1 transistor VCA schema

Designer

audio lab
Lid sinds
21 augustus 2013
Berichten
1.371
Ik wil mijn schemas delen, alle info heb ik van service manuals en internet sites bijelkaar gezocht, en veel getest.
Ik gebruik deze VCA in alles : drummachines met velocity, synthesizers, volumeregeling.
Deze VCA kan een beetje vals klinken, voor mooie noise is die ook niet geschikt.

Hier voor dual supply de meest simpele versie :

attachment.php


Het belangrijkste is dat je R4 zo laag mogelijk krijgt, minder versterking is minder ruis.
Om de ruis zo laag mogelijk te houden zorg dat de inverting input van de opamp, waar de transistor emitter ingaat, zo klein mogelijk is, dus zo dicht mogelijk erop, mocht er een rij van je experimenteerboard aan zitten, onderbreek die zo dicht mogelijk erop zodat er geen storing op komt uit de lucht.

Neem een FET opamp zoals de tl072.
C1 zorgt dat je opamp niet gaat oscilleren op hoge frequencys.

C1 bepaald de hoogste frequency, een soort lowpass filter,
als je R4 hoger maakt, krijg je een lagere frequency over C1.
Kiezen van 22N tot 330N, kijk wat mooi klinkt als je alle weerstanden hebt uitgekozen.

R1 kun je kiezen van 2K2 voor een zacht signaal, tot 10K voor een hard signaal,
belangrijk is dat de transistor niet gaat distorten, dat het signaal mooi blijft op de hardste input setting mogelijk.
Hoe harder hoe beter voor minder DC offset van de CV, en minder ruis met een lagere R4.
R1 werkt in combinatie met R2 als spanningsdeler.

R2 werkt als lekweerstand, met deze zorg je ervoor dat je geen noisefloor hebt als de CV uit is.
Kan kiezen 100R tot 22R, voor hihats pak ik altijd 33R die geven sneller een noisefloor, andere geluidjes 47R zit je altijd goed.

R3 is zo hoog zodat er weinig DC offset is in je geluid van de transistor base naar emitter.
470K of 560K is goed.

Voor single supply heb je elkos nodig, daardoor minder sub tonen in je geluid :

attachment.php


R5 is om C2 te ontladen, anders krijg je verrot geluid als je een tijdje geen noot hebt ingedrukt bij de eerste noot.
Deze kun je kiezen van 10K ? tot 2K2 als bass je niet veel uitmaakt.
Als je meer bass wil neem je een hoge waarde als 100uF voor C2, R5 ook hoger.
Elkos halen altijd bass weg, een blokgolf zwakt langzaam af, hieraan kun je zien.
Als je C2 een lage waarde geeft, heb je kans dat je een highpass filtersweep hoort afhankelijk van je CV, met minder CV een lagere frequency.

Als je hebt gescoped valt je op dat het uitgangsignaal niet symmetries is, daarvoor word nog een transistor toegepast, voor hoge geluiden als hihats hoeft dit niet, die zijn wel symmetries.

attachment.php


Nu is je single supply VCA bruikbaar, veel plezier.
 

Attachments

  • 1torVCA_DualSupply.jpg
    1torVCA_DualSupply.jpg
    9,5 KB · Bekeken: 182
  • 1torVCA_SingleSupply.jpg
    1torVCA_SingleSupply.jpg
    10,5 KB · Bekeken: 139
  • 1torVCA_SingleSupply_Sym.jpg
    1torVCA_SingleSupply_Sym.jpg
    11 KB · Bekeken: 138
Laatst gewijzigd:
Bedankt voor het delen. Deze thread staat gebookmarked om als eerste eens uit te proberen als mn soldeerstation en scope uit de verhuisdoos komen.
 
Ok top, vergeten te melden : de transistor die ik heb gebruikt : BC549C, alle andere soorten kunnen vast ook zolang het een NPN transistor is.
Oja : dit is een inverterende VCA, gewoon nog een opampje erachter en je hebt weer normaal, dat moet je verder in je ontwerp regelen.
 
Laatst gewijzigd:
Als je C2 een lage waarde geeft, heb je kans dat je een highpass filtersweep hoort afhankelijk van je CV, met minder CV een lagere frequency.

Of presies andersom, minder CV hogere freq.



Behalve servicemanuals en sites heb ik hulp gehad van iemand aan wie ik veel kan vragen,
ik help jullie weer, mischien jullie helpen iemand anders weer,
ook al koop je maar 1000 onderdeeltjes : zo houden we het in leven, en blijven de resterende discrete onderdeeltjes gewoon verkrijgbaar,
voor de rest gaat alles eruit en zie ik de toekomst nog somberder dan nu qua onderdeeltjes.


Oja : bedankt voor de bedankjes.
 
Ja probeer maar, met enveloppe erop klinkt die vals bij een synthesizer doordat de wave uitgerekt of samengeperst word.
Check de hoge noten, vintage detune soundje komt van je VCA.
Dat is het mooie aan analoog, dat alles zijn eigen klank heeft.

Ruis heb je met hoge versterking, die wil je zo weinig mogelijk, is pas op je mengpaneel te horen.
 
Ruis? Vals? Een VCA maakt toch geen geluid?

Inderdaad. Deze VCA heeft een aantal trade-offs:

pro:
* hij is simpel
* hij is goedkoop
* hij zou op een single-ended supply kunnen draaien, als je de opamp vervangt door een transistor circuit

con:
* hij vervormt snel en asymmetrisch (vandaar vals... je krijgt een soort PWM aan je golf toegevoegd)
* maximale demping bij gesloten VCA is beperkt
* forse CV bleed
* forse drift/offset op output. Dus niet heel erg geschikt om gevoelige CVs voor pitch mee te behandelen.

Een fijn overzicht van allerlei verschillende VCAs en hun eigenschappen kun je hier vinden trouwens:

http://hem.bredband.net/bersyn/VCA/vca_shootout.htm

Groeten,

Rutger

ps. Ik schrijft dit niet als kritiek op deze VCA, want het is een geweldig nuttig circuit, maar meer om te zorgen dat iedereen die overweegt dit te bouwen wel volledig is geinformeerd, en begrijpt dat het circuit niet onder alle omstandigheden even goed werkt als duurdere/complexere VCAs.
 
Ja ik zat ook al te kijken naar de ms20 service manual, alleen is die erg onduidelijk ingescand.
Niemand een betere versie ?

Ik was ook nieuwschierig in welke synths nog meer een 1 transistor VCA gebruiken, even alle schematjes bijelkaar zetten.

Zoiezo ook de Roland JX3P.

Roland JX3P
Roland TR909
Korg MS20

vast veel meer.
 
Klopt, in de latere versie van de MS-20 zit inderdaad een ander VCF/VCA pcb. Deze heb ik maar gemodificeerd naar Korg35 IC filter.
Ben altijd al verliefd geweest op het specifieke geluid van de 35 IC..!

Bij het KLM-307 PCB word dus of R44 (330k) of R45 (240k) gebruikt. Ze zitten er trouwens in bijna alle gevallen wel allebei in gesoldeerd, Ă©Ă©n van de twee is dan doorgeknipt (bij he pootje) en platgedrukt.
 
Hey Rutget ik zie je bericht nu pas,
ja idd. met white noise erdoor klinkt het niet mooi meer, en veel vervorming, daarom kun je niet je reso ermee aanpassen in een Moog VCF als voorbeeld.
Ik ga nu bezig met een LM13700 amper vervorming, goed voor reso.
Ik zal je linkje bekijken.




@ PWM wat apart van die doorgeknipte weerstandjes, zo had ik de datasheet niet begrepen,
waarom zouden ze dat zo doen ?
 
attachment.php


Zo doe je de stroom vanaf je adapter,
eerst door een grote elko, hoe dikker hoe beter, pak een 1000U of 2200U.
C1 is globaal voor alle circuits, de rest word gekopieert per circuit.
R1 kiezen 100R tot 22R, voor de beste ontstoring kies je 100R,
voor meer headroom kies je minder weerstand.

C2 en C3 kan van alles zijn, pak de hoogste waarde wat in een kleine behuizing verkrijgbaar is, 47U op dit moment, 100U word al dikker.
Lager dan 10U zou ik niet gaan, ook al werkt 4,7U ook nog wel, hoger is beter.

R2 en R3 zijn samen een spanningsdeler,
kiezen van 100K tot 10K, voor 15 volt 100K tot voor 5 volt 10K.
Het maakt niet uit, net wat je hebt liggen, werkt altijd.
Deze 2 weerstanden zijn gematcht met de multimeter.

Waar 12 volt staat voed de VCA opamps en de half volt buffer opamp, waar 6 volt staat gaat naar de 6 volt in het VCA schema.
Je kan meerdere opamps aan dit stroom hangen, als je maar 1 opamp gebruikt heb je die buffer ook niet nodig, en zet je de spanningsdeler met elko rechtstreeks op de + ingang van de opamp.
Het isoleert de blokken onderling zodat niet bijvoorbeeld je bassdrum op de snare out klinkt, pak voor elke drum/blok weer deze onderdeeltjes opnieuw.
PSU is waar je adapter ingaat.

Als je ook nog een filter bouwt, is het beter om eerst een regulator te gebruiken,
neem een 15 volt adapter en een 7812 regulator met nog een elko.
Voor deze VCA maakt het niets uit, hier komt het geluid niet rechtstreeks uit het stroom zoals een Moog VCA, of een VCF.
Als je een drummachine bouwt heb je geen 12 volt regulator nodig.
 

Attachments

  • psu.jpg
    psu.jpg
    11,5 KB · Bekeken: 129
Laatst gewijzigd:
Of je gebruikt gewoon een 78L06 regelaar. Die kan tot 100 mA leveren. Een condensator van 10UF op de uitgang en eventueel ook nog een 100nf ceramische.
De virtuale GND hoeft niet per se precies in het midden te zitten.

Het plaatsen van zo'n grote elco achter een weerstand van 100 Ohm doe je alleen maar als je een hele heeele slechte adapter hebt.
 
Back
Top