wie werkt er gebalanceerd in de studio

matrixxx

Ouwe rot
ik ben bezig met de bekabeling in de studio en als ik naar mijn tafel kijk is alles geballanceerd
ik maak daar dus ook gebruik van
alles gaat ook naar een gebalanceerde patchbay en vandaar naar de instrumenten (zoveer die ook gebalanceerd zijn)

verschil is bij mij duidelijk hoorbaar

bv de gebalanceerde kabel tussen mijn versterker en mengtafel die is echt ruis arm
ook gebruik ik allemaal kwaliteits kabels en pluggen van BV neutrik
de ervaring die ik heb met goedkope kabels is dat ze minder dynamiek hebben veel ruis meenemen en de tippen van de pluggen wel eens los laten
ook ben ik roest vorming tegen gekomen bij div merken kabels en pluggen
als ik bv een bassdrum door een dap audio kabel heen stuur of een kwaliteits kabel van neutrik is het verschil duidelijk dat de neutrik veel meer doorlaat en dan heb ik het hier nog over gewone mono kabels
ik zie ook heel veel mennsen met mooie dure spullen in hun studio maar als je naar de kabels kijkt is dat waardeloos
het antwoord wat je meestal krijgt is<<< het werkt toch en ik heb nergens last van maar als ik dan een kwaliteits kabel er tussen zet schrikken ze vaak wel van het verschil
het verschil van kwaliteit en gebalanceerd werken en het antwoord op hun vraag waarom ze veel last van ruis,storing of bijgeluiden is vaak dan al gegeven

wat voor kwaliteits kabels gebruiken jullie en waarom heb je bv ook alles gebalanceerd aangesloten en hoe belangrijk zijn kabels voor jou

ja, ik ben voor mijn studio nu ook op zoek naar audio kabels, dus als DAP het niet trekt, dan wil ik best wat meer geld uitgeven aan "betere" kabels, kan er echter niet veel op vinden op het forum. Dus als mensen ervaring hebben met verschillende types / merken zou ook ik dat graag horen! Van mijn locale kabel leverancier hoor ik dat DAP best goede dingen leverd, maar of dat ook voor de studio opgaat weet ik dus niet.

heb ook wel eens gekeken naar betere kabels... maar wat kost dat nou van die nutric kabels... of zal ik zeggen wat mag dat kosten???
weet iemand nog een goed adresje misschien?

Alleen in m'n hokje doe ik niet aan gebalanceerde kabels. Kabellengtes zijn klein gehouden. Ik ben me er echter wel degelijk van bewust dat het erg veel kan schelen !
Met de band oefen ik ongebalanceerd (luiheid) en op het podium gaat alles gebalanceerd. Het verschil is aanmerkelijk !
Ongebalanceerd moet de gain op de tafel zowat vol open (met alle ellende van dien), terwijl ik gebalanceerd met de helft minder toekom. ("open die gain" is vaak leuk, maar niet bij een subtiel piano-riedeltje o.i.d.)
Gebalanceerd heb ik totaal geen last van ruis, zelfs niet bij kabellengtes tot 50 meter. Ongebalanceerd heb ik wel last van ruis, zelfs met m'n dure gitaarkabels (u kent ze wel, die omvlochten dingen) en de beperkte kabellengte van max 8 meter.

Bij mij is ook alles gebalanceerd, heerrrlijk, die Neutrik pluggen! En het verschil is idd erg groot. Nooit geen brom en overdreven ruis meer! Ik heb ze allemaal laten solderen aan relatief dikke en goed afgeschermde Leem kabels, toppie!
Ik geloof dat ik voor een stereo Neutrik plug ongeveer 6 a 8 euro p/s kwijt was.

ik heb in de loop der jaren ook alles geleidelijk aan vervangen. nu is alles wat gebalanceerd kan zijn gebalanceerd, en dat scheelt idd wel een bak ruis. wat ook immens scheelde qua ruis was de aarde in m'n studio aansluiten. :eureka:

Een glas in een hand en een fles in de andere. :biertje:
Best wel gebalanceerd toch?

Heb niet veel last van veel ruis behalve m'n antiekjes. Maar heb ook geen zin om paar honderd euri aan gebalanceerde kabels en patchbays tegenaan te smijten (voorlopig).

Er zijn ook veel mensen die zelf hun kabels solderen met neutrix pluggen en stukkie touw. Voordeel dat je de lengte zelf kan bepalen en het qua kosten nog leuk blijft.

en die mensen in de muziekwinkel maar zeggen dat je het verschil toch niet hoort..mmm..

Mmm... gebalanceerd is leuk, als je mengtafel het ondersteunt...;)
(heb zelf maar 2 balanced inputs, gebruik ik voor m'n A90EX)

Kwa kabelkwaliteit heb ik onlangs gewoon een stevige bos 'normale' (niet superdure, gewoon goeie) kabels gekocht.
Dan hoef ik niet steeds meer terug te vallen op die lullige dropveter kabeltjes die ik altijd nog voor noodgevallen heb liggen. En ja, dat scheelt wel iets.

Wat bij mij het grootste verschil maakte was het toepassen van Humfrees rack-isoleringen (had last van doorlekkende voeding-ruis, dank u wel meneer de Oberheim Matrix 1000).
Ook heb ik de grootste ruisboosdoener eruit gegooid: een Korg Wavestation SR zorgde om ontraceerbare reden voor een bak storing op al m'n rackunits... :(

Dan heb ik nog een 'dom beginnersvraagje' (maar het is de eerste keer dat ik er mee te maken heb)... op m'n Roland MKS-80 zitten gebalanceerde aansluitingen, model XLR-stekker.
En op m'n mengtafeltje (Roland VM-3100) heb ik 2 microfoon inputs zitten (met phantom aan/uit schakeling) ook met een XLR aansluiting. En regelbare gain, zover ik het kan zien.
Op dit heb ik gewoon jacks gebruikt om de MKS aan te sluiten (ongebalanceerd), kan ik nou ook die microfooningangen gebruiken? (zonder de boel in rook te laten opgaan...) :confused:

Laatst gewijzigd:
Ik gebruik geen gebalanceerde kabels, maar ik houd de lengte van mijn kabels kort (max 3 meter). Cordial kabels, met neuktrik pluggen. Geen problemen.

Origineel geplaatst door Hanz
Dan heb ik nog een 'dom beginnersvraagje' (maar het is de eerste keer dat ik er mee te maken heb)... op m'n Roland MKS-80 zitten gebalanceerde aansluitingen, model XLR-stekker.
En op m'n mengtafeltje (Roland VM-3100) heb ik 2 microfoon inputs zitten (met phantom aan/uit schakeling) ook met een XLR aansluiting. En regelbare gain, zover ik het kan zien.
Op dit heb ik gewoon jacks gebruikt om de MKS aan te sluiten (ongebalanceerd), kan ik nou ook die microfooningangen gebruiken? (zonder de boel in rook te laten opgaan...) :confused:

Niet tegelijk iig. Veel mengdozen bepalen zelf welke ingang "master" is (de xlr of de jack).

@ Gem: dat snap ik. Dus dan zou ik de (ongebalanceerde) jack willen vervangen door de gebalanceerde XLR.
Alleen vraag ik me af of een XLR microfoon-aansluiting nou hetzelfde is als de XLR aansluiting van de MKS, en dan doel ik niet op de stekker. Passen zal het wel. Maar gaat het ook werken? (liefst zonder rookontwikkeling :D)

Origineel geplaatst door Hanz
op m'n Roland MKS-80 zitten gebalanceerde aansluitingen, model XLR-stekker.

Kijk eens ergens in de buurt van je gain knop. Bij de meeste mengtafels zit er ook nog een knopje met de benaming "PAD". Dat dient om een line signaal op XLR te verzwakken en toch het voordeel van ballanced te houden.
Heb je geen "PAD", probeer gewoon of het signaal niet overstuurd binnenkomt op XLR met de gain dichtgedraaid. Schade zal je zeker niet oplopen als het niet werkt. Wel nooit de phantom gebruiken in dit geval.

op me behringer was alles wat gebalanceerd was gebalanceerd
maar met tascam kan dat niet meer ..

ik gebruik s snakes van thomann en dan werkt zo ver ik kan zien prima ..

ik moet eerst maar eens aarde aanleggen in me studio .. grrrrr

Er zijn verschillende manieren van "gebalanceerd maken" in een apparaat.
Niet alle manieren zijn doeltreffend en of met kwaliteitsonderdelen uitgevoerd.
In zulke gevallen is het beter een korte kwaliteitskabel met superafscherming te gebruiken (ivm met korter pad en minder
verstorende elementen daarin).
Kost je wel 6db aan signaal; ongebalanceerde signalen zijn uitstekend te "balanceren" met een kwaliteitstrafo.

Alweer 'n "Doei",
ISPdeRuiter

Vraagje van een beginner wat dit betreft: mijn mengpaneel kan gebalanceerd aan, maar de meeste apparatuur die ik er aanhang niet of onbekend (staat niet vermeld in gebruiksaanwijzing). Moeten beidde kanten van het snoer aan gebalanceerde apparatuur? Dus mengtafel + synth? Of werkt het ook al als maar één kant gebalanceerde ingangen heeft (mijn mengtafel dus). Oftwel heeft het zin om andere kabels te kopen/maken of niet.

Ik dacht dat het gebruik van gebalanceerde kabels etc. slechts zin heeft als de hele keten gebalanceerd is.
Dus outputs van bijv. de synth, kabels en inputs van het mengpaneel.

Ik heb wel een aantal dingetjes op de 'groei' gekocht. Bijv. al mijn jack-kabels zijn gebalanceerd (TRS) voor evt. toekomstige uitbreidingen. En om niet een wildgroei aan verschillende kabels te hebben liggen.

ikikikikikikikikikikikikikikikikikikikikikikikik, uhm ik ja.

Uhm nou ja in beperkte maten, m`n geluidskaart heeft allemaal gebalanceerde in en uit, op m`n mixer is zijn ook alle gatengebalaceert en op die van m`n effect prosessor zijn ook allen gaten gebal, en ja ik werk ook met de daar voor behoorende kabels.:)
M`n synth`s tja dat gaat niet want die hebben die mogenlijk heid niet, nou ja ik zou er allemaal een DI box op kunnen aan sluiten maar dat word iets te prijzig.

En de kabels zelf, zijn allemaal gebalanceerd (ook op de synth`s). Ik maak ze altijd zelf metgewonen pluggen van zo 1.5 euro de stuk.

Wij hebben hier over het algemeen kabels van mogami ofwel in de studio als in de mastering.

In de mastering is alles gebalanceerd en in de studio eigenlijk ook.

balanced kabels kan ik daarvoor de normale stereo kabels gebruiken ? of moeten die links en recht kabels juist het schild zijn ?

ik kan nergens een site vinden met gebalanceerde kabels alleen mono en stereo

en als ik nou alleen gebalanceerde kabels heb en ik heb wat apparaten met ongebalanceerd kan ik daarvoor de gebalanceerde kabels gebruiken of moet ik hier wel mono,s in prikken ??

Back