Akai zelfde toer op als emu ?

Ken Waldek

I M A G I N A T I O N
Lid sinds
9 december 2003
Berichten
322
Locatie
oostende
Binnen een paar maandjes worden alle hardware samplers gedumpt, of niet...



Akai have had a difficult year with distributors in Europe filing for bankruptcy and the economic climate making life difficult for them. They have countered this by releasing the VZ8 software version of their popular Z8 hardware sampler.

vz8logo.jpg


According to Akai it offers the spec and performance of the hardware Z8 Performance Sampler as a VSTi (Windows) and an Audio Unit (Mac OSX). It’s capable of up to 24-bit/96kHz performance, 64 voices for each instance and 16 virtual audio outputs, the VZ8 can trigger samples from RAM or stream direct from disk.

We talked to Sean Weitzmann at the Akai stand and he gave us an overview of the product.


Warning: press release details follow…..

The sampling engine of the VZ8 is virtually identical to its hardware equivalent with over 30 filter types including 2, 4, and 6-pole lowpass plus various highpass, bandpass, notch reject, peak, phase shifting filters, a vowelizer and an assortment of combination filters. As on the original Z8, the special ‘triple’ filter mode is also available for the more adventurous to create their own outrageous and unique filter combinations.

The VZ8 also features the same comprehensive modulation matrix as its hardware brother that allows up to 35 control sources to be routed in completely variable amounts to over 50 targets. Furthermore, real-time performance control is possible through the use of the eight virtual Q-LINK controls.


vz8plug-in.jpg


Using the VZ8 within a VST or Audio Unit host is simple - just insert it into a track and immediately start dragging and dropping sounds onto it, layering up to 128 programs (instruments) across 16 MIDI channels.

Sounds can be loaded from your Mac/PC hard drive or using the ak.Sys Disk Browser, directly from Akai sound library CD-ROMs inserted in your Mac/PC’s CD-ROM drive.

Using the VZ8’s Q-EDIT function, access to quick and easy tweaking of any sound is just a button press away - for more in-depth editing, the VZ8 integrates seamlessly with Akai Professional’s award-winning ak.Sys software. This graphically rich user interface gives access to all the sampler’s parameters by way of an intuitive ‘knobby’ synth panel.


aksysfilt.jpg



However, ak.Sys is much more than a simple editor - it is also a networking solution for users with multiple Akai samplers. The VZ8 can sit on this network alongside Akai Professional hardware samplers such as the Z4/8, S5/6000 and MPC4000. Furthermore, data can be transferred between these devices using simple drag-and-drop procedures. While offering considerable convenience in a studio environment, this means that work created on the VZ8 can be transferred to an Akai Professional hardware sampler for use live, a unique feature unprecedented in the world of software samplers.
 
Bericht door een moderator:
Ik heb deze thread verplaatst, niet omdat ik het geen nieuws vind, maar puur om het feit dat het bijna volledig engelstalig is. Dat is voor de voorpagina iets te veel van het goed, dus vandaar dat hij verplaatst is.
Een nederlandse samenvatting en hij staat op de voorpagina te pronken, want het is top nieuws!
 
Laat ze maar lekker die hardware voor DUMPprijzen aanbieden!!
:okdan: Leve de vooruitgang!

:D Heb ik tenminste TOPsampler(s) voor wènagh!
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Bericht door een moderator:
Ik heb deze thread verplaatst, niet omdat ik het geen nieuws vind, maar puur om het feit dat het bijna volledig engelstalig is. Dat is voor de voorpagina iets te veel van het goed, dus vandaar dat hij verplaatst is.
Een nederlandse samenvatting en hij staat op de voorpagina te pronken, want het is top nieuws!

Is al eerder een thread over geweest. HIER
 
Idd oud niews...
 
Origineel geplaatst door r.5
Idd oud niews...
Bedankt voor deze toevoeging...

Maar Gilles la Crêpe, jij echt bedankt voor de toevoeging. Wij kunnen niet alles bijhouden. Het is dus goed dat het niet op de voorpagina staat. :)

En Ken Waldek, liever nieuws dubbel dan gemist. Dus gewoon doorgaan!
 
Origineel geplaatst door Zoidsity
Laat ze maar lekker die hardware voor DUMPprijzen aanbieden!!
:okdan: Leve de vooruitgang!

:D Heb ik tenminste TOPsampler(s) voor wènagh!

daar ben ik het niet helemaal mee eens. en de ontwikkeling van hardware stilleggen?

noooo no no no no... not good...
 
off// Kzal er int vervolg rekening mee houden om men berichten in het NL te posten //off

Oud nieuws of niet, vindt de evolutie ervan wel belangrijk... Begin me toch serieus af te vragen of hardware in de toekomst helemaal verbannen zal worden. Ook mede door emu onlangs die geen hardware samplers meer maakt.


Ik zit hier na te denken over de positie van hard & software:

*wat bedoel ik daarmee ?

wel> Stel je eens in de plaats van de fabrikanten, naar mijn gevoel ligt de produktie kost van software een heel stuk lager dan deze van een hardware. Voor de fabrikanten ideaal dus.. minder produktie kosten meer winst.
Maar software heeft toch ook nog zen nadelen, afhankelijk van derden Dwz je moet al een stevige pc hebben om deze effecient te laten verlopen.

Nu een stelling:

Software vindt ik best wel ok, maar zal het zo blijven. Vb Mijn midex is aangesloten via usb, mijn korg legacy is aangelsoten via usb, mijn G2 is aangesloten via usb, mijn geluidskaart zit up pci slot... een uad ook op pci...
een yamaha 01x op firewire en ga zo maar door...

Zijn de moederborden van vandaag wel aangepast om dit al te kunnen trekken ?
Ok je kan wel een usb port halen die van 1 naar 5 ingangen gaat ofzo, maar blijft dit alles dan efficient in gebruik. Daar heb ik men twijfels bij moet ik zeggen.
Hoe gaan ze het oplossen met die pci slots. alles naar firewire

Welk standpunt nemen de software fabrikanten in " He als je pc het nie kan trekken moe je maar een tweede bijkopen want software heeft hogere winstmarges dan hardware "
Dan spreken we nog niet over kwaliteits verschillen tussen hard en soft, kwantiteit/kwaliteit is ook nog eens belangrijk.

Messchien een rare stelling maar gerust ene om eens over na te denken toch?

mijn pc

--
* AMD athlon(tm) xp 2800+
* ABIT AT7-max2 mainboard
* ABIT Siluro fx5200 graphics card
* 3x 512 Sd Ram

* 2x Barracuda 120 Gb (raid)
* 1 x 40 GB

Hoe lang zal deze efficient blijven :d

Nu als de hardware samplers droppen in prijs, reken ermaar op dat ik me er ene zal aanschaffen.

Ps. De combinatie hard soft lijkt mij ideaal,



:halleluja Laat het brainstormen maar beginnen en geef eens jullie visie over de toekomst...
 
(Zie andere thread) Fuck mijn Akai hardware sampler, dit wordt hem! haha!
 
Origineel geplaatst door cloudman
daar ben ik het niet helemaal mee eens. en de ontwikkeling van hardware stilleggen?

noooo no no no no... not good...

Do not worry Cloudman !

Ik blijf bij mijn stelling dat enkel software geen sluitende oplossing is. Je hebt immers steeds hardware
nodig om die software te kunnen gebruiken. Computers, soundcards, dsp cards enz...
Je ziet immers de hardware controllers als paddestoelen uit de grond schieten. Steeds dat geklooi met
die muis op het scherm vind ik soms erg vervelend. Grappig, want eerst maken ze iedereen gek met die software
om daarna tot de vaststelling te komen dat effectief knopjes draaien oneindig veel makkelijker blijkt.

Origineel geplaatst door Zoidsity
Laat ze maar lekker die hardware voor DUMPprijzen aanbieden!!
:okdan: Leve de vooruitgang!

:D Heb ik tenminste TOPsampler(s) voor wènagh!

En voor spijtig voor de mensen die dachten dat ik mijn S5000 aan een idiote dumpprijs zou verkopen,
want niet alleen de sampler is belangrijk, ook de hardware/software die er extra bijkomt bepaalt in grote lijnen
de kracht van het toestel. Dan bedoel ik CDrom, Harddisk, library enz enz.
Bovendien zie je dat Akai de eersten zijn om hun topsampling-machine gebruikers niet te vergeten
doordat ze de software compatibel houden met "oudere" (nou ja) toestellen zoals de S5000/6000

Het zal nog wel een jaar of 8 duren voor ik mijn S5000 "beest" aan een dumpprijs verkoop...
Ik snap dan ook niet de mensen die steeds weer geloven dat de laatste uitvinding hun redding is.
Niks is minder waar. Ik maak net zo goed muziek met een "ouwe" S1000 waarmee ik meer dan 10 jaar heb gewerkt.
Eens te meer een bekrachtiging van de stelling dat niet hetgeen wat je hebt een rol speelt, maar wel hetgeen
je er mee uitricht...

Desondanks alles ziet deze soft er goed uit en overweeg ik de aankoop van een Z8 die maar mooi compatibel is
met zijn "oudere" broertje, Aksys en deze nieuwe soft...
Ik moet gewoon weer eens hard lachen met de zoveelste scheet in een fles zoals ze dat in Vlaanderen zeggen...
 
Misschien een stomme vraag. Maar zit hier ook time stretch op? Veel software samplers hebben iet namelijk niet. Komt waarschijnlijk doordat realtime time stretchen nogal veel CPU vreet. Maar al zou het niet realtime zijn lijkt me het nog heel erg handig. Kan je vocals namelijk makkelijker in de maat zetten.
 
Origineel geplaatst door sKeLeTvM
En voor spijtig voor de mensen die dachten dat ik mijn S5000 aan een idiote dumpprijs zou verkopen..

:D Ik had 't ook over TOPsamplers..

Nee, maar ik bedoelde dus meer van: dan worden ze in de winkel (de nieuwe samplers, dus) lekker goedkoper. hoop ik

@cloudy: Al zetten ze de ontwikkeling van hardware stop; so what? Voorlopig kan ik nog wel een paar jaar vooruit (theoretisch)!
 
Origineel geplaatst door Ken Waldek
Oud nieuws of niet, vindt de evolutie ervan wel belangrijk... Begin me toch serieus af te vragen of hardware in de toekomst helemaal verbannen zal worden. Ook mede door emu onlangs die geen hardware samplers meer maakt.

Correctie: Akai, Yamaha, Roland & Korg maken nog altijd nieuwe hardware samplers.
Waar heb je vernomen dat Emu geen hardware samplers meer zal maken?

Ik zit hier na te denken over de positie van hard & software:
wel> Stel je eens in de plaats van de fabrikanten, naar mijn gevoel ligt de produktie kost van software een heel stuk lager dan deze van een hardware. Voor de fabrikanten ideaal dus.. minder produktie kosten meer winst..

Stel dat een fabrikant een winstmarge van 30% neemt. Waar maakt hij dan het meeste winst op?
Op een hardware sampler van 1500€ of een softsampler van 300€? Daarbij komt dan nog dat
hardware samplers tot nog toe niet gecopieerd of gedownload worden. ;)

Zijn de moederborden van vandaag wel aangepast om dit al te kunnen trekken ?
Ok je kan wel een usb port halen die van 1 naar 5 ingangen gaat ofzo, maar blijft dit alles dan efficient in gebruik. Daar heb ik men twijfels bij moet ik zeggen. Hoe gaan ze het oplossen met die pci slots. alles naar firewire

Je beschikbare bandbreedte wordt dan gewoon gedeeld. Heb je bvb een 12-Mbit USB1 poort en je splits die poort in 5 dan blijft de totale beschikbare bandbreedte van die poort 12-Mbit tenzij je natuurlijk een extra USB poort op je PCI bus aansluit.

Die hardware controllers en MIDI connectors gebruiken trouwens bijna geen bandbreedte. Het is vooral audio waar je mee moet oppassen maar dit kan je perfect berekenen aangezien de bandbreedtes voor PCI, USB1, USB2, Firewire en audio signalen vastliggen en gekend zijn. Wat echter moeilijker te berekenen valt is de 'CPU/Memory load' van al die softsynths & plugins.

Meestal zijn nieuwe standaarden 'backwards compatible' met hun voorgangers (zie bvb USB1 & USB2). Zo zal PCI nog dit jaar vervangen worden door PCI-X. Anders bestaan er nog altijd converters voor (Bvb PS2->COM toen de nieuwe muizen uitkwamen).
 
Back
Top