Gezocht: LM339 SMD (waarschijnlijk)

nmnn

Human Error Synth Repair
Lid sinds
12 september 2013
Berichten
522
Locatie
Rotterdam
Ik vermoed dat ik zoek naar een LM339 in SMD formaat, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Er staat hier een DBX166XL compressor en die is al heel wat jaren ruisig. Omdat ik een bestemming had voor het ding toch in gebruik genomen. Maar na een live optreden op een festival waar er soms dik 300V uit het stopcontact kwam (ja niet okee inderdaad) was het ding tamelijk onbruikbaar geworden.
Ik vermoedde in eerste instantie het voedingsgedeelte omdat enkele van mijn adapaters ook overbelast waren geweest, en dus heb ik dat eerst nagekeken. Niets aan de hand. Voor de zekerheid nieuwe caps erin gezet, maar het mocht niet baten.
Er bleef steeds een zoem of trilling van het PCB afkomen. Het was niet de transformator (als ik die zo mag noemen). Dus met een houten stokje tegen het oor alle componenten op het bord afgegaan. En jawel, een van de LM339's is duidelijk aan het vibreren. Dat lijkt me niet normaal.

Wie o wie heeft een enkele LM339 in SMD-formaat liggen, en of weet mij te vertellen dat ik het in totaal de verkeerde richting zoek. Ik heb voorlopig niets op de planning om te bestellen bij Mouser of anderen, vandaar dat ik zoek naar een losse LM339.
 
Ja, die had ik gezien inderdaad. Maar zo zonder specs en datasheet kon ik niet inschatten of het een degelijke vervanger is. Maar ik heb dus ook geen idee hoe kritiek de LM339 is in dit geval. Ik heb een foto bijgevoegd van de originele.
Is het overigens mogelijk, überhaupt, dat een ic hoorbaar resoneert op een PCB? En wat kan daar de oorzaak van zijn?
 

Attachments

  • IMG_20170120_114809.jpg
    IMG_20170120_114809.jpg
    56,5 KB · Bekeken: 54
Die chip van EOO is de juiste. Ze kunnen inderdaad stuk gaan. Gebeurt niet veel maar ik heb stukke gezien.
Over dat gezoem: waarschijnlijk trilt de printplaat in plaats van het IC. Kun je evt. testen door een stokje naast de LM339 te drukken en te kijken of het zoemen ophoudt. Als de LM339 echt zelf zoemt, dan meteen vervangen want dat is een dead giveaway...
 
Back
Top