Recap lijst TR-808

325iaddict

De baardstaart
Lid sinds
9 november 2017
Berichten
61
Locatie
Amstelveen
De klus is geklaard: alle elko's van mijn TR-808 zijn vervangen. Als je dat ook wil doen, heb je hier misschien wat aan:
(d = doorsnede, p = pitch (afstand tussen de pootjes))

HOOFDPRINT:
9X 0,47µF/50V d=5mm
14X 1µF/50V d=5mm
4X 2µ2/50V d=5mm
6X 10µ/16V d=5mm
12X 33µ/6V3 d=5mm
33X 47µ/16V d=6,3mm
1X 100µ/6V3 d=6,3mm
2X 100µ/10V d=6,3mm

VOEDING:
3X 10µ/16V d=5mm
1X 470µ/16V d=10mm p=5mm
1X 1000µ/16V d=13mm p=5mm
2X 1000µ/35V d=16mm p 7,5mm h=25mm (niet hoger dan dat gaan).

UITGANGSBUSSENPRINT:
1X 10µF/25V BIPOLAIRE elko d=8mm p=3,5mm

Opmerkingen:
- alle 5mm en 6,3mm elko's hebben op de print een pitch van 5mm en moeten LAAG op de print staan, anders komen ze straks tegen het front.
- Let bij de keuze van nieuwe elko's vooral ook op de MAAT ervan! Je zult merken, dat als je een bepaalde capaciteit bekijkt, en de maten ervan vergelijkt met de huidige, dat je 1 of zelfs 2 spanningen HOGER moet kiezen om aan die maat te komen! En dat is maar goed ook: oudere 6,3V elko's zijn echt draken in de betrouwbaarheid! Bijvoorbeeld: de 33µ/6V3 elko's krijg je nu in die maat in 35V, de beide 100µ elko's (6V3 en 10V) krijg je nu in 25V.
- ik zou alle elko's t/m 1µF door MKT foliecondensatoren vervangen, die zijn veel stabieler en klinken nog eens beter ook. Die van Epcos (voorheen Siemens) in de steek 5mm zijn klein genoeg om op elke plek probleemloos te passen, die van Philips / BC components niet altijd!
- in verband met de vroeger gehanteerde toleranties (-10/+50%) versus die van tegenwoordig (+/- 20%) heb ik voor de hoofdelko's van 1000µF exemplaren van 1200µF ingezet uit de Panasonic TP serie, en voor de 10µF exemplaren in de voeding zijn ze uit de TA-serie genomen.
- alle elko's op de hoofdprint zijn Panasonic FC serie elko's, deze staan bekend om hun goede geluidskwaliteit en lange levensduur.
- de uitgangscondensator (10µ bipolair) kan een probleem worden in de verkrijgbaarheid. Ik heb zo'n knalgroene Nichicon MUSE genomen, te krijgen bij de firma Mouser.
 
Laatst gewijzigd:
- ik zou alle elko's t/m 1µF door MKT foliecondensatoren vervangen, die zijn veel stabieler en klinken nog eens beter ook.

'beter' is hier natuurlijk subjectief. Ze zullen technisch gezien misschien beter zijn, maar een tr-808 is natuurlijk een karakter machine. Mijn huidige exemplaar klinkt redelijk smerig en dat wil ik graag zo houden. Als deze dan opeens strakker en cleaner gaat klinken zal ik teleurgesteld zijn. Ik heb er een klein aantal in huis gehad en de meest vies klinkende had mijn absolute voorkeur- de verschillen waren erg groot.
 
@ Elektrovolt: veel mensen hebben in de afgelopen 35 jaar dat deze machines nu bestaan, hun eigen voorkeursdraai eraan gegeven - letterlijk en figuurlijk. in het binnenwerk zitten enkele instelpotmeters, waarmee je de machine kunt afregelen. Dat HOORT natuurlijk voor alle machines hetzelfde te zijn, als ze zouden zijn afgeregeld volgens de fabrieksspecs. Dat moet ik ook nog gaan doen. Eerst weer in elkaar zetten en kijken of nu alles werkt... Het is in de high-end audiowereld een bekend verschijnsel, dat je elko's het liefste zoveel mogelijk uit apparatuur weert. Zo heb ik een compleet actief 3-weg systeem ontworpen met slechts één elko in de signaalweg - en dat dan ook alleen nog in het laagdriver-circuit. Hoog en midden zijn helemaal vrij van elko's. Bovendien verouderen MKT (folie-)condensatoren nauwelijks. Elko's zijn over de jaren genomen gewoon niet stabiel. Dat heb ik liever wel....
 
Met die trimmers kan je niet zo heel veel uithalen, het meest spannende dat je kan doen is het stemmen van de cowbell oscillatoren. Er stonden hier drie geserviced 808's waarvan er één ook volledig nieuwe elco's had gekregen en juist dat exemplaar klonk een stuk minder goed. Elk component heeft natuurlijk invloed, en niet enkel de condensatoren. Betrouwbaarheid is natuurlijk iets anders dan een goede klank, maar high-end audio benaderingen hebben verder weinig van doen als het om dit soort apparaten gaat, want juist de ruigheid van vervormingen en ruis doen zoveel voor de klank!

Verder is je info zeker waardevol hoor, niet alleen maar negatief gezeik ;)
Het is best een klus om de juiste condensatoren uit te zoeken die op die overvolle print moeten passen...
 
Back
Top