Stem opnemen

Chille

Ingeburgerd
Lid sinds
30 Maart 2003
Berichten
70
Locatie
BELGIEEEEEEEEE
Ik heb eindelijk mijn Tascam US-122 geluidskaart aan de praat gekregen, dus het ziet er naar uit dat ik stemmen kan gaan opnemen in Cubase sx.

Ik beschik niet over compressors en andere hardware toestanden. Vandaar had ik gehoopt om van jullie enkele tips te krijgen hoe (met welke plug-ins) je deftig vocals kan opnemen.

groetjes
*D
 
ik zou toch met hardware aan de gang gaan ..
maar het is best mogelijk met een simpele mic met een oke pre-amp
( die tascam heeft toch een pre-amp ? en zaten er trouwens geen inserts op die tascam ?)
een leuke compressor/ limiter zou toch handig zijn

ik denk altijd dat de bron al goed moet zijn
plugins doen leuke dingen maar als het niet al vet de computer ingaat
hebben software compressoren niet super veel zin

hetzelfde dat je een natte kranten sample ook niet echt kan oppoetsen met plugins
je kan dan beter een vette sample gebruiken

zorg iig voor cleane opnames met een groot dynamisch bereik.

maar als je met je huidige setup leuke dingen wil doen
tjek gewoon verschillende vst plugins zoals de blue tubes etc.

vraag het ook effe aan olafmol .. die weet een hoop software compressoren
 
wat voor mic gebruik je?
je kan een mic zo in je mixer prikken en via een subgroep ofzo direct in je inputs van je geluidskaart duwen. of natuurlijk direct in je Tascam want ik lees net dat ie 2 mic ingangen heeft (met phantom power).

tijdens het opnemen heb je niet echt een compressor nodig. naderhand kan je je vocals bewerken in Soundforge oid, of natuurlijk in Cubase, dan hoor je je veranderingen gelijk met de rest van de mix.

voor supergoeie gratis compressie, expansie, limiting en meer: www.digitalfishphones.com

het enige dat eigenlijk altijd op vocals wordt gebruik is compressie en reverb. in welke mate en welke fx je nog meer wilt gebruiken hangt helemaal van jouw smaak en intentie af.
 
Ik neem inderdaad via de ingang van mijn TASCAM (phantom power) rechstreeks in Cubase sx op.
Op de Tascam zitten inderdaad inserts, maar hardware oplossingen zitten er eventjes niet in (money money)...

De kwaliteit is prima, je zit natuurlijk altijd met volume-verschillen. Ik probeer de boel eens te verfijnen adhv. de gratis plugins van digitalfishphones.com ...

Mijn micro is een Behringer B2, goed spul voor slechts 200 euro!


groetjes!!


*D
 
Je hoeft niet meteen Waves of native plugs te gaan kopen.

MEt freeware compressor dingentje kun je al heel wat doen.
Gewoon goed zoeken naar de juiste

Hardware is ook een oplossing, voor rond de 350 euro heb je een goede mic preamp en een compressor van Behringer.
En voordat iedereen daar over gaat zeiekn: we hebben het niet over een hightend studio hier, maar voor goede opname is het erg goed spul.

Ik gebruik het zelf ook, nix mis mee!
 
Ik moet zeggen dat ik er toch graag nog een compressor tussen plaats als ik een mic op de mengtafel aansluit. Ik heb een B2 die op de fantom van de mengtafel zit. Het kan ook best zonder, maar je moet dan zo goed het volume in de gaten houden tegen clipping, beetje te stressie vind ik dan. Een compressor/limiter voorkomt dat en maakt de vocals wat egaler.
 
Re: Stem opnemen

Origineel geplaatst door Chille
Ik heb eindelijk mijn Tascam US-122 geluidskaart aan de praat gekregen*D

Wat had je voor problemen om hem aan de praat te krijgen ??

B2 rechstreeks in de pre amp van de US122, fantoomvoeding aan, dat zou toch een prima sound moeten geven.
 
Als je echt alles wilt kunnen.............

Flexibiliteit, creativiteit, en je hebt het budget.........ga dan voor de VoicePrism van TC Helicon.
En dan kun je ook nog de TC Helicon VoicePrism plus upgrade expansionkaart kopen. Tezamen een slordige 1500 Euro, maar dan heb je wel wat.:geslaagd:
 
Re: Stem opnemen

Origineel geplaatst door Chille
Ik heb eindelijk mijn Tascam US-122 geluidskaart aan de praat gekregen, dus het ziet er naar uit dat ik stemmen kan gaan opnemen in Cubase sx.

Ik beschik niet over compressors en andere hardware toestanden. Vandaar had ik gehoopt om van jullie enkele tips te krijgen hoe (met welke plug-ins) je deftig vocals kan opnemen.

Eh.. met een microfoon?
 
Wat bedoel je met deftig vocals opnemen?
De kwaliteit hangt af van de geluidskaart en de microfoon die je gebruikt.DieTascam zal geen slechte kwaliteit leveren, dus dan zal je mic wel de doorslag geven.Eventueel kun je met plugins,zoald de antares micmodeler de kwaliteit nog wat verbeteren,en een compressor voor de dinamiek.Verder ligt het er ook aan wat je met je vocalen doet.maak je r&b of andere muziek waar de zang op de voorgrond staat,zoals Mariah Cary of Beyonce of weet ik wat,dan kun je niet met een microfoon van een paar tientjes niet aankomen Maak je trance en ga je de vocalen toch zwaar bewerken met vocoders,veel reverb of bitreducers dan is zo's 5 euro computermicrofoontje al goed genoeg.
 
Da's gesproken!

8)
 
Re: Stem opnemen

Origineel geplaatst door Chille
Ik heb eindelijk mijn Tascam US-122 geluidskaart aan de praat gekregen, dus het ziet er naar uit dat ik stemmen kan gaan opnemen in Cubase sx.

Ik beschik niet over compressors en andere hardware toestanden. Vandaar had ik gehoopt om van jullie enkele tips te krijgen hoe (met welke plug-ins) je deftig vocals kan opnemen.

groetjes
*D

je hebt toch helemaal geen plugins nodig om op te nemen... ?!
vraag je zanger(es) gewoon om 's ff heel hard door te zingen & zie gewoon dat je de pre-amp zo afregelt dat de pieken de 0db van je Tascam niet overschrijden.

daarna ff normalisen & de stem verder processen...

's toch zo simpel dan dat het groot is ...

...je kan natuurlijk ook altijd één van onze workshops "opnametechniek" komen volgen
 
Het is niet ideaal, maar met deze setup kan je inderdaad
gewoon opnemen.
Ik zou inderdaad wel proberen om een
compressor aan te schaffen, op die manier ga je toch beter
gebruik maken van je beschikbare bits.
Gewoon zorgen dat
de compressor gedurende opname maximaal 5 dB van de
pieken afsnoept.

Een andere tip die ik hier nog niet heb gezien is je
opname ruimte. Als je geen goedklinkende kamer hebt om
op te nemen (en eerlijkgezegd is de kans op een goedklinkende
kamer gering in een gewoon woonhuis), hang wat dekens op,
en speel veel met de positionering van je microfoon.

En ja, moet het toch even zeggen: Vervang de Behringer
microfoon (een B2?) door een Rode NT-1, zal je alleen maar
plezier van hebben!

Mvg.

CoolRunning
 
nu het hier toch gaat over opnemen van een micro...

als ik mijn micro rechtstreeks in de input van mijn geluidskaart stop, is het input signaal veel te zwak.
Vermoedelijk omdat er geen pre amp aanwezig is ?

via de mengtafel gaat het natuurlijk weer wel, maar ik zou het handig vinden moest ik het rechtstreeks via de geluidskaart kunnen doen ( delta 10/10 ). Bestaat er zoiets als een softwarematige pre amp die het signaal voldoende versterkt zonder al te veel vervorming ?
 
Origineel geplaatst door StiebZ
nu het hier toch gaat over opnemen van een micro...

als ik mijn micro rechtstreeks in de input van mijn geluidskaart stop, is het input signaal veel te zwak.
Vermoedelijk omdat er geen pre amp aanwezig is ?

via de mengtafel gaat het natuurlijk weer wel, maar ik zou het handig vinden moest ik het rechtstreeks via de geluidskaart kunnen doen ( delta 10/10 ). Bestaat er zoiets als een softwarematige pre amp die het signaal voldoende versterkt zonder al te veel vervorming ?

Je zult er toch echt een mic voorversterker voor moeten gebruiken, softwarematige versterking geeft je hetzelfde effect als normalisen (meer ruis)
 
Origineel geplaatst door StiebZ
nu het hier toch gaat over opnemen van een micro...

als ik mijn micro rechtstreeks in de input van mijn geluidskaart stop, is het input signaal veel te zwak.
Vermoedelijk omdat er geen pre amp aanwezig is ?

via de mengtafel gaat het natuurlijk weer wel, maar ik zou het handig vinden moest ik het rechtstreeks via de geluidskaart kunnen doen ( delta 10/10 ). Bestaat er zoiets als een softwarematige pre amp die het signaal voldoende versterkt zonder al te veel vervorming ?

je neemt een stem op ....géén micro
anyway, wil je een 10/10 of heb je reeds een 10/10..? , want op die kaart kun je iig jumpers versteken om een preamp te activeren.
Softwarematige preamp is wat zinloos... 't is nog steeds de bedoeling voldoende signaal te hebben voor alleer het de DAC's binnenstroomt

Als je de preamps van je mixer kan gebruiken doe dit dan & stuur de direct outs naar je 10/10. In de "meeste" gevallen (lees home studio gevallen) zijn de preamps van je mixer beter dan die van je kaart, tenzij je een motu, digi, RME of ander duur spul hebt
 
Back
Top