Roland TR09 individual outputs via Raspberry pi een idee ?

Niel

OPEN DIE GAIN & EQ !!!
Lid sinds
12 augustus 2003
Berichten
9.070
Locatie
NL
Een idee wat mij net te binnenschoot, waar mensen met meer kennis hun mening over kunnen geven:

De TR09 kan alleen zijn individuele outs geven via usb als geluidskaart zijnde. Dus je hebt een computer nodig voor die scheiding. De kleinste computer die dat eventueel zou kunnen doen is misschien een Raspberry pi. Hang daar naast de TR09 een 8 output usb geluidskaart aan en laat de Raspberrry alles automatisch laden en instellen bij opstarten en gaan. Enige vraag is dan is; over wat voor latency praten we dan.

Hier zitten 2 geluidskaarten aan een Raspberry pi:
http://air2airshare.com/milaircomms/raspberry_pi_scanner_streaming.html

Deze claimt er zelfs 12 aan te hebben hangen:
https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=14026

Ik zal op dat forum ook deze vraag stellen, maar ik ga ervan uit dat ze daar iets minder weten van een TR09.
 
Niel, al die Roland boutique audio over USB is niet class compliant (klootzakken). Je moet er dus een speciale driver voor installeren. En die drivers zijn voor Windows of OSX, niet Linux. Die PI is bedoeld om een lichte Linux distro te draaien.

Er is wel een speciale versie van Windows 10 voor de Pi, maar dat is IoT (voorheen Embedded). Die heeft geen desktop, draait alleen zogenaamde universal Windows apps. Geen idee of je hier dan toch die driver op zou kunnen installeren en een audio kaart configureren. Ook geen idee over de performance (latency, drop outs) mocht je dit lukken, maar ik gok dat je er niet heel blij van gaat worden

Een of ander ouder Windows laptopje is makkelijker denk ik, als je die ook zo kan installen dat hij blijft draaien met het scherm dichtgeklapt neemt die ook weinig ruimte in.
 
Klinkt allemaal vrij logisch inderdaad. EDIT: Die oude vista laptop met een dooie accu's heb ik nog wel liggen.

Daarna, welke (asio) software zou je dan gebruiken om de audio te kunnen routen van de ééne geluidskaart (TR09) naar de andere (Gigaport AG - 8 outs) ?
 
Laatst gewijzigd:
Uit oprechte interesse: waarom wil je dit eigenlijk?

Komt voor jou de tr09 het dichtst in de buurt van de tr909 sound? Beter dan de software alternatieven zoals Drumazon D16 of Wave Alchemy Transistor Revolution? Of mis je de hands on interface van de 909?
 
"De" TR 909 sound is ook variabel, mijn oud serienummer 909 klonk vrij brak achteraf gezien, de TR09 klinkt al beter dan dat en beter dan de TR8. Drumazon D16 heeft een brakke snaredrum en is software. Samples heb ik zelf genoeg. Hands-on pielen met apparaten voor je neus is om te jammen leuker dan schermen en computers, echter mis je de outputs voor hands-on losse EQ/fx. En de 9090 vond ik een beetje schel en had wat midi trigger problemen met de samplesectie indien getriggered op dezelfde plek als een andere sound. Een Nava 909 is boeiend, maar die kost kant en klaar ook minstens 3 x een 2e hands TR09. De acidlab Detroit heeft niemand meer wat over gehoord het afgelopen jaar. Heb ik ze nou allemaal gehad ?
 
Haha, volgens mij heb je alleen nog Wave Alchemy Transistor Revolution niet gehad :) Dat is ook een sample set, maar de software interface verbergt dat voor je.

Bedankt voor het delen van je ervaring verder, ik ben zelf ook nog op zoek naar een alternatief voor een echte 909.

Trouwens, die Vista laptop van je, daar kan je vast ook gewoon Windows 10 op installeren, zal dan zelfs iets vlotter draaien denk ik.
 
Wave Alchemy Transistor Revolution heb ik wel gehad, of beter gezegd even op youtube geluisterd, samples hoor je overal doorheen (claps, snare, bah bah). Zelfs mijn alternating multisample combinators (50 sd's, 50 claps) klinken beter dan dat. Plus ik doe niet meer aan VST klankopwekking.
 
Is het niet wat om 2 audiointerfaces in 1 computer draaien? Iedere audiokaart heeft immers zijn eigen ASIO driver die je kunt selecteren. :) route je DAW en TR09 ieder naar een audiokaart. Latency is wel n dingetje idd.
Ik heb zo weleens 2 DAWs gedraaid in 1 PC.
 
Niel, al die Roland boutique audio over USB is niet class compliant (klootzakken). Je moet er dus een speciale driver voor installeren. En die drivers zijn voor Windows of OSX, niet Linux. Die PI is bedoeld om een lichte Linux distro te draaien.
Ik heb hier de Emagic MT4 (ook niet class compliant) op de Pi draaien en diende daar niets extra's voor te installeren (Raspbian OS).
Of ook audio via usb zal werken met jou boutique is een andere questie, hoewel ik nog niet goed begrijp wat je wil bereiken...

Mss kan je hier iets mee :
Audio Injector Octo multichannel sound for the Raspberry Pi
 
Laatst gewijzigd:
Is het niet wat om 2 audiointerfaces in 1 computer draaien? Iedere audiokaart heeft immers zijn eigen ASIO driver die je kunt selecteren. :) route je DAW en TR09 ieder naar een audiokaart. Latency is wel n dingetje idd.
Ik heb zo weleens 2 DAWs gedraaid in 1 PC.

Ik draai altijd 2 soundcards met 2 daws, daar ligt het niet aan. Waarom zou ik een DAW nodig hebben als ik alleen maar de TR09 naar een multiout card wil routen ? Die DAW kan je naar mijn idee beter overslaan en direct bv asio4all of voicemeeter gebruiken (indien dat werkt).

EDIT: nog wat interessante asio routing gevonden:
https://www.3delite.hu/Object Pascal Developer Resources/DSWASAPIASIORouterMixer.html
 
"De" TR 909 sound is ook variabel, mijn oud serienummer 909 klonk vrij brak achteraf gezien, de TR09 klinkt al beter dan dat en beter dan de TR8. Drumazon D16 heeft een brakke snaredrum en is software. Samples heb ik zelf genoeg. Hands-on pielen met apparaten voor je neus is om te jammen leuker dan schermen en computers, echter mis je de outputs voor hands-on losse EQ/fx. En de 9090 vond ik een beetje schel en had wat midi trigger problemen met de samplesectie indien getriggered op dezelfde plek als een andere sound. Een Nava 909 is boeiend, maar die kost kant en klaar ook minstens 3 x een 2e hands TR09. De acidlab Detroit heeft niemand meer wat over gehoord het afgelopen jaar. Heb ik ze nou allemaal gehad ?

Een Eurorack case met drummodules, die was je vergeten.
 
Ik Heb nu een week ook een TR-09, twee zelfs nu,, en ik heb geen nood aan individuele outputs,

Ik gebruik een APC mini om de Tracks/Instrumenten in ableton te muten en te unmuten,
en de kick neem ik in solo midi op als audio loop

De TR-09 speel ik in op het K-25M keyboard,
met de koptelefoon in de headphone uitgang, dus geen latency
en ik gebruik de midi scale plugin om de juiste sound per ableton spoor te krijgen

De Win7 driver kreeg ik nog niet aan de praat wegens windows authorization driver,
dan moet windows in test mode staan, of zo iets,,??

En win kan toch geen multi audiocards tegelijk gebruiken zoals OSX
De TR-09 backuppen gaat wel zonder de driver

K heb nu twee exemplaren vd TR-09, gewoon omdat ie zo goed klinkt,,
de TR-8 z'n kick heeft me nooit aangesproken, maar die is nog bruikbaar voor andere sounds.

bax heeft er nog ééne te koop, en ik hoop voor anderen, dat ie nog niet einde reeks is..?
 
Back
Top