** Ode aan de Juno-60 **

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

astronaut

Ouwe rot
Lid sinds
23 augustus 2003
Berichten
1.076
Locatie
Nijmegen
Niet de Juno-6 is het of de Juno 106 ondanks zijn Midi Implementatie.

Nee, de synthesizer die heerst is de JUNO-60. Een ongelooflijke betrouwbare synthesizer. Sounds die diep, scherp en warm kunnen klinken ondanks zijn vrij eenvoudige manier van klankopwekking. Het stabiele van een digitale synthesizer dankzij zijn DCO's en de klank-kwaliteit van een Analoge synthesizer.

Iemand schreef hier op het forum ooit. De lada onder de synthesizers en dat vond ik wel een mooie omschrijving.

Wat zijn jullie ervaringen met de Juno-60? Waar zet je hem voor in?

Maar ook.

Welke bekende artiesten gebruiken hem. Geluidsfragmenten. Zelfbedacht patches. Alles rondom de Juno-60 is mogelijk.

Hierbij is geopend. De grote JUNO-60 THREAD.

http://www.soundcentral.com/cats/keyboard/ensoniq/keys/juno60.shtml
 

Attachments

  • juno60.jpg
    juno60.jpg
    33,1 KB · Bekeken: 98
Ik heb het nou wel gehad met die "de Grote XXXXX thread" eerlijk gezegd..

(en nou niet meteen posten "je hoeft niet te reageren....")


gr
Arv
 
De juno 60 is zeker de dikst klinkende van de juno reeks
De chorus is idd geweldig alleen aansturen is wat lastiger
Maar je kan wel bv heel simpel de apregiator syncen in je favoriete sequencer
Ik heb momenteel geen juno60 maar het zou me niks verbazen als er ooit weer 1 in me setup staat.
 
Origineel geplaatst door Arv
Ik heb het nou wel gehad met die "de Grote XXXXX thread" eerlijk gezegd..

(en nou niet meteen posten "je hoeft niet te reageren....")


gr
Arv


Oke speciaal voor Arv maken we " De Grote OFF-TOPIC thread: :D
 
Origineel geplaatst door Arv
Ik heb het nou wel gehad met die "de Grote XXXXX thread" eerlijk gezegd..

(en nou niet meteen posten "je hoeft niet te reageren....")


gr
Arv

Ik reageer wel. En waarom. Gewoon erg simpel. Als het je niks lijkt heb je de keuze om het niet aan te klikken. Is hetzelfde als die mensen die klagen over slechte TV programma's maar wel heel even moeten kijken. En daarbij vind ik het nogal vreemd om onder je bericht te zetten "je hoeft niet te reageren" - dan kun je beter patience gaan spelen volgens mij en niet op een forum rondkijken.

Nu weer graag on-topic...
 
Het was me eerste synth, heb hem destijds geruild voor een Roland JS-30 desktop sampler.
heb later ook nog een Kenton DCB converter erbij gekocht om hem ook via midi kon bespelen
Vind het echt een leuke synth maar heb de juno een keer verkocht omdat ik geld nodig had voor een Virus.
Nu best wel weer spijt van maar ze worden vaak genoeg 2e hands aangeboden en denk ook wel als ik dadelijk wat meer ruimte heb dat ik ook 1 ga kopen.
 
Waarom niet de Juno-6? Zelfde synth...

behalve voor de geheugens en de DCB.
DCB kan je trouwens ook op de Juno-6 zetten, de connector
zit al op de board...

Mvg.

CoolRunning
 
Daarom;

Daarom;

Origineel geplaatst door mono-poly
De juno 60 is zeker de dikst klinkende van de juno reeks
De chorus is idd geweldig alleen aansturen is wat lastiger
Maar je kan wel bv heel simpel de apregiator syncen in je favoriete sequencer
Ik heb momenteel geen juno60 maar het zou me niks verbazen als er ooit weer 1 in me setup staat.
 
mmm...

1) De synth-engine is geheel dezelfde op de 6 also op de 60. Ze klinken hetzelfde.
Als jij me blindelings kan vertellen wat een 6 is en een 60, dan noem ik dat een wonder.
2) De chorus is dezelfde op de 6 als op de 60.
3) Ik kan ook heel gemakkelijk m'n arpeggiator syncen in m'n sequencer.

Daarom dus... wat is nou het verschil?

Know your U-Know!!

Mvg.

CoolRunning
 
[SMUL MODE]
Lekker zijn ze zeker!
[/SMUL MODE]

Mvg.

CoolRunning
 
Origineel geplaatst door astronaut
Ik reageer wel. ..
Nu weer graag on-topic...

:D Eigenlijk heb je wel gelijk ook.. :D
Het is toch inderdaad wel leuk om is stil te staan bij deze hele bekende synth


ennuh, ik heb nu alweer heel wat koppen koffie meer op, dus het gaat alweer gelukkig :D :D

:koffie:

vr gr
Arf
 
offtopic: leuk zo'n juno-60 in een clip maar wat een kutclip zeg, sorry hoor maar die juno komt hier gewoon niet tot z'n recht! ook nog eens in het monochroom op een paarse bg. en ik vind ut maar een slap aftreksel van de rode 101 in zoot woman's living in a magazine. zo en nu weer ontopic...

juno60 en juno6 klinken volgens mij idd 100% hetzelfde, hoewel ik de chips die erin zitten nooit heb vergeleken. ik vind vooral de combi met de arpeggiator erg lekker. simpel, rechttoe rechtaan baslijntjes en leads, maar heel smooth. daar kan volgens mij geen virtueel analoog ding tegenop.

leuke tip voor diegenen die het nog niet wisten:

- door op beide chorustoetsen te drukken krijg je een soort mono-phaser effect, klinkt wel mooi.

en nog wat van vintagesynth.org:
The Juno-60 can have 76 patches. By pressing down nr 5 and 1 or 2, at the same time, you get access to patch 57 to 76. Submitted by "Info".

To access patches 80 to 98, (dead-patch) plug a cord into the PATCH SHIFT connector. Now you can access the test-programs 80-98: Keep 5 down and press 3 for bank 8, 5 and press 4 for bank 9. Submitted by Tim Saxon

Fire the Juno up with the KEYTRANSPOSE button pressed and the arpeggio mode-switch up to enter MONO-MODE. All 6 voices will be assigned to the last key pressed. Submitted by Tim Saxon.

Origineel geplaatst door The Q
Check de clip van Stacy's Mom van the Fountains of Wayne, daar speelt de Juno-6 een hoofdrol in!

Stukje van de geweldige clip en band!

Q gaat voor zowel de Juno alswel Stacy alswel Mom... :engel:
 
Origineel geplaatst door jes303
offtopic: leuk zo'n juno-60 in een clip maar wat een kutclip zeg, sorry hoor maar die juno komt hier gewoon niet tot z'n recht! ook nog eens in het monochroom op een paarse bg.

JEUZ, je gaat toch echt niet mokken over die Juno als er nog genoeg andere dingen voorbij komen :P

Heerlijke clip, beetje Johan style die song.

BTW de 6 en 60 zijn idd hetzelfde, de Juno 60 heeft alleen meer geheugen geloof ik.
 
Het is 1 van de best klinkende synthsizers. Ik heb er 2, heb ook 2 midi->dcb converters. Gebruik ze bijna in al m'n nummers Een Juno is zo breed dinzetbaar. Altijd haal je er wel iets uit. De ene keer een lead, de ander keer een string, dan weer een bas en of gewoon een simpel opvul geluidje. Daarnaast natuurlijk nog de fantastische arpeggiator die je zo lekker kan triggeren met een drumcomputer of gate signaal.
 
Het verschil.

Het verschil.

Mijn overtuiging in klank Juno-6 en Juno-60 is wat minder geworden moet ik eerlijk zeggen. Al weet ik wel zeker dat dit op gaat voor de Juno-60 vs de Juno 106. Heb ik naast elkaar gehoord en de Juno-60 is wel degelijk warmer en voller. Heb een tijdje terug samples gehoord van Juno-6 en Juno-60 die identiek moesten zijn. Waar de Juno-60 meer overtuigde maar ja, dat was een sample, blah, blah blah.

Vind het eigenlijk niet zo belangrijk. Volgens mij is er iets met die Juno-60 (En alle drie zijn ze inderdaad geweldig!) waardoor hij toch een andere status heeft dan de 6 of de 106. Is het omdat hij het geluid heeft van de 6 en een aantal technieken van de 106?? Misschien heeft iemand hier een filosofie over of een andere opvatting.

Hier wat geinige links.

http://www.juno60.htmlplanet.com/spec.htm
http://www.webfrontier.com/juno-60/ online manual
http://www.brothercake.com/gear/juno60.php vergelijk met een 106
http://www.foi.hr/~rlogozar/mbsn1/AnalogSynthsRolandJuno60.html
http://www.amazona.de/content/musictools/bluebox/roland_juno60/juno60.htm een site van onze oosterburen.
 
Origineel geplaatst door Arv
:D Eigenlijk heb je wel gelijk ook.. :D
Het is toch inderdaad wel leuk om is stil te staan bij deze hele bekende synth


ennuh, ik heb nu alweer heel wat koppen koffie meer op, dus het gaat alweer gelukkig :D :D

:koffie:

vr gr
Arf

Is helemaal Oké en doe gezellig mee!! :okdan:
 
Origineel geplaatst door The Q
BTW de 6 en 60 zijn idd hetzelfde, de Juno 60 heeft alleen meer geheugen geloof ik.
u heeft recht herr Q... maar vergeet ook niet den afwezigheid des DCB...
zoals u kunt aanschouwen op den achterlijke zijde des 6 (lees: den Juno nutuulk):

juno6.jpg


bij den weg: den Juno-sestich regeerd!
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top