Geluid valt weg bij opstart Cubase

janG

Nieuwkomer
Lid sinds
20 april 2017
Berichten
2
Gisteren Cubase Elements geinstalleerd. Tijdens het opstarten van het programma valt al het geluid weg. Dus: er speelt muziek via VLC, ik speel mee op mijn Roli seabord, en tijdens het laden van alle plugins van Cubase valt al het geluid weg. Pas als ik Cubase weer uitzet én VLC en Roli Equator opnieuw opstart, werkt het geluid weer.
Ik ben een absolute beginner, dus hier loop ik helemaal op vast. Wie heeft een tip?
Hartelijke groet,
Jan
 
Welke geluidskaart wordt er gebruikt?. klinkt een beetje als een Asio4all probleem waarbij de Cubase Asio driver de Wave stream uitschakelt.
 
Dankjewel voor jullie hulp. "release asio in the background aanvinken" helpt deels, na start van Cubase kunnen andere muziekprogrammas na opnieuw opstarten weer functioneren. Maar de ASIO4All driver lost het probleem helemaal op. Opstart van Cubase verstoort nu niet langer de andere muziekprogramma's.
Hartelijk dank,
Jan
 
Theoretisch werkt het zo dat de ASIO driver je gekozen geluidskaart geheel 'in beslag neemt'. Dit houdt dus in dat als je Cubase hebt opgestart en de juiste ASIO driver hebt gekozen op de juiste interface, die niet ook gelijktijdig andere geluiden van andere programma's weer kan geven.

Mogelijk gaat ASIO4All daar anders mee om, dat weet ik niet.
Met release ASIO driver in background wordt de ASIO driver losgekoppeld van Cubase als je een ander scherm voor hebt staan, en weer gekoppeld als je dat weer wegklikt.

Als je voor je standaard systeem bijvoorbeeld een interne geluidskaart gebruikt met een eigen driver, en voor Cubase een andere interface met een ASIO driver, heb je wel beiden tegelijk over de verschillende uitgangen van de respectievelijke apparaten.

Als je met een DAW als Cubase werkt, is het in principe niet zo logisch om gelijktijdig ook andere muziekprogramma's onafhankelijk daarvan te hebben draaien. Het mooie van een goede DAW is juist dat je alles kunt integreren in dat ene programma.

P.S. De oplossing voor het 'meespelen' met een nummer is zorgen dat je het nummer op wav of mp3 hebt en dat importeren in een audio spoor in Cubase. Dan kun je meespelen, opnemen, bewerken etc. binnen Cubase.
 
Back
Top