Doepfer MTC64 ervaringen?

Imipolex

switchboard operator
Lid sinds
10 september 2001
Berichten
1.360
Locatie
Rotterdam
Iemand ervaring met de MTC 64 Midi-to-gate/contact converter?
Heb er nog een liggen om een aantal zaken mee aan te gaan sturen.
Hij geeft voor 64 toetsen van een midi-kanaal, zeg maar, per toets een +5V puls...
Dus bruikbaar als puls/gate/trigger toch? Rechtstreeks vanaf de PCB...?
Maar de handleiding staat vol waarschuwingen over kortsluitingen etc, zodat ik toch even wil checken of mensen hiermee werken of het kennen.
Er staat dat de gate een TTL is, maar wat is dat nou eigenlijk? En in hoeverre verschilt dat van bv. de trigger-out van een 606?
 
TTL= transistor trasistor logic

is de banaming van een "reeks" digitale ic's (vaak bv. voor logische functies)

A TTL signal is defined as "low" or L when between 0V and 0.8V with respect to the ground terminal, and "high" or H when between 2V and 5V.
 
TTL kan nauwlijks stroom leveren(400uA) bij 5 Volt, en een beetje stroom opnemen(16mA) bij 0 Volt. De IC's in de MTC-64 zijn wel TTL compatible maar kunnen iets meer leveren en opnemen, maar ze zijn niet kortsluitvast. Dus als je de ic's te zwaar belast dan sloop je het IC. De trigger uitgangen van een TR606 zijn wel kortsluitvast. Verder zit er een verschil tussen 606 en mtc 64 dat de 606 een trigger uitstuurd. Die triggerpuls heeft dus altijd de dezelfde lengte, de lengte van de puls uit de mtc 64 is afhangelijk van hoe lang de midinoot duurt. Dit kan problemen opleveren als je de mtc wil gebruiken om drumsynths te trigerren.
 
bedankt. twiki.
Kijk, daar kunnen we wat mee. De MTC kan dus wel een reed-relais triggeren zegt de manual, dus daar dan 5V mee schakelen (die de MTC ook levert vanaf een andere pin) zou dus geen gevaar op moeten leveren. Toch?

Groeten aan Buck.
 
Ja dat kan, ik ben niet zo fan van relais omdat die dingen geluid maken. Ik weet niet wat je precies wil aansturen,maar waarschijnlijk kun je het ook gewoon met een transistor en 2 weerstanden oplossen.
 
Ik vind dat niet zo erg, het geluid van die relaitjes. Ik wil bv. het soundboard van een rhythm ace aansturen (9 instrumenten) en nog zo wat drum-modules, syndrum enzo. Transistors is wellicht toch een beter optie. Doepfer maakt ook een bijbehorend pcb'tje met 16 transistors. Music House zou die moeten kunnen leveren maar om een of andere reden reageren ze niet op m'n email.
 
Music House zou die moeten kunnen leveren maar om een of andere reden reageren ze niet op m'n email.
ik weet toevallig dat die jongens het heel druk hebben dus ik vermoed dat email er dan even bij in kan schieten. ik zou gewoon effe bellen: 030-6065009.

overigens: alles wat Doepfer levert, kun je via M.H. bestellen en vaak hebben ze het op voorraad tegenwoordig.
 
Origineel geplaatst door Imipolex
Transistors is wellicht toch een beter optie. Doepfer maakt ook een bijbehorend pcb'tje met 16 transistors.
De transistors die daarin zitten zijn een beetje overkill. Hiermee kun je 0,5 Ampere schakelen bij 40V. Ik zou gewoon eerst es proberen of je de geluiden kan triggeren door alleen een weerstand van 4k7 of 10k tussen de uitgang van de MTC en ingang van de drumdingen te zetten. Als dat niet werkt kun je het met kleine transistors doen.
 
Back
Top