[track] Discussie na opmerking interface

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Lid sinds
4 januari 2002
Berichten
6.278
Locatie
Grou
Ruud Lekx schrijft in zijn artikel over de NM G2:

"Volgens sommige is er een beetje een Nord Modular sound. Die is niet eens zoveer digitaal, maar mist soms punch, wat met name in de percussie te horen is. Je krijgt dan een beetje wat ik nu heel oneerbiedig 'Nord Modular techno' ga noemen: een vrij platte, eendimensionale sound die redelijke levenloos is"

"WTF ?" dacht ik toen ik dat las, en ging door mijn eigen patch verzameling dums heen. Graag jullie mening over zijn bewering. Om dingen even in beeld te brengen heb ik een drumtrack geheel met de NM online staan.

NMDrumz

Zelf vindt ik het geluid "chemisch" maar zeker niet zonder punch. Deze geluiden zijn overigens niet ge'eq't of middels compressie van wat "punch" voorzien. Kan natuurlijk ook dat m'n drums zuigen }:| !
 
autechre!

autechre!

vette shit! Het is niet eens trance ;)
Klinkt beetje als autechre.....

wat mij betreft genoeg punch, maar ja, wie ben ik? (ja eelco, inderdaad).
wellicht dat de reviewer bedoelt: leuke bak, maar om er vette trance mee te maken moet je wel een compressor kopen! Ik heb wel vaker over Nord apparaten gelezen dat ze wat clean klinken, maar dat krijg je al snel als er geen uitgebreide effecten sectie op zit. Denk ik dan.
 
Beetje vreemde kritiek, je gebruikt een bepaalde synth toch voor datgene waar ie goed in is, althans, ik wel, kga met een viool ook geen gitaar na proberen te doen ofzoiets :confused:. Wellicht wilde hij aangeven dat je hem niet voor vette drums moet gebruiken ofzo :)
 
Re: [track] Discussie na opmerking interface

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Die is niet eens zoveer digitaal, maar mist soms punch, wat met name in de percussie te horen is. Je krijgt dan een beetje wat ik nu heel oneerbiedig 'Nord Modular techno' ga noemen: een vrij platte, eendimensionale sound die redelijke levenloos is"

Volgens mij zegt dat eerder iets over de maker van de patch. Uit een Modular kan je ontzettend veel diverse klanken halen. Dat was al zo met de Modular en dat is met de G2 vast niet veranderd, waarschijnlijk nog beter en veelzijdiger.
 
Ik kan hem geen ongelijk geven. Heb ook eens een tijdje een Nord Modular gehad en de drumsounds die ik eruit toverde deden me veel te hard denken aan die Korg Electribe shit enzo. Probeer maar eens een 808 BD of snare na te maken, vergelijk met een echte en weep :D

Wat hij een beetje bedoelt is denk dat drumsounds uit een "echte" modular gewoon meer ballen hebben }:|
 
Origineel geplaatst door Toon
Probeer maar eens een 808 BD of snare na te maken, vergelijk met een echte en weep :D

Da's weer voer voor een 'andere discussie' maar ging het artikel niet over percussiegeluiden in het algemeen, dus niet specifiek over een 808 snaredrum of zo?

Ik ben wel 'akkoord' dat je een Nord Modular niet koopt als je op zoek bent naar drumgeluiden. Dan kijk je beter uit naar een sampler of een goeie drumbak.
 
Het ligt aan wat voor patch je maakt!

Ik heb ergens nog een patch met keiharde 909 geluiden...misschien nog wel beter8o) gna gna gan
 
Ik ben het wel met 'm eens. Die NM serie klinkt in mijn oren ook gewoon plat en levenloos. Je kan nog zulke interessante patches maken, het geluid zelf mist gewoon 'het'...
 
Kep de G2 van de week ff 'in het echt' beluisterd.....klonk zeer goed op het gebied van strings en scapes en dergelijke,maar vond 'm nou niet echt overtuigend qua leads en drums....beetje plat idd,ondanks ingewikkelde patches toch nog leeg......ik heb daarna de Korg Legacy ( met MS20-schaalmodel ;) ) geluisterd,die klonk al stukken vetter ( en dat is software,dus dat zegt wel iets )...
 
Als Ruud zoiets schrijft, geloof ik dat meteen. Ruud is een grote vintage liefhebber en heeft ook een grote vintage studio.
Ook heeft ie heel veel kennis en werkt in de CEM studios in Amsterdam.
Dus genoeg vergelijkingsmateriaal om te bepalen of zo'n Nord z'n niet digitale speeltjes kan evenaren.

Ik vindt de Nord zeker niet slecht klinken, maar prefereer toch liever het geluid van de ouwe kastjes.
 
Origineel geplaatst door Bass
Interface lees ik niet meer, het is veranderd van muziek naar computer :kont: blad...

ja, maar ik kijk altijd wel ff in de boekhandel. Soms toch een paar interessante pagina's.
Veelal de artikelen van Ruud Lekx.
 
Clavia Nords hebben me nooit echt warm doen lopen.

Ik had ooit een nordrack maar.... die had het ook niet. Ik kreeg er geen fatsoendelijke ritmische geluiden uit op hi0hats na.
Wel spacey stringy geluiden idd. wat Dione zegt. Daar blinkt ie in uit ofzo.
Misschien programmeer ik dan als een onnozele, maar goed, dan past die bak gewoon niet bij mijn behoeftes of manier waarop ik graag werk. Het klikte gewoon niet tussen ons, geen :luv:

En het drumvoorbeeld mist inderdaad punch, klinkt toch als een natte krant joh.
Dat is geen basis voor een beat maar zijn de bijgeluiden.

Ik bedoel... als ik b.v. op m'n linndrum de filter die over de toms zit dicht draai en de tom pitch omlaag, dan beginnen er dingen in m'n kamer mee te resoneren waarvan ik niet wist dat ik ze had staan. Dan is het uitkijken dat m'n speakers het niet begeven; het gaat gewoon door merg en been die trilling, heel basisch, oer, analoog, organisch, 'echt'.

Moet je dat voorbeeld 's keihard zetten... het mist gewoon alle punch, beetje defenitie in het laag is er gewoon niet, het flabbert.

Sorrie dat ik het zeg hoor!
 
Wat met name in de drums te horen is.

Hiermee doelt hij imho op al de geluiden, maar vindt het het meest hoorbaar in de drums. Wanneer je naar punch op zoek bent, kun je dat imho goed uit de Nord Modular halen. Uiteraard geldt bij het programmeren wel, wat je niet inbouwt kan later niet, of nauwlijks worden toegevoegd.

Vindt de Nord Modular wat "kracht" resp. "punch" betreft niet anders dan een AN/DX200 of Juno 106 klinken (die staan resp. stonden ernaast). En m'n 606 geef ik juist "punch" door de audio via m'n Nord Modular te routen.

Greetz,

Yawgmoth

nb: m'n nieuwe postcode 9001 NM
 
hmmm, ik snap z'n opmerking wel maar het is idd niet helemaal eerlijk om hem hierop te beoordelen. Maar hij zal in het stuk toch ook wel goede punten noemen van de modular neem ik aan..

Hier ook een stukje beat, je kan het zo levendig maken als je zelf wil naar mijn idee.. je hebt random modules en al dat soort ongein om meer 'leven' erin te brengen. Ik vind een TR-707 meer dood in de zin van het moduleren van het geluid; je moet het er maar mee doen, toch? niet dat het verkeerd klinkt

 
Origineel geplaatst door Sander02
hmmm, ik snap z'n opmerking wel maar het is idd niet helemaal eerlijk om hem hierop te beoordelen.


Doen we toch niet? Het gaat voor mij om de opmerking, niet de persoon :) .
 
ik vind je voorbeeld zeer duidelijk geen punch hebben
het raakt me iig niet in de maag zoals punch moet zijn mijn inziens ..
 
Re: Re: [track] Discussie na opmerking interface

Re: Re: [track] Discussie na opmerking interface

Origineel geplaatst door Hover
Volgens mij zegt dat eerder iets over de maker van de patch. Uit een Modular kan je ontzettend veel diverse klanken halen. Dat was al zo met de Modular en dat is met de G2 vast niet veranderd, waarschijnlijk nog beter en veelzijdiger.

Ik denk ook dat het hier op neer komt. Uit een nord modular kan zeker genoeg punch gehaald worden.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top