Hoi, allemaal,
Kimo mailde naar mn private "chat" box en ik stelde hem ook voor omdeze vraag openbaar hier neer te zetten.
Nu had ik hem beloofd om daarop een antwoord te geven maar vandaag lukt me dat niet.
Sorry Kimo.
Maar er zijn vast en zeker wel anderen, die daar een antwoord op kunnen geven.
Hier komt de vraag:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hallo Errol,
Ik had net het topic over mastering doorgelezen, heel interessant! Daarin wordt ook gesproken over 3D en 2D geluid (platter geluid)...
Nu merk ik zelf bij onze uiteindelijke afmixen van onze tracks dat die veel minder vol en minder stereo klinken dan mensen die bijvoorbeeld met Fruityloops hun tracks maken (vrienden van me).
Tevens vertelde jij dat je niet zo'n fan bent van digitale mixers, en dit heb ik toch al vaker gehoord.
Zelf vind ik de Yamaha programmable mixer 01 handig omdat je alle mixen die je maakt voor tracks op kunt slaan, en dus niet iedere keer opnieuw hoeft te beginnen of alles op moet schrijven. Echter, zou het wat platter geluid dat bij ons de uiteindelijke wavefile oplevert door deze mixer kunnen komen?
We hebben een zeer simpele setup:
-JP8080
-Yamaha CS2x
-Akai sampler (S5000)
Alle 3 met de stereo uitgangen verbonden met de Yamaha Mixer.
De ST OUT van de Yamaha gaat naar mijn Line In (standaard tulp stereo kabels) van mijn geluidskaart, en zo neem ik dus alles in m'n computer op. De geluidskaart is een SoundTrack Audio DSP24 Value Edition geluidskaart van het merk Hoontech. Redelijk simpele geluidskaart, met slechts 1 stereo tulp ingang en een digitale ingang. Op de Yamaha Mixer zit ook een digitale uitgang, maar die gebruik ik dus niet, want via de analoge stereo uitgang klinkt het net ietsie warmer.
Verder gebruiken we dus alleen hardware, geen softsynths of wavefiles.
Bij het afmixen op de Yamaha Mixer houd ik wel rekening met de panning:
-synths vaak zo breed mogelijk
-kicks (bassdrum) wel stereo, maar in het midden gepanned
-Vocals vaak half breed (8 op een schaal van 16)
-Effecten weer zo breed mogelijk (dit zijn wavefiles in mijn sampler)
-hihat, crash vaak iets naar links gepanned (3 op een schaal van 16) (wel mono)
-claps, snares vaak iets naar rechts gepanned (3 op een schaal van 16) (wel mono)
-pads vaak zo rond de 10 breed op een schaal van 16
Het enigste dat ik dus mono naar buiten moet sturen is de percussie, simpelweg, omdat ik niet meer uitgangen heb op de sampler, en ik daar geen hardware bak voor heb.
Maar de geluiden als de synth zijn juist vaak de geluiden die veel minder vol klinken bij ons, dan in andere nummers...
Heb je enig idee waar het aan zou kunnen liggen, nu je deze info hebt?
Andere tips zijn ook welkom!
Alvast bedankt,
Groeten,
Kimo Arends
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kimo mailde naar mn private "chat" box en ik stelde hem ook voor omdeze vraag openbaar hier neer te zetten.
Nu had ik hem beloofd om daarop een antwoord te geven maar vandaag lukt me dat niet.
Sorry Kimo.
Maar er zijn vast en zeker wel anderen, die daar een antwoord op kunnen geven.
Hier komt de vraag:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hallo Errol,
Ik had net het topic over mastering doorgelezen, heel interessant! Daarin wordt ook gesproken over 3D en 2D geluid (platter geluid)...
Nu merk ik zelf bij onze uiteindelijke afmixen van onze tracks dat die veel minder vol en minder stereo klinken dan mensen die bijvoorbeeld met Fruityloops hun tracks maken (vrienden van me).
Tevens vertelde jij dat je niet zo'n fan bent van digitale mixers, en dit heb ik toch al vaker gehoord.
Zelf vind ik de Yamaha programmable mixer 01 handig omdat je alle mixen die je maakt voor tracks op kunt slaan, en dus niet iedere keer opnieuw hoeft te beginnen of alles op moet schrijven. Echter, zou het wat platter geluid dat bij ons de uiteindelijke wavefile oplevert door deze mixer kunnen komen?
We hebben een zeer simpele setup:
-JP8080
-Yamaha CS2x
-Akai sampler (S5000)
Alle 3 met de stereo uitgangen verbonden met de Yamaha Mixer.
De ST OUT van de Yamaha gaat naar mijn Line In (standaard tulp stereo kabels) van mijn geluidskaart, en zo neem ik dus alles in m'n computer op. De geluidskaart is een SoundTrack Audio DSP24 Value Edition geluidskaart van het merk Hoontech. Redelijk simpele geluidskaart, met slechts 1 stereo tulp ingang en een digitale ingang. Op de Yamaha Mixer zit ook een digitale uitgang, maar die gebruik ik dus niet, want via de analoge stereo uitgang klinkt het net ietsie warmer.
Verder gebruiken we dus alleen hardware, geen softsynths of wavefiles.
Bij het afmixen op de Yamaha Mixer houd ik wel rekening met de panning:
-synths vaak zo breed mogelijk
-kicks (bassdrum) wel stereo, maar in het midden gepanned
-Vocals vaak half breed (8 op een schaal van 16)
-Effecten weer zo breed mogelijk (dit zijn wavefiles in mijn sampler)
-hihat, crash vaak iets naar links gepanned (3 op een schaal van 16) (wel mono)
-claps, snares vaak iets naar rechts gepanned (3 op een schaal van 16) (wel mono)
-pads vaak zo rond de 10 breed op een schaal van 16
Het enigste dat ik dus mono naar buiten moet sturen is de percussie, simpelweg, omdat ik niet meer uitgangen heb op de sampler, en ik daar geen hardware bak voor heb.
Maar de geluiden als de synth zijn juist vaak de geluiden die veel minder vol klinken bij ons, dan in andere nummers...
Heb je enig idee waar het aan zou kunnen liggen, nu je deze info hebt?
Andere tips zijn ook welkom!
Alvast bedankt,
Groeten,
Kimo Arends
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------