PC upgrade?

Finne

downtempo
Lid sinds
19 juni 2002
Berichten
97
Locatie
IJsselstein, Utrecht
Ok, ik ben nu al een tijd bezig met Reason, en ik vind dat het tijd word voor een hardware synth. Ik zat te denken iets in de richting van Access of Nord Lead. Maar het probleem is mijn pc...

Ik heb een Intel Celeron Processor, 400 mHz, 256 MB Ram, en een Soundblaster PCI128 geluidskaart.

Ik vraag me af of dit Cubase SX wel aankan...

Ik heb een tip gehad over een nieuwe 40GB harddisk alleen voor Cubase, zou dit eventueel werken?

Of moet ik echt mijn moederboard upgraden om het aantal mHz op te krikken?

Alvast bedankt voor jullie help :)
 
Op www.steinberg.net kan je volgens mij de requirements lezen. En je kan toch gewoon VST 5 gebruiken? die werkt wel op een celeron 400 hoor.
 
Waar ik me zorgen over maak is dat als ik dus bijv. een aantal audiosporen opneem en daarna afspeel, dat ie dan gaat haperen als een tiereliere.
 
Nou, ik ben de minste niet...

Minimum system requirements PC
Processor: Pentium III
Processor speed: 500 MHz
RAM (Cache): 256 MB
Hard disc: fast E-IDE
Operating system: Windows 2000, Windows XP Home and Professional
Sound card: Supports Windows MME & DirectSound spec for standard sound cards
Other Components: USB Port required

Recommended system requirements PC
Processor: P III / Athlon
Processor speed: 1 GHz or faster
RAM (Cache): 512 MB RAM
Hard disc: Even Faster EIDE/Ultra DMA or SCSI Hard Drive
Operating system: Windows 2000, Windows XP Home and Professional
Sound card: Supports ASIO 2 spec for high-end multi-channel audio cards
Other Components: USB Port required
 
Ik zou Cubase SX alleen draaien op een volledig opgekrikte pc met ASIO geluidskaart en veel, heel veel RAM. Maar je hoef toch niet meteen Cubase SX te draaien. Die oudere versies zijn anders ook prima. ASIO geluidskaart is anders wel handig voor Cubase.
 
Dus ff voor de duidelijkheid, met een 400 mHz, 256 MB Ram, synth via MIDI aan Cubase (VST) 5, en Soundblaster PCI128, gaat werken?
 
ja, en als je toch iets wilt veranderen zou ik in de eerste plaats de geluidskaart vervangen
midi is nog niet zo'n probleem, maar als je de boel gaat opnemen in audio is zo'n goedkope soundblaster verre van ideaal
...om nog maar te zwijgen over de latency van vst instruments
 
Inderdaad met die PCI128 gebruik je zeker Asio met DirectX/MME wat hoge latency heeft. Maar da's voor het aantal sporen/VSTi's hier niet echt bepalend. Wel voor de latency van de VSTi's.

Dus upgraden van je Celeron is zowieso een must voor SX. Als je pech hebt past het niet op je moederbord maar als met moet zijn er al snelle Celerons voor weinig op de markt. Toch is een Pentium IV dan ook wel interessant omdat ze voor muziek toch meer voordelen hebben wat de prijs rechtvaardigd IMO.

En een geluidskaart met ASIO is meer een luxe. En dan is een 24 bits geluidskaart voor betere geluidskwaliteit ook wel wellicht interessant.
 
Met 400 Mhz kun je Cubase SX wel vergeten aangezien SX alleen onder Windows XP of 2000 draait en dat is geen doen met zo'n processor. Maar zoals al eerder is gezegd: schaf een nieuwe geluidskaart aan. Mocht je hier geen zin/geld of weet ik wat in hebben, probeer dan je Soundblaster met de KX drivers op http://www.kxproject.spb.ru/ te draaien. J-Run heeft mij hier al op gewezen en Cubase VST is bij mij volledig strak getrokken, zij het dat ik wel een Athlon 1,3 Ghz bezit.
 
Bedankt voor de reacties, ik heb eens bij The Music House rondgevraagd en daar raadden zij me de Audiotrak Maya44 aan. Deze kost 160 Euro. Maar volgens mij moet er dan wel een MIDI-interface bij dus het zal duurder uitkomen.
 
Back
Top