S/pdif coax patchbay of switch?

VL7

Al vintage van mijzelf
Lid sinds
22 januari 2003
Berichten
2.497
Locatie
Nijmegen
Hoi,

Ik kom langzamerhand inputs op mijn mixer tekort.
Wel heb ik diverse apparaten met een s/pdif coax uitgang en een zelfde ingang.
Omdat mijn Emu Esynth normaal zijn clock naar de mixer stuurt om te locken vraag ik mij af of je met een switch of patchbay zo maar kan schakelen tussen diverse apparaten. Uiteraard zal het even een "plop" veroorzaken maar gelukkig zijn er mute knoppen.

Het liefst 19 inch maar wat ik zo gevonden hebi zijn toslinkswitches en die heb ik dus niet nodig. Zoek ik naar coax switch of iets dergelijks dan krijg ik allerlei antenneswitches in beeld met schroefdraad en geen cinch.

Heeft iemand suggesties?
 
Hier staan er wel een aantal, de meeste zijn zowel coax als optical Volgens mij is alleen die van 130 euro ook daadwerkelijk leverbaar (4-in 1-uit). Niet 19".

http://www.mcsnet.nl/contents/nl/d41_digitale-switches.html

t_coax_spdif-optische_switch.jpg
 
Hey Etaoin,

Dank je!
Ik ga hier eens achter aan.

Blijft voor mij wel de vraag of het verder "gedoe" oplevert tijdens het switchen.
Logic X en TC Studio Konnekt48 werden in het begin gek van de Emu, ik kreeg daar dropouts door tijdens opnames. Ik heb toen een wordclockverbinding gemaakt van de TC naar Emu en toen was het ok.

Als ik nu een amdere synth schakel naar de s/pdif van de TC is de wordclock verdwenen maar dat kan ik natuurlijk ook proberen zonder switch:stupid

Ik ga het checken en wie weet komen er nog meer suggesties omtrent switches. In ieder geval dank voor je inbreng:okdan:
 
ja, die digipatch vind ik intressant,
k heb er twee dagelijks in gebruik en ze zijn onmisbaar
moest het niet werken dan sluit ik die eene module rechtstreeks aan, de rest is over de digipatch

kheb nog een 3de digipatch ook, die is ni in gebruik, en eventueel wil ik m wel doorverkopen,,
 
Toch nog een nabrander.
De Digipatch werkt goed maar niet elk digitaal uitgestuurd apparaat heeft een wordclock aansluiting.
Apparaten met zijn probleemloos maar zonder clock meestal clicks bij overschakelen.
Nou is dat te muten en in een studio niet erg als je daar rekening mee houdt maar het lijkt er haast op dat apparaten daadwerkelijk geluid moeten maken om in sync te lopen, tenminste dat roept mijn tc studio konnekt 48. Dus uiteindelijk zit ik toch weer met de beginvraag: hoe krijg ik al het digitale spul, met en zonder wordclock in het gareel? Heeft iemand tips? Ik gebruik echt alles door elkaar: adat lightpipe, s/pdif opt en coax en ook nog aes/ebu die ik naar s/pdif laat converteren. Uiteraard weet ik dat ik met een enkel apparaat moet beginnen en dan steeds meer aansluiten en testen maar dat heb ik eigenlijk al gedaan.
 
tja, Ik heb op dit moment een setup opgebouwd met gezond verstand,, vallen en opstaan.. proberen, kopen en proberen,.. Het evolueerd na verloop van tijd

Mijn mixboards hebben geen Wordclock ingang, dus een master clock werkt niet
Ik Heb nu het mixboards als master, de profire als Slave, en de ligtbridge als slave van de profire,..
De wordclock verder doorlussen werkt hier niet,
Maar ik denk dat je toch één keer de clock mag doorlussen, zonder pops en clicks ??
Maar ik heb natuurlk geen Antelope setup..

De tweede digipatch gebruik ik in de 'mastering boot' en die schakel ik constant
maar da's echt een digitale patchbay,, ipv een setup om nog aan de kabels aan uit te kunnen..
Soit, k ben geen Pro Insider Man off course,,
 
Maar het is wel fijn dat je reageert����

ik kan wel ff schetsen hoe mijn setup er uit ziet:
Tc electronics is wordclock master, gaat naar sm pro adat wordclock in.
Sm pro stuurt via adat 8 kanalen terug naar de tc.

Wordclock out van sm pro naar esynth wordclock in.

Daarnaast diverse modules via s/pdif opt of coax zoals ik hierboven aangaf. Deze hebben geen wordclock.
Zet ik wordclock uit dan zou ik in principe adatsignalen als clock naar tc kunnen sturen maarbdat vindt mevrouw Esynth niet leuk...
 
tja, voor zover ik weet met ADAT devices

Zoals hier de ADA8000, moet die in een soort van 'lus' draaien,,
of hoe moet ik dat zeggen, De ADA8000 op ext sync zetten.
Dat heeft nog niks te maken met Wordclock In/Out of Coax In/Out..
 
O, ik dacht juist wel, zie ook wikipedia::
A word clock or wordclock (sometimes sample clock, which can have a broader meaning)[further explanation needed] is a clock signal used to synchronise other devices, such as digital audio tape machines and compact disc players, which interconnect via digital audio. S/PDIF, AES/EBU, ADAT, and TDIF are some of the formats that use a word clock. Various audio over Ethernet systems use broadcast packets to distribute the word clock. The device which generates the word clock - usually with multiple output connectors - is the only master clock source for all the slave audio devices.
 
tja, Voor zover ik weet, heb ik geen goeie digitale clock bij meer dan één digitale ingang. Dan is er altijd jitter, pops, clicks

Alleen oa. een Roland M-1000 kan dat, Da's een soort van Digitale Audio Merger, Die kan Resamplen,, (die heb ik hier ook nog liggen)


't is dus anders ofwel de Wordclock ingang als sync, van één master clock, ofwel de coax als sync en die doorlussen.

Als ik de ADA8000 via Wordclock sync, dat gaat dat ni beter zijn denk 'k, dan op ext sync..

Je kan ook zo'n BNC wordclock cables doorlussen, en terminaten,, maar daar ben ik nog ni mee bezig geweest
 
Algemene info:
Een wordclock kabel bestaat uit een BNC kabel van 75ohm.
De master kan je rechtstreeks aansluiten op een BNC kabel.
Elk volgend apparaat moet aangesloten worden door middel van een T-stuk, of als je het vertrouw door middel van de thru uitgang (als deze op je apparaat zit)
Het laatste apparaat moet je aansluiten op een T-stuk en een terminator. Sommige apparaten hebben een terminator schakelaar, deze kan je dan ook gebruiken zonder T-stuk en losse terminator.

ADAT lightpipe /SP-dif geven geen goede wordclock data door, door de combi van het geluidsignaal, apparaat en de gebruikte kabel kan het resultaat variëren, (google: interface jitter) vandaar de oproep om je wordclock aan te sluiten (een kleine investering)
AES/EBU is officieel ook niet goed, maar ik heb daar goede ervaringen mee.
lees ook: http://www.soundonsound.com/sound-advice/q-should-i-be-using-dedicated-word-clock-connectors

De Digipatch, ADA-8000 (maar ook de dure apparaten van bijvoorbeeld Digidesign) werken het best als je deze extern laat klokken, het liefst door je geluidskaart omdat dit je centrale AD/DA doos is, maar denk ook aan een oude DAT recorder of AKAI sampler (heb ik zelf jaren gebruikt, bijzonder strak)
 
Back
Top