De grote 80's thread

De Akai X7000 heb ik ook in - dacht bijna zeker - in 1987 en 1988 in mijn bezit gehad. Leuke bak, maar was wel prijzig voor zijn tijd, 4000 gulden toen ik hem kocht. Uit eindelijk weggedaan voor 1500 gulden.
X7000 blaast ranzigheid als een ouwe Turk, ik gebruik hem nog met een HOOP Quickdisks. De S612, S900 en S1000 en S1000KB pompen ook dikke saus, maar de 612 en 7000 zijn toch wel echt dik.

Amiga was zwaar de bom in die tijd, ik kocht van mijn spaargeld een heuse 486 DX2 ergens in de nineties, maar wat was dat een droefenis qua gaming etc... Dat wist ik pas toen ik aan die hele PC meuk begon...

PC stak Amiga al snel voorbij als het over 3D ging. Voor 2D games was Amiga nog een tijd de betere, hoewel je op PC ook een greep perfecte ports had (Lemmings, Volfied, Tubular Worlds...) en goede eigen games zoals de point&click adventures. Voor multitasking was Amiga de betere tot W3.1 min of meer.

Met een 486 dx2 kon je toch wel wat leuks doen wat op een Amiga niet meer ging, bv Wolf/Doom, eerste Flight Simulator, Sim City 2000...

Terzijde, maar ik heb als krachttoer nog eens een LAN met een ST en een Amiga gemaakt voor multiplayer gamen. Tsjakaa!

De middelbare school waarop ik zat vond zichzelf vooruitstrevend toen wij computerles kregen op Tandy/Radioshack computers.
De lessen in Tandy basic werden gegeven door één van de gymleraren.
De paar gelukkige bezitters van een Vic-20 of C64 (waaronder dus ondergetekende) moesten de gymleraar regelmatig uitleggen dat je met wat slimme subroutines met minder code hetzelfde gedaan kreeg.

Wij hadden gelukkig een goede IT leraar en VB6.

We hadden twee computerlokalen, de nieuwe en de oude. De oude was ook écht oud: 286 pc's met oranje schermen. Ik schat dat die tot 1999 in gebruik geweest zijn.

PC stak Amiga al snel voorbij als het over 3D ging. Voor 2D games was Amiga nog een tijd de betere, hoewel je op PC ook een greep perfecte ports had (Lemmings, Volfied, Tubular Worlds...) en goede eigen games zoals de point&click adventures. Voor multitasking was Amiga de betere tot W3.1 min of meer.

Met een 486 dx2 kon je toch wel wat leuks doen wat op een Amiga niet meer ging, bv Wolf/Doom, eerste Flight Simulator, Sim City 2000...
Toen de (S)VGA kaarten en Soundblasters en krachtige x86 CPUs hun intrede deden in PC land, was het klaar voor de Amiga. In ieder opzicht overklast. De Amiga 1200 probeerde nog wat terug te vechten maar dat was eigenlijk al te weinig en veel te laat. Commodore ging dan ook kort daarna op de fles.

Daarom wordt Wolfenstein 3D als de doodsteek voor de Amiga gezien. 3D was de hype en de toekomst (ik weeet dat Wolf geen echte 3D is...) en de Amiga kon dat simpelweg niet. Tenzij je van powerpoint framerates houdt.

Ja, Wolfenstein en Doom waren inderdaad een fenomeen waar de Amiga niet in meekon. Maar ook de VGA versies van games als de LucasArts adventures en Westwood games als Dune II en Eye of the Beholder waren op PC al veel beter. Toen games als Tomb Raider uitkwamen was er weer een enorme sprong. En toen de eerste Voodoo / 3Dfx kaarten verschenen weer. Ik vind het wel jammer dat Commodore / de Amiga lijn het niet heeft gehaald. Het zou een mooie concurrent van Apple kunnen zijn in het creatieve domein.

Voor wie een nostalgische bui heeft....

Retro gaming at its best
Ik ben wel zo puristisch dat ik op original hardware speel. Omdat ik dat leuk vind, niet omwille van esoterische redenen. Hoewel ik het wel even in mijn broek deed toen ik zag dat de Sonic retro games op PS2 op 50Hz en dus te traag werkten. De horror uit mijn jeugd, opnieuw!! OK, heel goede emulatie kan je dan zeggen, maar dat aspect wou je net niét hebben. Ik heb mijn originele Sega's ondertussen gemod om lekker op 60Hz en dus de bedoelde snelheid te kunnen spelen. Op een CRT natuurlijk, en alles wat ging lekker RGB gemod.

Ik heb een Miyoo Mini + voor mijn old school gaming fix :) Prima emulatie van alle 8 en 16 bits systemen. Maar eigenlijk vind ik dat maar heel soms leuk. Heb ook nog een originele Gameboy en Gameboy Advance waar ik moderne backlit LED schermen in heb gezet, maar eigenlijk doe ik daar niets mee. Speel toch het liefst op mijn PS5 Pro.

Daarom wordt Wolfenstein 3D als de doodsteek voor de Amiga gezien. 3D was de hype en de toekomst (ik weeet dat Wolf geen echte 3D is...) en de Amiga kon dat simpelweg niet. Tenzij je van powerpoint framerates houdt.
Gloom was vet op de amiga en Breathless was toendertijd revolutionair qua 3D op Amiga, wing commander was ook een ding toen.
Silkworm was tof coop, chopper en jeep sidescroller.

Veel PD via Corbois software en BBS de Saen, Amigazette, ook veel demos geimporteerd op floppy uit de UK (Kaos, Budbrain Megademo enzo) Kwam het dichste bij een MTv ervaring destijds, allemaal pre internet enzo.

Laatst gewijzigd:
De demoscene, boeiend was dat. En de demoscene heeft de overstap naar pc nooit echt ten volle gemaakt. Ik denk dat de uitdaging leuker is met een vaste hardware config zoals een C64 of A500.

Gloom was vet op de amiga en Breathless
Beiden leuk, mooi en technisch knap voor de hardware, maar je had er een A1200 voor nodig, de A500 kon het niet (AGA). Het waren ook nog steeds raycaster engines, terwijl een paar maanden later Quake uitkwam. Het is natuurlijk heel logisch dat een fixed hardware config na x jaar ingehaald wordt door steeds nieuwere PC hardware. Maar de Amiga hoeft zich niet te schamen, integendeel vele jaren was het zowel qua OS (multitasken) als qua games (2D scrolling) beter dan PC.

Het weerbericht van het Jeugdjournal werd destijds met Amos Pro gedaan.

amos135-2923688646.png

Back