dé MASCHINE thread (alle versies, alle HW)

Wat is het voordeel van VST3? Dat ze geen CPU gebruiken als ze geen geluid maken? Nu moet je de plugin de-activeren om cpu te ontlasten dus dat hoeft dan niet meer?
 
wat is het voordeel van VST3? Dat ze geen CPU gebruiken als ze geen geluid maken? Nu moet je de plugin de-activeren om cpu te ontlasten dus dat hoeft dan niet meer?

pffff in wezen een zeer moeilikke vraag, vreemd genoeg.

maar goed, dat staat in de dokumentatie; VST3, gaat in suspend, wanneer geïmplementeerd door de developer.
er zouden veel meer voordelen zijn... het is een moeras, een labyrinth.

ok laten het simpel houden;

op papier hebben VST3 plugins een aantal voordelen. en in de praktijk wellicht ook...

het is eerder dat er nu, langzaam alleen VST3 versies van bepaalde plugins uitkomen, Reason Rack Plugin (RRP) is een voorbeeld, of Tracktion Abyss...

op een bepaalde wijze zal dit goed nieuws zijn, want dan kan er wellicht een meer strakkere regie over VST3 komen.
en soms zijn het gewoon wrappers voor VST2 plugins.... nou ja.

ik houd het niet simpel, ik heb vandaag mijn diepte-dag...

ja, is het simpele antwoord (wanneer geïmplementeerd door de developer van de plugin).

en RRP kan je uiteindelijk dan zonder bridge of plugin wrapper (jbridge, of kushview element, etc. etc.) gebruiken, bij voorbeeld.
 
Okay.. ik heb ff mijn zoekmachine aangeslingerd:

Screenshot 2021-07-02 at 09.33.31.png


 
Ik gebruik eigenlijk enkel AU's, geen idee waarom eigenlijk :)
Waarschijnlijk omdat het een specifiek Apple plugin format is, en dat die dan efficiënter zouden draaien..
 
Laatst gewijzigd:
in één van de eerste berichten stond 'we zien wel of deze draad leven krijgt' of zoiets - dus ik doe mijn deel/duit ;-)

Recent een Maschine aangekocht, omdat ik de tweede hands prijzen niet meer kon laten liggen, alhoewel ik Native Instruments vervloekte nadat ze Kore uit roulatie brachten.
Dus alle tips en discussie hier welkom (bestaan genoeg maschine forums, hier toch altijd een betere sfeer en info)

Nog een kleine reply op een ouder bericht; dat we verplicht worden om up te daten ligt niet aan apple, lijkt me. Het is dat de nieuwe producten van Native niet meer ondersteund worden naar oudere MacOS'en toe. Dus Native verplicht om MacOS te vernieuwen, niet omgekeerd.
 
Laatst gewijzigd:
bedoel ej da
Nog een kleine reply op een ouder bericht; dat we verplicht worden om up te daten ligt niet aan apple, lijkt me. Het is dat de nieuwe producten van Native niet meer ondersteund worden naar oudere MacOS'en toe. Dus Native verplicht om MacOS te vernieuwen, niet omgekeerd.

bedoel je dat er enkel nog updates komen voor ARM processor VST versies?
 
in één van de eerste berichten stond 'we zien wel of deze draad leven krijgt' of zoiets - dus ik doe mijn deel/duit ;-)

Recent een Maschine aangekocht, omdat ik de tweede hands prijzen niet meer kon laten liggen, alhoewel ik Native Instruments vervloekte nadat ze Kore uit roulatie brachten.
Dus alle tips en discussie hier welkom (bestaan genoeg maschine forums, hier toch altijd een betere sfeer en info)

Nog een kleine reply op een ouder bericht; dat we verplicht worden om up te daten ligt niet aan apple, lijkt me. Het is dat de nieuwe producten van Native niet meer ondersteund worden naar oudere MacOS'en toe. Dus Native verplicht om MacOS te vernieuwen, niet omgekeerd.

een mooie omdraaiing, dat laatste, en klopt ook, toch blijf het het gevoel houden dat het meer aan MacOs ligt, legacy is veel beter geregeld in windows.. wat je ook van windows vindt.
ik ga hier niet beweren dat de ene OS beter dan de andere is, noch de bij behorende hardware..

maar je hebt een punt; toch wanneer een develeper zich zeer ekspliciet uitspreekt over MacOs, krijgt ie iedereen over zich heen, terwijl ie toch 1 van de eerste was met volledige M1 ondersteuning.
alle developers klagen en zuchten. wellicht de een meer dan de ander, zeker die MacOs gebruiken, als basis. toch het grootste deel, denkt weer, hoe moet ik dit weer gaan aanpakken.

en ja developers breken ook 'legacy'. klopt het is niet alleen MacOs. je ziet het nu ook met windows. al draait het meeste nog op windows 7, maar goed, windows 7 is 11 jaar oud...

dus het is van beide kanten, maar ook vanwege de overhead van maintaining, of beter; testen.

maar ik had deze thread inderdaad eens aangemaakt, vanwege dat ik opmerkte, dat wellicht niet een heel groot deel van de leden, maar toch een aantal... wanneer ik de setups bekijk, zie ik toch vaak een Maschine Mk1, Mk2 of Mk3... staan...

welke maschine heb je gekocht? (en ja Kore, al blijft het draaien, zelf nooit gebruikt, maar wat ik er van weet, zeer goed).

in Maschine hebben ze het wat beter geregeld, zelfs de mk1 controller kan nog mee. al ligt de nadruk op de Mk3 en soms ook nog wat Mk2..

de Maschine Forum op Native Instruments is vrij goed, overigens, er zijn genoeg mensen die direkt en goed reageren, maar ook natuurlik...

maar een wat levendigere thread hier, wellicht, levert dat nog inzichten op!

en natuurlik niet vanwege alleen de prijs zal je de controller hebben gekocht, ook vanwege wat ie kan. waarom heb je m gekocht? zo hebben we een ingang.
 
bedoel ej da


bedoel je dat er enkel nog updates komen voor ARM processor VST versies?
Nee, ik (alsook iemand in de eerste berichten van deze draad) had het er over wat je OS vernieuwen betekent voor je plug-ins. Vernieuwen naar een recent OS betekent meestal dat een hoop oude installs en hardware drivers niet meer werkt, maar helaas dwingt Native je hiertoe als je hun laatste versies wil.

Het is ook een probleem wanneer je bijvoorbeeld 2dehands software koop (of verkoopt) -edit want Native access loopt niet meer op oudere systemen. Maar dat is misschien een onderwerp voor een andere draad.

Ik ben recent dus ook overgegeaan op maschine, en behoorlijk geinteresseerd hoe jullie dit in een synth set-up gebruiken.
 
Laatst gewijzigd:
bedoel ej da


bedoel je dat er enkel nog updates komen voor ARM processor VST versies?

oe dat wordt een moeilik iets, als alles M1/M2/M3 etc. wordt, kun je wellicht Intel based macs vergeten, op een bepaald moment. wellicht kan iemand anders daar meer licht over schijnen.
 
en ja developers breken ook 'legacy'. klopt het is niet alleen MacOs. je ziet het nu ook met windows. al draait het meeste nog op windows 7, maar goed, windows 7 is 11 jaar oud...

dus het is van beide kanten, maar ook vanwege de overhead van maintaining, of beter; testen.
inderdaad, nog steeds een kwestie van doelgroep (market share) ?
 
welke maschine heb je gekocht? (en ja Kore, al blijft het draaien, zelf nooit gebruikt, maar wat ik er van weet, zeer goed).
....

en natuurlik niet vanwege alleen de prijs zal je de controller hebben gekocht, ook vanwege wat ie kan. waarom heb je m gekocht? zo hebben we een ingang.
een MK2.

Als drum controller vooral gezocht naar goede pads, tijdje kat uit de boom gekeken bij akai (mpc enz) Gekozen voor Korg Padkontrol, deed genoeg voor wat ik wou. Altijd een goede ervaring gehad met de kwaliteit van Korg. De Mpc laat ik voor de hiphop-producers en verzamelaars van vintage sequencers (ik ben iets meer van het veel doen op een laag budget verhaal)

Nu ik wat meer tijd krijg ben ik wel benieuwd naar de emulaties van 12 bit samplers die Maschine heeft.
Maar ik zoek dus vooral naar mensen die synth tracks maken met de maschine, youtube toont dat AbletonPush en LaunchPad hier meer voet aan grond hebben.
 
Nee, ik (alsook iemand in de eerste berichten van deze draad) had het er over wat je OS vernieuwen betekent voor je plug-ins. Vernieuwen naar een recent OS betekent meestal dat een hoop oude installs en hardware drivers niet meer werkt, maar helaas dwingt Native je hiertoe als je hun laatste versies wil.

Het is ook een probleem wanneer je bijvoorbeeld 2dehands woftware koop (of verkoopt). Maar dat is misschien een onderwerp voor een andere draad.

Ik ben recent dus ook overgegeaan op maschine, en behoorlijk geinteresseerd hoe jullie dit in een synth set-up gebruiken.

na jaren louter met Cubase te hebben gewerkt, op een bepaald moment begon interesse te krijgen in Maschine, ik begon met een 2e hands Maschine Mk1, en ontdekte heel snel, dat ik een zeer oude werkwijze kon doen herleven.

ik werkte in 1997/8 met Cooledit Pro, alleen de sampler 'tab', waarmee ik loops maakte, overdubte, als werken met tape, time stretching als effekten, en andere effekten, laag op laag, elke versie savede ik, savede ik? saven? redde ik? sloeg ik op?? zo kreeg ik, na echt een heel wat processen erop los te laten, klanken, als uit synths. ook drums, maakte ik zo, wel van samples vanaf cd's, maar zo bewerkt dat er niets van origineel overbleef. of soms er ontstonden er gewoon kick/snare achtige geluiden. de drums gooide ik er gewoon op gevoel in. de loops hadden ook helemaal geen tempo, wel een soort van maat, een lengte beter gezegd.

en simpelweg met markers, én de playlist, ik maakte gewoon van alle loops éen wav file, en die krijgen otomatisch markers. de playlist gebruikt ik voor de kompositie.

er is maar éen voorbeeld, want in 1998 tot 2010, sja, dat was mijn duistere periode.. welbekend bij een aantal leden hier. nog immer last van. dat terzijde.



de zang is er later aan toegevoegd, 7 jaar geleden zo te zien. moeilik, want de wav file was alles wat ik had. en ja de loops. maar daar was niet meer veel aan te doen, ook aangezien, ik vaak in de tussenstappen stomweg normalise gebruikte, sja, dat gebruik ik nóoit meer (alleen in sommige devices die samples laden, wanneer dat handig is..).

dus samples from scratch, nou ja, wel bronnen, iemand die wat gitaarstukken inspeelde, en die zo gekregen dat het synth-drones werden.

ik merkte dat ik in Maschine op dezelfde wijze kon werken, maar dan non-destruktief én met maat... en step-for-step.

een herontdekking, dus kocht gelijk de Maschine Mk3 + Jam.

dus werk het liefst louter met eigen gemaakte samples, al wat bewerkt, en verder 'bewerk', gebruik in Maschine.

ik maak de arrangementen in standalone, daarna als plugin in Cubase Pro 11 (nu), wanneer nodig.

ik maak aparte uitgangen voor elke group, of zelfs sounds? hangt geheel af van wat nodig is. de mix staat al vrijwel vast dan. meestal louter vokalen, of wat niet binnen de patterns pastte, want je hebt nu; clips.

dit is misschien het beste voorbeeld, van hoe ik het ging gebruiken, wel met wat ekstra cubase.. dus;



alle samples home brewed, zelfs nog samples uit 1998 gebruikt, maar ook field recordings, recent. bewerkt, etc.

dit is meer een hybride gebruik;

 
een MK2.

Als drum controller vooral gezocht naar goede pads, tijdje kat uit de boom gekeken bij akai (mpc enz) Gekozen voor Korg Padkontrol, deed genoeg voor wat ik wou. Altijd een goede ervaring gehad met de kwaliteit van Korg. De Mpc laat ik voor de hiphop-producers en verzamelaars van vintage sequencers (ik ben iets meer van het veel doen op een laag budget verhaal)

Nu ik wat meer tijd krijg ben ik wel benieuwd naar de emulaties van 12 bit samplers die Maschine heeft.
Maar ik zoek dus vooral naar mensen die synth tracks maken met de maschine, youtube toont dat AbletonPush en LaunchPad hier meer voet aan grond hebben.

synth tracks zijn ook heel goed te maken in maschine, al gebruik ik meestal samples, ik gebruik ook synths (Patch From Scratch) of soft-modulars, in Maschine, best wel wat projekten, maar ik kan in mijn lijst in SC eigenlik niet goed vinden, waar ze staan. wellicht niet vermeld, en ik vergeet snel.

de MK2 heeft goede pads, evenals de Mk1, de pads van de MK3 zijn wel wat beter, maar als drumcontroller is een Mk2 al erg goed, heb ook een Korg PadKontrol gehad, fijn ding. verkocht vanwege de Maschine Mk3.

dit is volledig Maschine, met synths, de werkwijze, ik begon dat later pas toe te voegen in de beschrijvingen, maar je hoort synths; en een drumkit van Maschine. en wat eigen samples...

 
Nee, ik (alsook iemand in de eerste berichten van deze draad) had het er over wat je OS vernieuwen betekent voor je plug-ins. Vernieuwen naar een recent OS betekent meestal dat een hoop oude installs en hardware drivers niet meer werkt, maar helaas dwingt Native je hiertoe als je hun laatste versies wil.


ja dit vind ik erg irritant. Native Access, maar ook appstores van iOS en Android. Ik ze het als een machtsmiddel. Zij beslissen of jij mee moet, en zij beslissen of apps 'obsolete' zijn. Laat me gewoon een installer downloaden zonder dat dat aan mn account wordt gekoppeld.
 
Laatst gewijzigd:
Maar ik zoek dus vooral naar mensen die synth tracks maken met de maschine, youtube toont dat AbletonPush en LaunchPad hier meer voet aan grond hebben.

Mijn ervaring met alle 3 is:

Maschine:
Snelle schetsen (snel switchen pads/keys/chords), productie die niet al te gedetaileerd is. Minder handig voor live performance: mixer niet te mappen, patterns/clips enkel direct te triggeren binnen 1 group. Ableton clips kan je triggeren onafhankelijk van de scene.

Push
Gedetailleerde productie en live performance.. Minder snelle workflow qua productie (template maken is nodig.. scale device, chord device instellen etc.). Live performance setup maken kan super uitgebreid en tailor made...

Launchpad
Handig als clip/scene launcher.. Heeft geen sequencer. Onhandig voor automation (alles in 8 steps). Launchpad 95 script is handig voor de Launchpad, geeft je een Push sequencer en veel handige functies (device locking, clip locking)
 
hoe is ram gebruik bij jullie? Ik heb gemerkt dat de CPU meter van Maschine niet gelijk staat aan de CPU load van je computer.. Alsof Maschine maar 50% ter beschikking krijgt. Ik heb hier een screenshot van een project en de boel kraakt: Maschine CPU meter staat op 100%.. maar Activity Monitor staat maar op 60%.

Screenshot 2021-07-02 at 16.29.22.png
 
hoe is ram gebruik bij jullie? Ik heb gemerkt dat de CPU meter van Maschine niet gelijk staat aan de CPU load van je computer.. Alsof Maschine maar 50% ter beschikking krijgt. Ik heb hier een screenshot van een project en de boel kraakt: Maschine CPU meter staat op 100%.. maar Activity Monitor staat maar op 60%.

Bekijk bijlage 3812092

zoals in de meeste DAW's, of plugins die ook standalone werken, nee die geven meestal het werkelikke cpu gebruik aan, maar in dit geval;

de sample buffer load

zal ik het maar noemen.

dus dit geeft aan, sample buffer overload. wellicht je buffer verhogen. maschine is niet echt zeer geoptimaliseerd. ook niet slecht, je kan best wat, ik kan er toch zware soft modulars op draaien.

RAM gebruik? 80% RAM gebruik... woops, een hoop samples? ik let niet op RAM gebruik, dat krijg je ook in windows niet zo mooi te zien, het kan wel, maar goed, vooral; 32GB, dat krijg ik niet snel vol, met een DAW. met video, bijna in 1 keer...

de activaty monitor staat op 60%? ik zie soms 'uitlezingen', een speciaal ding van macOS, denk ik, waarin je zelfs waarden boven de 100% ziet, ik weet niet eens wat dat betekent.

maar als dit echt 60% is, is dat best veel. maar houdbaar, bij dat soort waarden, trekt de cpu het amper, het hangt echt van een aantal faktoren af, of zo'n hoge waarde houdbaar is, geen probleem is.

veel plugins? veel samples?
 
ja het is oude 2012 i5 Mac Mini met 8gb ram..

Maar ik ben aan het kijken wat ik als vervanger moet kopen. Een M1 is superkrachtig, maar mss gezeik met oudere plugins en software die niet lekker draait.. Of voor een tijdje een snellere Intel Macbook die prijstechnisch de moeite waard is..
 
Ik heb NI Maschine MK3 al vanaf het moment dat hij uitkwam. Beste onderdeel vind ik de geluidsbibliotheek en de snelheid waarmee ik sounds kan maken/afroepen/wisselen. Gebruik hem nu meestal om te jammen en het creëren van ideeën door samples te mixen. Overigens alleen de software die ik als VST kan binnenhalen mijn DAW (Cubase of Bitwig studio). Wat me het meest irriteert is de afhankelijkheid van NI. Daarom raak ik de Hardware en Acces nog maar nauwelijks aan. Gebruik hardware tegenwoordig alleen nog als audio-interface. Ik heb ook een stand-alone MPC -One. Daar werk ik weer wel heel veel mee. Die geeft me het gevoel dat hardware van mij is, ook als mijn computer het begeeft blijft hij het gewoon doen. Bovendien heeft de MPC een touchscreen dat lekker snel werkt, lekkere pads met aftertouch, songmode (waarmee je snel verschillende versies van je stuk kunt maken) en een aangename/ supersnelle opnametechniek. Het zoeken en laden en van sounds en samples is wel weer een zwaar minpunt van de MPC ten opzichte van MK3. Maar je kunt niet alles hebben toch? Van veraf gezien zijn het eigenlijk gewoon vergelijkbare apparaten.
 
Laatst gewijzigd:
hoe is ram gebruik bij jullie? Ik heb gemerkt dat de CPU meter van Maschine niet gelijk staat aan de CPU load van je computer.. Alsof Maschine maar 50% ter beschikking krijgt. Ik heb hier een screenshot van een project en de boel kraakt: Maschine CPU meter staat op 100%.. maar Activity Monitor staat maar op 60%.

Bekijk bijlage 3812092
doet me denken aan een gekke situatie bij Kore;
Reaktor standalone gebruikte meer CPU dan Reaktor binnen Kore.

of dit dan ook de ware situatie aangaf...? misschien zegt Maschine zelf dus minder te verbruiken om een beetje optimistisch te blijven?
 
Back
Top