NRPN vanuit Logic Pro X

devzero

Stamgast
Lid sinds
5 juli 2015
Berichten
175
Locatie
Utrecht
Ok, misschien zie ik iets totaal over het hoofd, maar ik kan er helemaal niks over vinden via Google.

Het volgende: ik heb een Prophet '08 rack, die ik via MIDI wil aansturen. Nou kan dat gewoon via standaard CC's, maar de implementatie is veel vollediger m.b.v. NRPN (bijvoorbeeld de filter cutoff per layer aansturen). Probleem is alleen dat het me met geen mogelijkheid lukt om de juiste MIDI messages te automaten en versturen via Logic.
Er zijn her en der wat verwijzingen naar de MIDI environment te vinden, die heb ik dan ook gepoogd uit te pluizen (met o.a. een fader object en sysex messages), maar het lukt me totaal niet en er zijn ook nergens echt tutorials over te vinden.

Help? Iemand? :)
 
ik weet het ni meer exact van buiten, kben effe uit het alledaagse midi programeren gedoe

rpn of nrpn is eerst de lsb ctrl met value,
de msb ctrl met value,
en daarna de data controller met value

sorry om het voorlopg effe zo kort te houden,
maar kzal anders de komende werk week is verder kijken

audiocollage geeft meestal ook replies om midi related dingen hier op sf
 
Ik ben geen kenner wbt NRPN midi messages in Logic, maar wat je kunt proberen is om NRPN dingen vanuit een synth op te nemen, en dan is te kijken wat Logic doet met die info en dan het proces omkeren? Is dat een idee?
 
...
Er zijn her en der wat verwijzingen naar de MIDI environment te vinden, die heb ik dan ook gepoogd uit te pluizen (met o.a. een fader object en sysex messages), maar het lukt me totaal niet en er zijn ook nergens echt tutorials over te vinden.

Help? Iemand? :)
Even uit het hoofd...
In LAP plaats je een fader in het environment en verander het in de parameters naar een sysex-object i.p.v. default een controller-object. Normaal wordt dan een venster geopend waarin je de sysex invoert. Nu geen sysex maar de drie controllers benodigd voor RPN of NRPN. Stel deze drie controllers op de juiste waarden in. Enkel de laatste controller (onderste) selekteer je voordat je het venster terug sluit=> daardoor geeft deze veranderlijke waarden uit overeenkomstig de faderwaarden.
 
Thanks voor de reacties. Dat laatste dacht ik ook geprobeerd te hebben, maar er ging niks richting de Prophet zag ik op mijn MIDI interface, dus ik probeer het nog een keertje opnieuw, zit kennelijk wel in de juiste richting. Zal ook proberen de MIDI output van de Prophet op te nemen en terug te spelen.
 
Thanks voor de reacties. Dat laatste dacht ik ook geprobeerd te hebben, maar er ging niks richting de Prophet zag ik op mijn MIDI interface, dus ik probeer het nog een keertje opnieuw, zit kennelijk wel in de juiste richting. Zal ook proberen de MIDI output van de Prophet op te nemen en terug te spelen.
Je moet die fader natuurlijk ook verbinden met de juiste midi-output hé.
 
Stapje verder weer: opnemen van NRPN en terugspelen werkt prima (dat verbaast me ook niet). Daarbij zag ik ook in de event list dat ik de verkeerde Data-controllers gebruikte (moet zijn CC #6 en #38 en niet #100/#101). Dikke facepalm.

Dus nu lukt het me wel via een fader object, maar slechts 0-127, want ik heb nog niet helemaal uitgevogeld of ik ook 14-bit kan versturen via een fader (de Prophet08 filter cutoff loopt bijvoorbeeld van 0-164 i.p.v. 0-127).

Bedankt voor de hulp tot nu toe. Jammer dat er geen handige plug-in voor is, in Ableton gebruik ik NRPN Gen, dat maakt het iets overzichtelijker.
 
Stapje verder weer: opnemen van NRPN en terugspelen werkt prima (dat verbaast me ook niet). Daarbij zag ik ook in de event list dat ik de verkeerde Data-controllers gebruikte (moet zijn CC #6 en #38 en niet #100/#101). Dikke facepalm.

Dus nu lukt het me wel via een fader object, maar slechts 0-127, want ik heb nog niet helemaal uitgevogeld of ik ook 14-bit kan versturen via een fader (de Prophet08 filter cutoff loopt bijvoorbeeld van 0-164 i.p.v. 0-127).
Heb je al eens geprobeerd met controller 74 ?
(Daar je blijkbaar niet weet hoe RPN of NRPN werkt.)
 
Nou, het was gewoon een leesfoutje van mijn kant in de controller list van Logic, waar ik op kwam door de output van de Prophet zelf op te nemen.

Daarnaast doet CC74 doet niet zoveel op een Prophet08, de cutoff frequency zit op CC102, maar dat is voor beide layers (als je een patch hebt die uit 2 verschillende layers bestaat). De Prophet kun je splitsen waarbij 4 voices naar de ene layer gaan en 4 voices naar de andere met elk eigen filters. En die kun je alleen afzonderlijk aansturen via NRPN (via params 15 en 215).

Ik snap NRPN prima, MSB/LSB 14-bit ook, maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar in de Logic environment en getuige de geringe hoeveelheid info op het internet wordt het ook niet echt vaak gedaan.

Alle info zie ik keurig in de event list om zelf na te bouwen, ik weet hoe ik de boodschappen zou moeten opbouwen, maar één fader die 0-164 output lukt me dus niet. C'est ca. Nu heb ik een filter die ik slechts kan aansturen van 0-127. :D
 
Ja, Owww, Midi data is 8 bit (behalve de Pitchbend) dus da's altijd van 0 tot 127, Want er dient één van de 8 bits als ???? tja, dat staat in midi boeken.

Ik moet effe diep nadenken hoe dat ook zit met de nieuwe Roland Synths, zoals de TB3.
Da's idd dan met 2 bytes,, en daar heb je wat code voor nodig...
Da's ni zomaar een slider van 0 tot 127

Ikzelf kan niet direct verdere info geven om dat klaar te krijgen in een logic environment;...
 
editeren gaat hier weer uitstekend...

Bij een preview wordt alles weer gewist.
F...ck. Zoek het maar uit.
 

Attachments

  • Logic basis RPN setup.jpg
    Logic basis RPN setup.jpg
    36,7 KB · Bekeken: 99
Citaat:
Ik snap NRPN prima, MSB/LSB 14-bit ook, maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar in de Logic environment en getuige de geringe hoeveelheid info op het internet wordt het ook niet echt vaak gedaan.

Toon al eens wat je hebt (fader met de controllers in). De figuur is zoals het eruit ziet bij mij op LAP... ja, ja, dat werkt nog steeds.)



Citaat:
Alle info zie ik keurig in de event list om zelf na te bouwen, ik weet hoe ik de boodschappen zou moeten opbouwen, maar één fader die 0-164 output lukt me dus niet. C'est ca. Nu heb ik een filter die ik slechts kan aansturen van 0-127.

Toon ook die lijst eens met min en max waarden (niet alle waarden daartussen zijn nodig)
editeren gaat hier weer uitstekend...
 
LAP, lekker old school. :D

Zie bijgevoegde attachments.

Deze setup werkt om dus het filter van 0-127 aan te sturen, maar niet daarboven (mijn Prophet zit op channel 9).

Ik heb in de event list even twee setjes in blauw geselecteerd, eentje van filterwaarde onder de 127 en eentje erboven. Zoals verwacht springt de Data MSB dan naar 1 en springt de Data LSB weer naar een lage waarde.

Mijn issue is dus hoe ik dat in één fader object kan oplossen. Als het niet kan ook prima, maar dan hoef ik niet meer verder te zoeken. ;)
 

Attachments

  • Screen Shot 2016-08-11 at 10.37.33.jpg
    Screen Shot 2016-08-11 at 10.37.33.jpg
    37,1 KB · Bekeken: 91
  • Screen Shot 2016-08-11 at 10.40.44.png
    Screen Shot 2016-08-11 at 10.40.44.png
    52,8 KB · Bekeken: 97
Mijn issue is dus hoe ik dat in één fader object kan oplossen. Als het niet kan ook prima, maar dan hoef ik niet meer verder te zoeken.
Het kan wel maar met een kleine omweg (tenzij iemand anders een betere oplossing weet).
Zie hieronder de fader en hoe de parameters juist zijn ingesteld.
Alzo bekom je de waarde die in de monitor staan. Als je dat al kan namaken kunnen we de 99 en 98 controller nog toevoegen met wat extra trucjes (die perfect werken).

P.s. als je één van mijn environments in jou Logic versie kan inladen, zal ik zelf de hele faderopstelling maken, want het vraagt een beetje werk maar heel wat uitleg (en daar heb ik niet zo'n zin in).
 

Attachments

  • Logic basis RPN setup 2.jpg
    Logic basis RPN setup 2.jpg
    17,3 KB · Bekeken: 95
Nou ja hier dan de hele opzet.
Bekijk de figuren heel grondige omdat de settings op exact dezelfde manier moeten gebeuren, anders werkt het niet of foutief !
CC6 naar CC99 is een transformer object (zoals ook CC99 naar CC98.
Een transformer kun je aanpassen (de naam etc.) door er op (dubbel) te klikken => dat zijn die twee vensters met dezelde benaming bovenaan.

Een fles rode wijn is goed hoor... ;-)
 

Attachments

  • Logic basis RPN setup 3.jpg
    Logic basis RPN setup 3.jpg
    15,8 KB · Bekeken: 94
  • Logic basis RPN setup 4.jpg
    Logic basis RPN setup 4.jpg
    29,9 KB · Bekeken: 102
  • Logic basis RPN setup 5.jpg
    Logic basis RPN setup 5.jpg
    32,6 KB · Bekeken: 95
Bedankt! Dat was precies het stukje kennis wat ik miste, ik heb 'em zelfs nog iets versimpeld (kopieer CC6 naar CC99, kopieer CC99 naar CC98 zonder dat de eerste transformer ook naar de monitor hoeft te gaan). Zie bijlage!

rode-wijn-fles-glas.jpg


Nogmaals bedankt! :okdan:
 

Attachments

  • Screen Shot 2016-08-11 at 14.37.58.jpg
    Screen Shot 2016-08-11 at 14.37.58.jpg
    25,8 KB · Bekeken: 93
Bedankt! Dat was precies het stukje kennis wat ik miste, ik heb 'em zelfs nog iets versimpeld (kopieer CC6 naar CC99, kopieer CC99 naar CC98 zonder dat de eerste transformer ook naar de monitor hoeft te gaan). Zie bijlage!

Nogmaals bedankt! :okdan:
Prima.
Leuk te zien dat er nog eens iemand iets van opsteekt ook ! ;)

Die transformers kan je ook nog wegstoppen met een frame-object als je het alzo niet mooi uitzien vindt.
 
Ja, idd Merci,, Ik heb ook nog eens iets bijgeleerd,, ... Wat ik niet direct weer eens zelf had moeten uitvinden,
 
Back
Top