mpc1000 of p4 laptop ???

elektrovolt

compuphonic
Lid sinds
23 februari 2003
Berichten
6.617
Locatie
den haag / driebergen
hey,

ik zit al maanden te twijfelen of ik nou een mpc1000 of een laptop ga aanschaffen.
mijn doel: sequencen, als (drum) sampler gebruiken e.d, vooral voor livesets. ik gebruik ook hardware synths.

nou heb ik geen ervaring met de akai mpc serie. ik hoor veel mensen die erbij zweren en dat ze onwijs strakke timing hebben. ik heb gelezen over de mpc1k dat de sequencer maar 100.000 noten aankan en die kleine schermpjes lijken me zo'n gedoe...

een laptop heeft natuurlijk een veel groter en duidelijker scherm, en zou ik een sequencing programma als cubase + een softsampler kunnen gebruiken in combinatie met een goede audio / midi interface. tot mu toe heb ik zowel in de studio als live een atari TT die alle sequencing doet, maar ik wil toch wel wat meer functies in een wat meer portable formaat...

kan iemand mij helpen bij deze keuze, of zijn er nog andere opties?

Jimi
 
Hai, ik heb nu een paar maanden een mpc1000 en ik ben echt dolblij...ik heb ook cubase gebruikt en een roland sp808 maar de MPC1000 is te gek!!!

werkt heerlijk! wil je live? koop dan de mpc! 100000 noten is best veel hoor.. en anders koop je er nog wel 1 bij geloof me ;-)

en wil je toch een laptop kopen? koop dan een apple ibook of powerbook, geen virussen en super stabiel! plug er iets in en het werkt!!!

succes
 
mmm... de mpc1000 ziet er ook zo aantrekkelijk uit... maar ik weet het echt nog niet... het schermpje is wel een stuk groter dan dat van de mpc2000... maarja ik vind een pc scherm toch handiger.
over de laptops:
mac's zijn natuurlijk onwijs leuk, maar dan denk ik toch dat ik voor een windhoos systeem zou gaan, simpelweg omdat mijn gewone computer ook een windhoos is, en er staan dus ook files en programma's die ik op een slaptop ook zou willen draaien. (reason e.d.)

P.S. als ik een laptop aanschaf wordt het waarschijnlijk een medion p4 2.6ghz...
ik ken een paar mensen met een medion (en die 'm als audio / midi ding gebruiken) en die zijn er zeer over te spreken.

Jimi
 
Heb je zo'n MPC1000 al gekieteld?

Ik afgelopen week nog.
Zijn leuke bakjes.

Dan zou ik zeggen denk dat nog even over wat je evt zou willen.
 
ja, ik heb er een paar keer bij feedback en een keer bij rockpalace hier in den haag mee gepield...
ik heb eind augustus pas het geld, dus ik denk er iig tot die tijd over:)

jimi
 
ik kan alleen mijn eigen bescheiden mening geven, en die zal dus voor iedereen anders zijn...

als ik toen de kennis had die ik nu had, dan had ik nooit een computer gekocht van 2200 euro... denkende dat ik daar dan alles mee zou doen, en blijven doen....

heb sinds kort de pc helemaal vaarwel gezegd door een mpc60 aan te schaffen....


mijn advies... als je muziek wilt maken... koop een mpc... 1000x muzikaler... veel meer gefocussed op muziek/geluid... dan op het ingeburgerde wezen van een computer...


nogmaals... ik kan alleen voor mezelf spreken... maar ik zou er geen seconde aan twijfelen met de kennis die ik nu heb... :)
 
Origineel geplaatst door barn


mijn advies... als je muziek wilt maken... koop een mpc... 1000x muzikaler... veel meer gefocussed op muziek/geluid... dan op het ingeburgerde wezen van een computer...

inderdaad, dan let je niet op de balkjes(.....zo van...ehm 16 maten dit en dan ff een breakje en dan weer 16 maten plakken......)
 
Muziekaler ?

Muziekaler ?

Origineel geplaatst door cirkelzaag
inderdaad, dan let je niet op de balkjes(.....zo van...ehm 16 maten dit en dan ff een breakje en dan weer 16 maten plakken......)

Stel nou dat je kiest voor de geluidskwaliteit van Akai in een andere "hardware" vorm dan de MPC ?
Afhankelijk van je budget zou ik eerder geneigd zijn te kiezen voor een flinke P4 die je combineert met een tweedehands Z4 of S5000.(die je eigenlijk ook als ADDA convertor gebruikt)
Dan heb je best of both worlds. Want niet vergeten dat je dan in staat bent heelwat mooie software te draaien, inclusief Aksys.
En je hebt dan ook nog eens de transparante Akai sound die haast zonder latency afgevuurd wordt. Om nog maar over het aantal outputs te zwijgen...

Wil je dan toch per sé ook nog pads om op te slaan, zet er dan nog een Roland pad-ding naast. Tegenwoordig al te vinden rond 200 euro en minder.
Het komt op neer dat je basis gewijs alle mogelijkheden van een MPC hebt, maar nog veel meer. Ik geloof wel in de kracht van zulk een combinatie, alleen al omdat je qua software veel verder kan denken.
Maar zoals gezegd, het zal allicht een pak meer geld kosten dan een MPC, afhankelijk van het model dat je wil. Gek genoeg maar als je hiphop zegt, dan zeg je MPC. Al die dikke amerikaanse negers met te wijde broeken meppen in de studio op zo'n ding !
 
Het is heel simpel. Toen ik lang geleden begon maakte ik allerlei opstart fouten zoals doen wat anderen ook doen. Ik kocht een computer en softwaresequencer. Ik kwam er al snel achter dat dat mijn game niet was. Nu draait alles op hardwaresequencers. Dus doe niet wat iedereen zegt dat je moet doen maar probeer uit te vinden wat voor jou werkt. Een strakke laptop PC is het helemaal op dit moment maar werkt dat wel in jou handen???????????????????? Bij mij niet in ieder geval.
 
Als je veel hardware gebruikt die via midi communiceert is een MPC-1000 geen goede keuze, omdat deze maar 2 midi outs heeft. Je moet dan naar een MPC-60, MPC-3000 of MPC-4000 uitwijken. De MPC-60 is van dat drietal het goedkoopst. De MPC-60 wordt (al een tijd) niet meer gemaakt waardoor de ondersteuning schaars wordt (denk aan intern geheugen).
Ik heb jaren met een MPC-60 gewerkt en ben daar nog steeds super enthousiast over! Het is een echte aanrader! Je moet je wel van de beperkingen bewust zijn als je ervoor kiest om alleen met een MPC te werken.

Kortom: als je (nog) niet zoveel geld hebt en je kunt voor minder dan EUR900 aan een MPC komen is het een goede keuze. Ik zou in dat geval sneller voor een MPC-60 kiezen vanwege de 4 midi-outs. Vanaf EUR900 kun je een A-merk (bijvoorbeeld een HP bij Mycom) laptop kopen, je hebt dan nog geen software, maar ik neem aan dat je die al hebt. Uiteindelijk kun je natuurlijk ook voor de hybride oplossing kiezen. De MPC om alle drums te laten sequencen, de laptop om (soft)synths aan te sturen.
Een 2e hands gekochtte MPC levert 2e hands (eigenlijk 3e hands) weer net zoveel op, een 2e hands laptop levert zeker minder op dan wat je ervoor betaald hebt! Dus probeer eerst die MPC, bevalt het niet kun je altijd een laptop (erbij) kopen.

Succes met kiezen.
 
electrovolt, over die 100.000 noten hoef je je echt niet zorgen te maken hoor. Das zat.
En het display is duidelijk zat. Dat is die van de 2000 overigens ook al.
Het bewerken van samples doe je gewoon op je pc en deze pomp je dan over via USB.
Ook kan je op de pc de MPC1000 editor gebruiken zodat je alle samples al kan toewijzen aan pads, etc.

Als je voor een laptop gaat, dan moet je wel bedenken dat je dan steeds naar je muis moet grijpen om
geluiden aan of uit te zetten. Ok je zou ook een controller kunnen kopen met knoppen erop en deze toewijzen aan
mute funkties ofzo.

Maar op de MPC is het opbouwen van nummers echt heel relax en perfect voor live.
Alle ingrienten van een nummer zie je staan en je kan dan gewoon samples of mididata aan/uit zetten.
Ook hoef je niet in de zenuwen te zitten over die laptop dat ie misschien vast zou kunnen lopen.
 
Luister naar Sander!

Notencapaciteit is inderdaad geen probleem. Het display is groot zat, vooral omdat je er geen Logic op hoeft te draaien!
Bij 'n MPC zie je 'n hoop dingen niet die je bij 'n softsequencer wel ziet, en dan kom je erachter dat je die dingen vaak ook helemaal niet WIL zien!

Verder wat betreft jou vraag: zeker voor live is 'n MPC gewoon te gek - ook in de zin dat het gewoon LEUK is om te doen. De manier van tracks muten, een volgende sequence selecteren, of bijvoorbeeld de 'note repeat' knop... Heerlijk. Lekker met je handen bezig zijn en je verder nergens druk over maken.

Live met Cubase of Logic zou ik sowieso niet doen. Ableton Live in combinatie met 'n goede midi controller is een ander verhaal.

Een laptop kan natuurlijk 1000 keer meer dan 'n MPC, maar dat is zeker niet altijd 'n voordeel, vooral niet voor live. Als je per se dingen wil doen waarvoor je 'n laptop nodig hebt moet je er natuurlijk een kopen, maar jij hebt het over live sequencen (van hardware synths), en drumsampler dingen - dan zeg ik kijk niet verder dan een MPC.
 
ik doe live dingen met een RS7000.....in de studio werk ik bijna volledig met de PC....arrangementen port ik dan naar de RS7000 voor live....al weet ik wel zeker dat een laptop met win XP en bv reason en een akai mpd16 of een andere midi controller net zo goed werkt....tis maar net wat je zelf prettig vind, niet iedereen houd ervan om met computers te werken, of kan het........ik zelf hou wel van computers, kan er altijd goed mee overweg ;)
 
Origineel geplaatst door olafmol
ik doe live dingen met een RS7000.....in de studio werk ik bijna volledig met de PC....arrangementen port ik dan naar de RS7000 voor live....al weet ik wel zeker dat een laptop met win XP en bv reason en een akai mpd16 of een andere midi controller net zo goed werkt....tis maar net wat je zelf prettig vind, niet iedereen houd ervan om met computers te werken, of kan het........ik zelf hou wel van computers, kan er altijd goed mee overweg ;)

Same goes for me... ik zou er niet aan moeten denken m'n dedicated audio-PC met Cubase SX in te moeten ruilen voor een MPC1000; ik zou er denk ik diep ongelukkig van worden.

Maargoed, zoals al eerder gezegd, het is heel persoonlijk.
Als je een 'architect' bent kan je beter voor de laptop gaan. Ben je meer een muzikant die gewoon wil spelen
en verder geen (overbodige) poeha, kan je denk ik beter voor de MPC1000 gaan.
 
mmm...
@ sander: waarom live geen cubase oid gebruiken? ik doe het altijd, werkt best okay...
maar misschien kan jij mij een keer real life overtuigen van het gemak van een mpc...
 
Origineel geplaatst door elektrovolt
mmm...
@ sander: waarom live geen cubase oid gebruiken? ik doe het altijd, werkt best okay...
maar misschien kan jij mij een keer real life overtuigen van het gemak van een mpc...

ja uhh, misschien als ik ooit nog een keer ergens optreed bij jou in de buurt.
 
Tis inderdaad een erg persoonlijke questie. Wat wil je doen en wat ligt je.
Ik worstel er ook nog vaak mee.

Met muziek programmeren of PC's gebruiken is niks mis. Het is een deel van het proces. Als dat proces je ligt moet je het zo doen.
Ben je een man die van het traditionele proces houd, die meer analogie ziet/voelt tussen het trommelen op een doos en op 2 mpc pads dan tussen het trommelen op een doos en het aanklikken van piano-roll noten, dan moet je zeker niet gaan programmeren.

Persoonlijk zie ik de laatste tijd steeds meer mijn persoonlijke 'best of both worlds' ontstaan. Ik heb wat hele mooie analoge spullen staan voor de klank en 'natuurgetrouwe' (muziekale) werkwijze, en ik wil toch ook mijn programmeursgeest weer gaan prikkelen binnenkort door 's wat te gaan koekeloeren wat ik in max/msp kan doen qua samplebewerking en het genereren van songs.
 
ik zit toch te denken om gewoon beide aan te schaffen, maar niet tegelijkertijd.
met de laptop kan je toch meer dan alleen sequencen en samplen. bijvoorbeeld met reason of de nord modular editor pielen, dingen die ik vaak gebruik (ook live)

het wordt waarschijnlijk eerst een laptop en daarna de mpc...

maar ik weet het nog niet zeker :confused:
 
Back
Top