Dode rij in LCD na vervangen EL backlight

jvq

Ouwe rot
Lid sinds
7 juli 2016
Berichten
554
Locatie
Amsterdam
Ik heb vandaag een EL backlight vervangen in het display van een Kurzweil K2000R. Dat is een 240x64, 180mmx65mm display. Ik zit nu een beetje te balen omdat er nu een dode rij pixels in de LCD zit en het nieuwe backlight geen grote verbetering lijkt ten opzicht van de oude.

Het viel op dat ik de nieuwe EL backlight er moeilijker in ging dan de oude, moest wat meer duwen. Misschien heb ik daarmee wat stuk- of losgemaakt.

Weet iemand nog trucs om zo'n rij pixels weer aan de praat te krijgen? Ik heb niet zo'n zin om aan een nieuwe te beginnen, al is het maar omdat ze moeilijk te vinden zijn. In mijn K2000R past namelijk geen display met LED backlight want die zijn dikker dan die met EL backlights, en de ruimte luistert nauw. :(
 
Wat ik niet kan vinden zo snel is het plastic (plexiglas?) raampje dat op de LCD module geplakt zit. Zo'n vervangende module heeft die niet. Moet ik dan het oude raampje los gaan wrikken oid?
 
Relevante thread op GS https://www.gearslutz.com/board/ele...kurz-k2000-changed-backlight-now-problem.html

Als ik dat zo lees dan klinkt het alsof er een soort drukcontactjes tussen het display en de PCB zitten. En dan zou mijn probleem wel eens kunnen zijn dat zo'n contact scheef zit, ipv dat er iets gebroken is. (Ik ging er van uit dat het een soort dunne draadjes zouden zijn.) In dat geval is mijn display misschien te fixen door de backlight eruit te halen, een beetje trimmen zodat hij smaller is, en dan weer terugschuiven. Hmm.

Anderzijds, het display doet het nu nog goed genoeg om mee te werken, en als ik meer ga zitten klooien loop ik ook het risico dat hij nog meer stuk gaat.
 
Zit er niet een soort rubber strip tussen pcb en lcd met een geleidende tussenlaag? Volgens mij heb ik ook wel eens zo'n lcd zo gesloopt :P
 
Ik had het ook bij mijn vervanging van de EL backlight van m'n ex MKS-80, na hem er weer uitgehaald te hebben er herplaatst was het euvel verholpen.
Wat bleek ......
De klemmetjes van de metalen houder die de EL op z'n plaats moeten houden waren bij de eerste montage niet strak genoeg terug gebogen en was er dus niet voldoende contact.
Weet natuurlijk niet of het bij jou K2000R ook zo geconstrueerd is?
 
Bedankt voor de adviezen! Ik heb het display losgemaakt door de metalen tabjes te buigen, en het nieuwe backlight bijgeknipt (het was duidelijk breder dan het origineel. Display terug er bovenop, en nu is hij weer ok!

Ben erg opgelucht.

Mijn fout was, denk ik nu, dat ik het backlight probeerde te vervangen zonder het display van de PCB af te halen. Dat had op zich gekund maar dan had het precies moeten passen. Met het display eraf was het een stuk makkelijker om het backlight te monteren.
 
Back
Top