Ambika + keyboard en knoppen. Hoe zou jij het aanpakken

meneerzweerbeer

Stamgast
Lid sinds
22 januari 2007
Berichten
170
Hey knoppendraaiers en schuivenschuivers.

Binnenkort wil ik hier aan beginnen:

- Ambika in elkaar timmeren
- Toetsenbord (en pitch bend + mod) er aan vast knopen (nog niet zo spannend tot nu toe)
- Een interface maken om alle belangrijke parameters aan te sturen. Daarvoor moet ik:
- Kijken welke knoppen er toe doen en wat voor knoppen dat zijn? Hoe zou je de OSC over een potmeter of zo'n switch ding verdelen?
- Met Arduino effe scriptje schrijven dat ie de potmeters naar CC waarde zet en dat de ambika in.
- En dat allemaal dan in een mooie synth behuizing.

Boven is mijn aanpak al een beetje te lezen.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Welke keyboard zou je uit elkaar raggen? Is het wat het keyboard gedeelte betreft slim om er eentje te nemen met bv midi Through?
Dan kan ik de draaiknoppen van mijn arduino gedeelte door het midi keyboard sturen zo de ambika in.

Er zijn wat mensen die een Shruthi keyboard hebben gemaakt. Die zien er vrij ingewikkeld uit..

Ik zie de Ambika een beetje als een poor mans prophet (is ie natuurlijk niet maar laat me)
En zou over de jaren heen graag echt een pimp instrument maken.
Mijn shruthi gebruik ik niet vanwege te weinig knoppen en met die editor ja het zal wel. teveel gedoe. wil SPELEN!
:peukie:
 
- Kijken welke knoppen er toe doen en wat voor knoppen dat zijn? Hoe zou je de OSC over een potmeter of zo'n switch ding verdelen?
Ik denk dat je vergelijking met de Prophet niet verkeerd is, dus die zou ik als voorbeeld nemen wat betreft interface. Moet je hoogstwaarschijnlijk wel de oscillator-sectie uitbreiden, en ruimte reserveren voor de sequencer/arp.

Hoeveel toetsen wil je hebben? Zou je misschien de Waldorf KB37 als fundament kunnen gebruiken?
 
Gaaf idee.
momenteel ben ik mezelf flink aan het inlezen op de mogelijkheden met Arduino. Ik heb het idee op basis van de forum posts die ik gevonden heb dat op het moment dat je veel controls wil gaan gebruiken er toch wel wat latency issues op gaan spelen. Aangezien dit met name komt door het scannen over multiplexers is dit is dan wel weer op te lossen met een externe DAC die je aansluit op de arduino. Maar daarmee begeef je je weer op een terrein waar niet heel veel informatie over te vinden is op de Arduino forums. Zelfs bij multiplexing is vaak niet meer te vinden dan 1 mux shield van 16 of 32 kanalen.
Wellicht is het Midibox concept een meer solide oplossing. De analoge input boards hebben daarvan standaard 64 inputs. Ook is er erg goed nagedacht over de architectuur met een externe ADC op de microcontroller en is er een groot forum puur gericht op midi. Nadeel is dat er meer gesoldeerd moet worden want de boards komen niet geassembleerd zoals met Arduino wel het geval is.
Mbt midi keyboard; ik zou gewoon een cheap ding met thru doen voor maximale flexibiliteit.
 
Laatst gewijzigd:
Gaaf idee.
momenteel ben ik mezelf flink aan het inlezen op de mogelijkheden met Arduino. Ik heb het idee op basis van de forum posts die ik gevonden heb dat op het moment dat je veel controls wil gaan gebruiken er toch wel wat latency issues op gaan spelen. Aangezien dit met name komt door het scannen over multiplexers is dit is dan wel weer op te lossen met een externe DAC die je aansluit op de arduino. Maar daarmee begeef je je weer op een terrein waar niet heel veel informatie over te vinden is op de Arduino forums. Zelfs bij multiplexing is vaak niet meer te vinden dan 1 mux shield van 16 of 32 kanalen.
Wellicht is het Midibox concept een meer solide oplossing. De analoge input boards hebben daarvan standaard 64 inputs. Ook is er erg goed nagedacht over de architectuur met een externe DAC op de microcontroller en is er een groot forum puur gericht op midi. Nadeel is dat er meer gesoldeerd moet worden want de boards komen niet geassembleerd zoals met Arduino wel het geval is.
Mbt midi keyboard; ik zou gewoon een cheap ding met thru doen voor maximale flexibiliteit.

Latency is geen probleem wat betreft het multiplexing om wat CC's en sysex te versturen met een arduino, waar heb je dat gelezen? Ik heb al vaker 80 pots en switches aan een arduino gehangen, zonder latency problemen. Waar zou je een externe DAC voor nodig hebben?
Overigens is een arduino ook niet perfect, wat is dat wel? Maar voor een paar euro heeft het wel een erg hoog value for money gehalte.

Aan de topicstarter: gebruik eerst eens een generieke controller (BCR2000 ?) die je maximaal afstemt op je wensen en maak daar een overlay bij. Als je dat nou eens een tijdje verfijnt weet je precies wat je wilt bouwen, dan kunnen we ook specifieker zijn met tips.
 
@GentleG

Mbt die latency kom ik dat in best veel topics over midicontrollers tegenop het Arduino forum.
Hoe meer pots, des te langer de scan tijd en hoe hoger de latency wordt. Naast latency schijnt jitter ook een probleem te zij, met name bij 32 of meer pots.

In onderstaand topic wil iemand het ook vrij bont maken qua aantal en daar wordt ook in gezegd dat 64-100 pots ongeveer het maximum is. Het is me niet helemaal duidelijk of dat nou met of zonder ADC is.
https://forum.arduino.cc/index.php?topic=407136.15

Ik heb er zelf geen ervaring mee nog en aangezien GentleG een behoorlijk track record heeft met Arduino kan het dus blijkbaar wel met een aanzienlijke hoeveelheid pots.
Ga er maar eens mee experimenteren ook, want het is inderdaad erg goedkoop.
Dit is wellicht handig en goedkoop voor je inputs:
https://www.hackerstore.nl/Artikel/277
 
Ja muxing is wel een probleem idd. Op zich geen ramp maar natuurlijk niet tof als je je weapon of mass creation bouwt. Amerika bezuinigd ook niet op zijn ammo. Dus dat doen we ook nie.

Midi box is wat dat betreft voor de hand liggend en kwa soldering wel te doen.
Volgens mij is dit een van de grotere hordes. Een midi keyboard inbouwen is wel te doen (zou gewoon de midi inprikken en in een andere behuizing stoppen. EZ does it. Wel effe een lekker keyboardje vinden met een fijne feel. Ik ga vor een 4 oktaafs denk ik.

Ja en die sequencer doe ik niet. gebruik ik toch niet. Arp wel.

@gentle G Dat is een erg goed idee! Effe uitproberen met de shruthi.

Met die OSC opmerking bedoelde ik: De Ambika heeft een miljoen waveforms als oscilator. Het aller mooist lijkt me zon ronddraaiknop met van die klikjes en dan 50 standjes en dan kan je altijd zien wat je geselecteerd hebt. Niet van die plus min knopjes dat is saai.
 
Back
Top