt in ander standalone programma's) die +jes en micro-purpose-device-dump als iets waar een DAW zich niet zo mee bezig zou moeten houden.