Roland U-20 keyboard aansluiting repareren

André Pascal

Member of Paradise
Lid sinds
4 juni 2003
Berichten
263
Locatie
Groningen
Ik heb een Roland U-20 gekregen. In totaal werkten nog maar 3 van de 61 toetsen.
Ik heb alle analyse programma's op de U-20 doorlopen en alles is in orde. Via externe toetsenbord is alles te spelen.

Ik heb het toetsenbord eruit gehaald en schoongemaakt, maar zag al vrij snel dat alle contacten daar prima in orde waren. Ook in de print kan ik geen breuken ontdekken.
De aansluiting naar het mainboard is ook prima. Blijft er 1 probleempunt over, de aansluiting van de flatcable vanaf het mainboard naar het toetsenbord. De vorige eigenaar is daar zo te zien al mee aan het rommelen geweest. Ik vond stukken tape en karton om de boel te laten aansluiten. Nader inspectie levert op dat de flatcable behoorlijk beschadigd is. Het heeft langs het frame van het keyboard geschuurd. Daar zit volgens mij het probleem.

Maar de vraag: is dit nog te repareren? Want verwacht niet dat de originele kabel nog te leveren is, en zo wel dan tegen een te hoge prijs.


Aansluiting Keyboard


De flatcable vanaf het mainboard


Beide kabels moeten op deze manier samen worden gebracht. Een plastic plaatje moet de 2 kabels samendrukken.
 

Attachments

  • imgext.jpg
    imgext.jpg
    68 KB · Bekeken: 100
  • img_20140219_201812-medium.jpg
    img_20140219_201812-medium.jpg
    63,9 KB · Bekeken: 77
Laatst gewijzigd:
Er is ook zilververf te koop waarmee je die diepe krassen zou kunnen repareren
 
Ik heb een Roland D70 gekocht met dit zelfde probleem, met het idee deze te repareren (of anders als erg grote module te gebruiken....)
Zou je willen laten weten hoe/of het is gelukt?

Bedankt,

Martin
 
Heb die aansluiting bij de mijne terug aan de praat gekregen door op beide uiteinden alle contactjes in te strijken met CaiKote44. Spijtig genoeg is er nu wel een van de traces in de kabel gebroken dus ik ga uiteindelijk ook met die lijmtoestanden een kabeltje moeten trekken. Ben ook benieuwd hoe je de jouwe hebt kunnen fixen.
 
En de boel gewoon vervangen door een op maat gestripte oude PATA kabel van een PC?
 
Gisteren heb ik de boel eindelijk weer eens in elkaar gezet. Condlusie is dat de operatie is mislukt. Ik heb slechts deels de contacten kunnen herstellen. Vele uren gepriegel heeft helaas niets opgeleverd. Helft van de toetsen doet het weer. De andere helft niet, gedeeltelijk of met maximale aanslag. Ik heb besloten daar verder geen tijd meer aan te besteden. De synth is te koop voor onderdelen of als geluidsmodule.
 
Back
Top