Vervangen batterij Yamaha YS200

BlackRain

Stamgast
Lid sinds
29 april 2017
Berichten
226
Locatie
Zuid-Holland
Na van de week mijn eerste "echte" synth (dwz. geen PSR-keyboard of PCM-bak) te hebben ontvangen, een Yamaha YS-200 4 operator FM synth, die gisteren enigszins te hebben moeten fixen (toets met afgebroken stukje plastic, teruggelijmd met 2-componentenlijm), heb ik het ding vandaag kunnen testen en bijna alles lijkt het te doen, behalve de user presets.

Hier krijg ik onzintekens op het scherm en zo nu en dan een klein beetje geluid. Wat gegoogle vertelt mij dat het waarschijnlijk de interne batterij is die op aan het raken is of al op is. Ik wil de batterij vervangen door een batterijhouder met daarin een losse batterij. Nu heb ik bij het repareren van de toets gezien dat de batterij op een van de printplaten zit vastgesoldeerd op twee metalen strips met dan een paar kleine puntjes soldeer.

Wat voor soldeerbout heb ik nodig om dat los te krijgen en hoe kan ik het best te werk gaan? Ik heb wel eens draden aan elkaar gesoldeerd met een 40 Watt soldeerbout, maar ik kan me zo voorstellen dat een soldeerstation voor electronica hier beter van pas komt...
 
Je kunt met een standaard elektronica soldeerbout dat prima doen, die strips zitten ook gewoon gesoldeerd in de print. De batterij zit gepuntlast. Waar woon je in Zuid-Holland? Kan het eventueel ook voor je doen (Dordrecht).
 
Back
Top