Patchbays

rebugz

Ingeburgerd
Lid sinds
15 juli 2007
Berichten
63
Locatie
Sint-Niklaas (B)
Mijn muziekhoek is echt een chaos aan draden en daar wil ik eindelijk eens wat aan gaan doen.
Daarom wil ik dus 2 patchbays kopen. In de informatie die ik op internet vind wordt alles geconfigureerd met de outputs op de bovenste rij en de inputs op de onderste rij.

Ik zou graag 1 patchbay gebruiken voor de outputs en 1 voor de inputs. Op de meeste patchbays is het mogelijk om de signalen van de bovenste rij en de onderste rij te scheiden (through). Zo zou ik het dus kunnen doen om te bereiken wat ik wil.

Mijn vraag is nu of de signalen op een patchbay in de 2 richtingen gaan. Gaat een signaal op de bovenste rij ook van front naar rear of enkel rear naar front en omgekeerd voor de onderste rij?

De tekening hieronder spreekt dat tegen maar technisch gezien kan dit volgens mij geen probleem vormen. Iemand die een mening daarover heeft?

ART-P48.jpg
 
Het tekeningetje is geen goeie, het gaat om de grijze plug-in.

Wanneer je een stekker in de grijzen plugged heb je twee losse lijnen . Als je gm los trekt heb je een verdeler in alles dat zwart is... Het maakt niet uit elke richting.
 
De grijze zorgt inderdaad voor de ontkoppeling, maar je laatste zin is voor mij de belangrijkste.
Het maakt dus niet uit welke richting. :okdan:
Thx.
 
Bij de Behringer patchbays kan je met een schakelaar zelf bepalen welke connectie en lus intern mogelijk is.
Als je even de handleiding van zon apparaat opzoekt staat dat er goed en duidelijk in beschreven.
 
Bij de Behringer patchbays kan je met een schakelaar zelf bepalen welke connectie en lus intern mogelijk is.
Als je even de handleiding van zon apparaat opzoekt staat dat er goed en duidelijk in beschreven.
Ik heb al enkele handleidingen bekeken.
De Art P48 heeft ook per verticale rij een knop maar die vind ik nogal duur.
Bij een Neutrik Patchbay moet je het toestel blijkbaar half ontmantelen om de configuratie aan te passen. De Behringer bekijk ik nog even. Bedankt voor de tip!
 
De naam is Behringer Ultrapatch Pro PX2000.
Ik heb er een al jaren in mijn rack zitten er hij werkt nog steeds goed.
Ze zijn volgens mij ook niet zo duur meer.
Ik denk rond de € 50,-.
 

Attachments

  • s-patch plus.jpg
    s-patch plus.jpg
    30,2 KB · Bekeken: 98
Ik heb al enkele handleidingen bekeken.
De Art P48 heeft ook per verticale rij een knop maar die vind ik nogal duur.
Bij een Neutrik Patchbay moet je het toestel blijkbaar half ontmantelen om de configuratie aan te passen. De Behringer bekijk ik nog even. Bedankt voor de tip!

Dat half ontmantelen is ongeveer een handvol vijsjes losdraaien. Valt reuze mee :peukie:
Tweedehands zijn de Neutriks ook snel te scoren hier op het forum.
 
Behringer patchbays had ik vroeger ook ben zelf overgestapt op Samson.
De S-Patch Plus is ook een omschakelbare patchbay. Ik heb er een aantal. bevallen prima.

Onder andere Thomann verkoopt deze (en Bax zo te zien ook).

https://www.thomann.de/nl/samson_spatch_plus.htm?sid=0614cb6e5ad4f0df6f3db06dbfad4d38

Het is maar een tip :)

Die kende ik niet, top! :okdan:
Vraag me nu af, gebruik je die schakelaars genoeg om het prijsverschil te verantwoorden?
40 euro en zelf opendraaien lijkt me maar een kleintje in vergelijking met de studio routing uit te pluizen en aan te sluiten, uren... :D

Ps, ja moderator ik had edit functie over het hoofd gezien ;)
 
Laatst gewijzigd:
Prijsverschil met oa Neutrik is inderdaad wel aanwezig, maar ik zag toch de meerwaarde van het vrij eenvoudig kunnen wisselen van configuratie.
Gewoon een kwestie van aan de achterkant en/of voorkant kabels wisselen en schakelaartje omzetten. Hoeft hij niet losgemaakt te worden en opengemaakt.
Bovendien is het visueel direct duidelijk of de connectie (half) normalled is of through.

Laatste tijd wijzig ik niet zo heel veel meer, maar ja, nu heb ik ze al he 8) .
 
Laatst gewijzigd:
dat openmaken bij neutrik gaat echt wel snel hoor, hoeft daarvoor niet eens uit het rek, vijsje links en rechts.
ik heb wel 2 neutriks waarvan het schroefje niet maar pakt in de draad, das wel vervelend, moet je een andere oplossing erbij nemen (mocht iemand dit probleem hebben en er geen weg mee weten post ik wel eens mijn "truc".. )
 
Ik heb de Behringer PX1000, PX2000 en PX3000.

PX1000
Dit is een gammel ding, bestaande uit twee delen die in je 19" rack bij elkaar worden gehouden. Wijzigen van de configuratie is een hell. Het geheel bestaat uit 24 losse printjes met jack pluggen.

PX2000
Deze is al een grote verbetering ten opzichte van de PX1000. Dit is een geheel met aan de bovenzijde schakelaars waarmee je kan kiezen tussen vier schakelingen.

PX3000
Hetzelfde als de PX2000, maar dan met maar 3 schakelmogelijkheden.
 
Ik heb zelf ook wel een vraag misschien mening gezocht! Zijn patch kabels van " slechte " kwaliteit bijvoorbeeld van stagg of dap een serieuze devaluatie in sounds inplaats van klotz Mogami of spetraflex vovox. Sommige zijn echt 10 of wel 20 x duurder.
 
Ik heb zelf ook wel een vraag misschien mening gezocht! Zijn patch kabels van " slechte " kwaliteit bijvoorbeeld van stagg of dap een serieuze devaluatie in sounds inplaats van klotz Mogami of spetraflex vovox. Sommige zijn echt 10 of wel 20 x duurder.

Volgens mij zal je het verschil niet horen, maar de meningen zullen verdeeld zijn :P

(dat gaat op voor elke kabel-vraag voor line level gebruik)
 
Eenmaal samson gewend gaat neutrik en behringer je tegenvallen. Niet voor niks je mijn advertentie hier recent zag met die in de verkoop. Enige nadeel is dat samson weinig plek heeft om te labelen...
 
ik laat tussen elke patch bay 1U tussen, plaats zat om te labelen, en kan ik er ook makkelijk bij om iets aan te passen.
 
ja dat doe ik ook. Maar ik kan zo achter de boel door wandelen dus luxe hier om aanpassingen te doen.
 
Heb zelf patchbays van o.a. Behringer, Neutrik en Samson gehad, en die laatste heb ik nog.

Bij de Behringer voelden de contacten zwak aan: je konde plug te makkelijk uit de jack trekken. Ook had ik met één van die behringers (px2000) een raar probleem: bij sommige kanalen was er een lek vanaf een ander kanaal, bijna onmogelijk zou je zeggen.

De Neutrik was onpraktisch omdat de contacten aan de binnenkant te krachtig klemmen, waardoor je soms de tip van je jackplug kwijt raakte. Wat een onding!

De Samson S-patch plus voelt gewoon aan zoals je zou wensen, maar die schakelaars gebruik ik eigenlijk nooit. Prima ding, geen klachten over.
 
Back
Top