M-Audio FireWire Audiophile bevindingen

ano260124

Gedeactiveerd account
Lid sinds
11 oktober 2002
Berichten
2.136
Naar aanleiding van DEZE thread, open ik even een nieuwe die speciaal gericht is op vragen, bevindingen en eventuele bugs m.b.t. de FireWire Audiophile (FWA) van M-Audio.

Het eerste probleem wat ik tegen kwam was een bug (of technische beperking?) m.b.t. de interne clock. Als ik mijn E-mu XL-7 via S/PDIF op de FWA aansluit, dan moet ik de clock extern zetten omdat ik anders een stotterende weergave krijg. De clock extern zetten is niet zo erg, was het niet dat ik dan geen gebruik meer kan maken van de 48 en 96KHz mogelijkheid van de FWA. Ook mijn VST synths en Reason moeten dus op 44.1KHz en daarvoor koop je natuurlijk geen audio unit van 339 euro.

Het volgende vond ik op de website van M-Audio:

Why do I have intermittent clicks in my audio when the Firewire 410 has a digital signal cable connected to the coaxial or optical input?

M-Audio is currently investigating a reported issue of a possible incompatibility with the Firewire 410 receiving incoming digital clock signal from an external digital audio device while running the internal audio on internal sync clock instead of using the external clock source.


Lijkt op het probleem wat ik heb. Bij de workarounds staat dat je (voorlopig) de clock op extern moet zetten. Wat ik hieruit opmaak is dat het dus een bug is en dat de clock intern houden wel mogelijk moet zijn/worden.

Weer typisch gevalletje van "release maar, voor de bugs kunnen ze later een patch downloaden"?
 
Het tweede punt waar ik tegenaan loop is iets waarover ik een tijdje geleden iemand anders ook al hoorde klagen. Volgens mij was dat Errol en ging het over een andere geluidskaart, maar kwam het probleem op hetzelfde neer.

Ik gebruik nu, naast de Xl-7, een laptop met de FWA, V-Stack + een paar VSTi's en Reason 2.5 (alleen het rack). Nu kan ik in de software van de FWA niet het aantal KHz-en instellen. Dat moet blijkbaar gebeuren in de audio-applicatie die je gaat gebruiken.

In Reason is dat geen probleem. Onder de Audio settings kun je 44.1, 48 en 96KHz kiezen. De software van de FWA neemt dat dan over. Het aantal Bits kun je nergens instellen (?), dat is standaard 24bits volgens mij.

Het probleem zit hem in het gebruik in combinatie met V-Stack. Daar kan ik namelijk niets instellen. In het Devices window (zoals ook in Cubase zit), zit alleen een knop waarmee je de software van de FWA opent. En zoals ik al zei, daar kun je niets instellen.

Dus zou je zeggen, Reason gebruiken voor de instellingen en probleem opgelost. Nou, mooi niet dus. V-Stack gooit bij het starten de meter automatisch terug naar 44.1KHz én vervolgens verspringt er nog een andere instelling in de software van de FWA. Je kunt namelijk per kanaal (fader) de routing bepalen. Bij de analoge input, die ik standaard naar output 1/2 route, spingt de schakelaar van "1/2" op inactief als ik V-Stack open. :confused:
 
Gisteren toch maar de XL-7 via S/PDIF aangesloten i.p.v. via de analoge inputs van de FWA. Ik draai dan welliswaar op 'slechts' 24bits/44.1KHz, maar e.e.a. klinkt daan wel een heel stuk schoner.

Als ik de XL-7 via de analoge inputs aansluit (verschillende kabels gebruikt) dan heb ik een soort brom in het signaal. Ook bij software hoor ik dan (ook met de XL-7 uitgeschakeld) wat storing. Het lijkt er in dit laatste geval op dat de harde schijf e.d. stoort op het signaal. Dit is niet het geval als ik S/PDIF gebruik.

Nu schiet mij opeens iets te binnen wat ik nog moet testen. Bij het gebruik van de analoge inputs had ik de XL-7, naast MIDI, ook nog via USB aan de PC hangen. Deze USB verbinding wordt dan gebruikt om bestanden te backup'n op schijf. Nu kan ik mij voorstellen dat hier op de een of andere manier ook de genoemde ruis over getransporteerd kan worden naar de XL-7, om vervolgens versterkt te worden via de inputs van de FWA. Een soort lus zeg maar.
 
Inmiddels gebruik ik e.e.a. maar op 24bits/44.1KHz en is de XL-7 via de S/PDIF aangesloten op de FWA.

Verder niemand ervaring met de FWA?

Of misschien met de XL-7 op een andere kaart die wat opmerkingen c.q. aanwijzingen n.a.v. het bovenstaande kan plaatsen?

:biertje:
 
Voor al die M-Audio FireWire Audiophile gebruikers hier... er is (1 maand na de vorige release) een OS update beschikbaar. Versie 1.0.1.6:


1. Fixed Control Panel garbled on XP with custom DPI settings or
japanese install

2. Fixed Reason audio output jumps if DX output selected


Eens kijken of dit in ieder geval één van de door mij genoemde problemen op zal lossen.
 
heb je je 410 al een keer door rightmark heen gegooid? ben erg benieuwd
 
Origineel geplaatst door olafmol
heb je je 410 al een keer door rightmark heen gegooid? ben erg benieuwd

Nee, nog niet. Hoe doe ik dat?

Verder heb ik de OS update geïnstalleerd... noppes! Nog steeds gekloot (brom) als ik de audio inputs gebruik en vervolgens het instellingvenster open. Echt vaag!
 
Inmiddels ben ik weer een stapje verder met testen. Het probleem met de brom in het signaal ligt niet aan de FWA maar aan de XL-7. Omdat ik voor de hierboven gevraagde test e.e.a. moest ompluggen heb ik even een aantal verschillende 'routings' gestest.

1) XL-7 via S/PDIF:
In het controle paneel van de FWA moet de clock op 'external' anders krijg je een signaal met clicks en plops. Dit probleem is bekend bij M-Audio (zie boven). Gezien de output van de XL-7 ben ik dan gebonden aan 16-bit, 44.1kHz.

2) XL-7 via analoge Main outs of Sub outs (rechtstreeks of via externe mixer):
Vreemde ruis en 'gepruttel' hoorbaar. Wanneer het controle paneel wordt geopend is er een hele duidelijke brom hoorbaar. Een voordeel van de analoge variant is dat het signaal veel harder is én dat de 96kHz mogelijkheid benut kan worden! Het bovengenoemde probleem met V-Stack doet zich echter wel voor, alleen durf ik dit niet 1-2-3 meer aan de FWA te wijden. Het kan ook zijn dat de XL-7 een heel fout signaal uitstuurt (?).

Na wat research op het web blijkt dat de S/PDIF output van de XL-7 bij sommige exemplaren een zwak signaal geeft. Dit zou verholpen kunnen worden met het "aarden" van de output. Hiervoor zou de buitenste schil (metaal) van de connector of aansluiting verbonden moeten worden met de XL-7. Bijvoorbeeld onder een schroef. Dit had bij mij echter 0,0 effect.

Toch denk ik dat beide problemen verband met elkaar houden. Het brommen (vuile signaal) van de analoge outputs en het zwakke digitrale signaal van de S/PDIF output.

3) De test van de FWA zelf:
Hiervoor heb ik de S/PDIF in en out met elkaar verbonden en de analoge 1/2 in met de 1/2 out. Beide lussen heb ik getest met het boven genoemde progje. Ik hoop dat alles goed gegaan is, snap zelf niet alles wat het progje genereert ;)

Ik heb de digitale lus op 24-bit, 96kHz getest en de analoge lus op 24-bit 44.1 en 96kHz. Hierbij moet ik opmerken dat ik voor de analoge lus niet de allerbeste tulp-kabel gebruikt heb. Gewoon zo'n standaard dingetje. Voor de S/PDIF is een hele behoorlijke kabel van 25 euro p/m gebruikt.

Ik heb de testresultaten even gezipped.
 

Attachments

  • comparison.zip
    63,2 KB · Bekeken: 52
Nog even een toevoeging op bovenstaand verhaal. Als ik de XL-7 rechtstreeks op een versterker aansluit ruist het signaal en hoor je wat rommel, echter alleen bij hoog volume op de versterker. Vervolgens een ander apparaat aangesloten op dezelfde ingang en dan is de versterker volledig stil.

Alleen moet ik zeggen dat de hoeveelheid ruis niet heel ernstig is. Bij laag/normaal volume hoor je het bijna niet. Op de FWA werk ik met een Sennheiser hoofdtelefoon. Kan het zijn dat het daar erger is omdat de weergave van de FWA en Sennheiser zuiverder/duidelijker is?
 
Weer een stapje dichter bij de oplossing... hoewel... dichter bij het antwoord.

De grootste boosdoener blijkt de voeding van mijn latop. Als ik deze in een andere contactdoos prik, welke op hetzelfde wandcontact (alleen de tweede aansluiting) uit komt, dan is de brom (aardlus) weg.

Ik heb eerst nog geprobeerd om de hele handel op een geaard contact aan te sluiten (keuken), maar dat mocht niet baten.

Hoe kan ik dit nu oplossen? De voeding van de aarde afhalen? Of helpt dat niet?

Ik heb dus een flightcase-je met daarin een geaarde 3-weg stekkerdoos en, met daarop aangesloten,:
- een laptop met
- een FireWire Audiophile
- en een E-mu XL-7

Het bovengenoemde probleem doet zich alleen voor als ik een analoge verbinding tussen de FWA en XL heb. Het S/PDIF signaal blijft zwak (half volume).

De andere vage problemen en beperkingen van de FWA blijven bestaan en lijken dus niets van doen te hebben met dit storingsverhaal.
 
probeer er eens een DI box met groundlift schakelaar of zo'n tulp-stekker met een aarde-blokje (vaak bij zaken als bv conrad of auto hifi zaken te vinden) tussen te prikken..ome ulli behringer maakt goede goedkope DI doosjes
 
Antwoord van M-Audio:

This could be due to a problem we have recently found on some laptops where the manufacturers are grounding the power supply to the USB/FW ports internally in the laptops which creates noise when you use a USB/FW audio device (like the Audiophile).

The work-around for this is to get a ground-lift to go between your laptop and the power outlet. You can find
these ground-lifts at any Electronic store.

Is er geen veiligere oplossing? :confused:
 
Origineel geplaatst door D-mike-E
Antwoord van M-Audio:

This could be due to a problem we have recently found on some laptops where the manufacturers are grounding the power supply to the USB/FW ports internally in the laptops which creates noise when you use a USB/FW audio device (like the Audiophile).

The work-around for this is to get a ground-lift to go between your laptop and the power outlet. You can find
these ground-lifts at any Electronic store.

Is er geen veiligere oplossing? :confused:

en al een oplossing gevonden hiervoor? een vriend van me zit nl met hetzelfde probleem....

als ik het goed begrijp is met zo'n groundlift de aarde weg en kan je dus een fixe klap krijgen als er bv water over je laptop gaat of er op een andere manier kortsluiting ontstaat?
 
Klopt, maar het was bij mij de enige oplossing. Ik heb gewoon de aarde uit het contact verwijderd waar de voeding van de laptop op zat.

Aansluiten op een aparte groep/wandcontactdoos leek ook een oplossing maar was in mijn situatie niet zo praktisch (moest ik een kabel naar een andere kamer leggen).

Kenny zat ook met een soortgelijk probleem volgens mij. Die had een probleem met zijn 01x (ook gekoppeld aan de PC via FW) en de voeding van zijn TFT scherm. Weet neit of dat nu helemaal opgelost is, maar het lijkt wel erg veel op dit probleem.

Het lijkt erop dat er een lus ontstaat via de PC applicatie die de FW poort gebruikt en de voeding die direct/indirect aan de PC gekoppeld is.

Maar ik had nog andere problemen met de Audiophile... dus is ie retour dealer.
 
ervan uitgaande dat de acer mensen de aarde met de USB/firewire connectors hebben doorverbonden en er dus een groundloop ontstaat op het moment dat de voeding op een geaard stopcontact wordt aangesloten, zou dit kunnen worden opgelost door een PCMCIA firewire kaartje in de laptop te prikken? wordt deze dan niet aan de aarde verbonden?

fuse??????????

Olaf
 
Ik had de Audiophile aan mijn laptop hangen... via een PCMCIA kaartje.

Dus tja...
 
hum, ik had deze kaart op het oog voor de toekomst, gezien prijs/kwaliteit en zo, maar 't is precies not allemaal rozegeur en manechijn 8o)
 
Back
Top