Welke computer gebruiken jullie?

455689821_1569305697315434_7045641982731908126_n.jpg

Mac studio M2 Max 32gb 1tb ssd

Scheelde een paar honderd euro bij Galaxus.de vandaar dat ik me een 1 tb ssd kon permiteren

Dit ding moet de komende 8 jaar wel mee gaan. In tegenstelling tot de Mac mini i7 die ik kocht net voor de m1 uitkwam 🥴

een 10 jaar oude HP Desktop PC.....:stupid...iig geen last van het compleet overloaden van elke channel met onzin plugins want dan crashed ie gewoon....:D

Pas een computer gekocht windows 11 en nu mis is de `thumnails-plaatjes` bij beeld en extra groot beeld. Dan kan ik net zo goed alles op details houden. Maar het is wel zo handig bij plaatjes en filpjes. Weet iemand hoe ik dat kan verbeteren?

Pas een computer gekocht windows 11 en nu mis is de `thumnails-plaatjes` bij beeld en extra groot beeld. Dan kan ik net zo goed alles op details houden. Maar het is wel zo handig bij plaatjes en filpjes. Weet iemand hoe ik dat kan verbeteren?
Is rechter muisknop > beeld > (grote, kleine, etc) pictogrammen (nederlandese windows 11) niet wat je wil?

Er wordt verwacht in oktober.

Het wordt een groot ‘Mini’ feestje in oktober, want naast de MacBook Pro M4 zouden ook de Mac Mini M4 en iPad Mini 7 het levenslicht zien. De iMac M4 wordt mogelijk ook gepresenteerd, al wordt niet verwacht dat er veel grote upgrades zijn.
Krijgt de iMac M4 een groter scherm?

Er wordt verwacht in oktober.

Het wordt een groot ‘Mini’ feestje in oktober, want naast de MacBook Pro M4 zouden ook de Mac Mini M4 en iPad Mini 7 het levenslicht zien. De iMac M4 wordt mogelijk ook gepresenteerd, al wordt niet verwacht dat er veel grote upgrades zijn.
Krijgt de iMac M4 een groter scherm?
Ja zou het wel mooi vinden een nieuwe mini. Ben wel bang dat ie alsnog te weinig geheugen heeft. Heb eigenlijk 64gb nodig.

Ik heb jarenlang gewerkt met een Atari 1040stfm. Ook de Amiga heb ik gebruikt, met Music-X en OctaMed. (Zelfs de MSX nog, bedenk ik me net!) Daarna een PC gebruikt met Cubase/Logic. Doorgegaan naar de Apple Mac G5 (met Logic en Ableton Live 4), maar die begon al gauw te razen als een stofzuiger en bevroor. Twee andere exemplaren deden hetzelfde. Rare machines. Nu gebruik ik sinds twee jaar een 12 jaar oude iMac en die werkt als een tierelier. Okee, ik gebruik Garageband en Arturia is TRAAAAAAG, maar het werkt uitstekend verder. De G5 gebruik ik (als ik hem aankrijg........) nog wel voor glitchy loops en allerlei gekke sampletechniek die je zo mooi met Ableton kunt doen. ZEER teleurgesteld in de G5 machines, ieg.

Ja zou het wel mooi vinden een nieuwe mini. Ben wel bang dat ie alsnog te weinig geheugen heeft. Heb eigenlijk 64gb nodig.
Door de toegenomen prestaties en de efficiëntere manier van het geheugen gebruik van de M chips, heb je veel minder ram geheugen nodig dan een intel.Sommigen suggeren de helft minder.

Ik verwacht van niet. De laatste Mini Pro was een M2 chip. M3 is blijkbaar hierin overgeslagen.
M4 zal wel 64 gb ondersteunen.

Door de toegenomen prestaties en de efficiëntere manier van het geheugen gebruik van de M chips, heb je veel minder ram geheugen nodig dan een intel.Sommigen suggeren de helft minder.
Dat zegt Apple zelf ook

Ja dat heb ik ook wel eens gehoord. Maar heb ook wel weer mensen horen zeggen dat dat onzin is (vooral in de context van grote sample libraries). Ik heb er zelf te weinig verstand van.

Ja dat heb ik ook wel eens gehoord. Maar heb ook wel weer mensen horen zeggen dat dat onzin is (vooral in de context van grote sample libraries). Ik heb er zelf te weinig verstand van.
Het probleem is dat er ipv ram, een deel van je ssd gebruikt wordt. En die zijn (hoe licht ook) onderhevig aan slijtage. Wat je kan doen is dmv activiteiten manager kijken hoeveel ram je nu gebruikt. Gebruik je veel en grote samples en lib’s neem dan veel ram maar kan je bijv weer besparen op cpu kracht of ssd, gebruik je veel vst’s en en bijv algoritmische reverb die veel cpu vragen. Bespaar dan op ram en neem een snellere cpu. Maar ze zijn bij Apple nu vooral die chips efficiënter aan het maken zodat ze langer mee gaan in een laptop en minder batterij vreten. Dus je kan je afvragen of het zoveel uitmaakt een m2 vs m4 veel gaat ook in extra gpu zitten waar je bij audio weinig gebruikt van maakt.

Het probleem is dat er ipv ram, een deel van je ssd gebruikt wordt. En die zijn (hoe licht ook) onderhevig aan slijtage. Wat je kan doen is dmv activiteiten manager kijken hoeveel ram je nu gebruikt. Gebruik je veel en grote samples en lib’s neem dan veel ram maar kan je bijv weer besparen op cpu kracht of ssd, gebruik je veel vst’s en en bijv algoritmische reverb die veel cpu vragen. Bespaar dan op ram en neem een snellere cpu. Maar ze zijn bij Apple nu vooral die chips efficiënter aan het maken zodat ze langer mee gaan in een laptop en minder batterij vreten. Dus je kan je afvragen of het zoveel uitmaakt een m2 vs m4 veel gaat ook in extra gpu zitten waar je bij audio weinig gebruikt van maakt.
Kan de GPU misschien ook core audio load dragen bij gebruik van een daw ? Ik heb momenteel geen idee hoe core audio omgaat met multicores (logic vroeger was meestal 1 core actief ongeacht de hoeveelheid cores in de cpu).

Back