[HOW?] Hardware regelen per spoor

mick90

Ingeburgerd
Lid sinds
19 februari 2013
Berichten
92
Hey,

Graag hoor ik jullie mening / tips / tricks over het volgende wat ik wil bereiken.

Ik wil het geluid wat ik maak per instrument opnemen en kunnen regelen in volume. Via programma's als Ableton kan je zelf een beat op meerdere sporen plaatsen, lekker laten loopen etc..

Dit wil ik dus ook bereiken met hardware. Ik wil bijvoorbeeld niet iets helemaal opnieuw opnemen als er een fout gemaakt wordt. Zo zou ik bijvoorbeeld een kick op de TR8 en op de EMX laten lopen, maar achteraf kunnen zeggen dat ik ergens de kick van de EMX even wil laten weghalen.

Op dit moment heb ik de volgende opstelling:
- Roland TR8
- Roland TB3
- Korg Electribe EMX
- Boss Distortion pedal
- Behringer Xenyx Q802 USB

Zover ik weet neemt de Behringer alles op op een enkele spoor.
 
Zo zou ik bijvoorbeeld een kick op de TR8 en op de EMX laten lopen, maar achteraf kunnen zeggen dat ik ergens de kick van de EMX even wil laten weghalen.
in ableton doe je dat heel simpel door de kick van het tr8 spoor te kopieren naar een nieuw spoor die je aan de EMX midi koppelt, dan kun je aan en uit zetten wat je maar wil.
 
Ja maar ben je dan niet alsnog bezig met het handmatig aanpassen van alles in plaats van on the fly?
Verder heb ik met mijn USB mixer alle apparaten op een enkel spoor lopen.

Ideaal zou dus zijn:
Spoor 1: TR8
Spoor 2: EMX
Spoor 3: TB3
Spoor 4: Distortion (effecten)
 
ik neem aan dat je alles inprogrameert op de eigen sequencers? Dus daar heb je dus toch ook je opname in je sequence staan? Je bent enkel flexibel als je op de sequencers blijft werken.. daar kan je achteraf per pattern dingen toevoegen of verwijderen.

Als je dit wil opnemen als audio moet je een geluidkaart kopen die meerdere inputs heeft en waarbij je dus tegelijkertijd elk van je apparaatjes opneemt op een eigen spoor. En zodoende kan je dan later editten.

Maar je kan ook de midi opnemen van die apparaten in Ableton terwijl je op je spullen een het jammen bent.. Zo kan je achteraf de midi editten en deze gebruiken of de hele bende weer aan te sturen..
Of je neemt de audio + de midi op.. Dan heb je het allebei..
 
ik neem aan dat je alles inprogrameert op de eigen sequencers? Dus daar heb je dus toch ook je opname in je sequence staan? Je bent enkel flexibel als je op de sequencers blijft werken.. daar kan je achteraf per pattern dingen toevoegen of verwijderen.

Als je dit wil opnemen als audio moet je een geluidkaart kopen die meerdere inputs heeft en waarbij je dus tegelijkertijd elk van je apparaatjes opneemt op een eigen spoor. En zodoende kan je dan later editten.

Maar je kan ook de midi opnemen van die apparaten in Ableton terwijl je op je spullen een het jammen bent.. Zo kan je achteraf de midi editten en deze gebruiken of de hele bende weer aan te sturen..
Of je neemt de audio + de midi op.. Dan heb je het allebei..
Ja qua beats doe ik alles via de hardware zelf. Het is dus niet zo dat ik een break wil veranderen achteraf. Meer juist af en toe iets weghalen.

Verder klinkt een geluidskaart goed, maar dan zou je met mijn huidige opstelling dus al 4 inputs moeten hebben? ( en hoe zou dat zijn als ik straks 8 verschillende drumcomputers / synthesizers zou hebben? )



De tr8 en tb3 hebben toch audio over usb? Die kan je al apart opnemen dan. Gebruik je mixer voor de emx en de fx doe je apart in je daw.
Anders idd een geluidskaart met voldoende inputs, motu 828 oid.

De TR8 kan je inderdaad via USB koppelen aan de computer en zo elk instrument van de TR8 inzichtelijk maken op bijvoorbeeld Ableton. Dit is een voordeel, maar dan zit je alsnog met overige hardware zoals de EMX. Je kiest in Ableton namelijk qua input voor de TR8.. Er is dan geen ruimte om ook de EMX (of in dit geval de Behinger USB mixer) te selecteren.
 
Ja qua beats doe ik alles via de hardware zelf. Het is dus niet zo dat ik een break wil veranderen achteraf. Meer juist af en toe iets weghalen.

Verder klinkt een geluidskaart goed, maar dan zou je met mijn huidige opstelling dus al 4 inputs moeten hebben? ( en hoe zou dat zijn als ik straks 8 verschillende drumcomputers / synthesizers zou hebben? )

tja, als je elk apparaat stereo wil opnemen (hoeft niet natuurlijk.. drums kan mono) dan zou je dus idd 8 x 2 = 16 inputs nodig hebben.
 
Iets met adat helpt dan. Die motu 828 heeft 8 inputs, en je kan met adat er later weer 8 aan toevoegen met bvb een ada8000. Die zie ik vaak voor 100,- of minder op marktplaats.

Of anders een mengtafel met audio over firewire of usb per kanaal maar dat wordt wel prijzig voor veel kanalen.
 
In osx kan je daarvoor een aggregate device aanmaken, in windows kan dat volgens mij ook met asio4all. Oplossing is niet ideaal maar kan wel werken zonder verder dingen aan te schaffen

Oke even naar kijken dan. Maar blijft het probleem dan alsnog niet dat je via Ableton maar een enkele input kan kiezen voor een externe input?
 
Iets met adat helpt dan. Die motu 828 heeft 8 inputs, en je kan met adat er later weer 8 aan toevoegen met bvb een ada8000. Die zie ik vaak voor 100,- of minder op marktplaats.

Of anders een mengtafel met audio over firewire of usb per kanaal maar dat wordt wel prijzig voor veel kanalen.

Die Motu 828 is ook al prijzig ;)

Had echter verwacht dat dit allemaal simpeler (of goedkoper dasn bijna 1000 euro uit te geven) geregeld kon worden.
 
Dat ziet er goed uit!
Misschien wel een noob vraagje, maar hoe koppel je als voorbeeld een TR8 aan de Zoom?
Mic uit bij de Zoom en dan ... in de TR8?

Edit:
Kan ik de TR8 nog steeds als master gebruiken, waarbij de EMX en TB3 op elkaar zitten via MIDI?
 
Laatst gewijzigd:
Oke even naar kijken dan. Maar blijft het probleem dan alsnog niet dat je via Ableton maar een enkele input kan kiezen voor een externe input?

Nee dan heb je alle inputs van alle apparaten als aparte tracks in je daw. Het nadeel is dat dit wel meer latency geeft. Maar als je een goedkope oplossing wil, dit kost niks :)
De audio loopt dan allemaal via usb, je hebt dan de mogelijkheid alles op losse sporen te doen, zelfs de kick / snare / etc zitten elk op een apart spoor dan.
 
Dat ziet er goed uit!
Misschien wel een noob vraagje, maar hoe koppel je als voorbeeld een TR8 aan de Zoom?
Mic uit bij de Zoom en dan ... in de TR8?

Edit:
Kan ik de TR8 nog steeds als master gebruiken, waarbij de EMX en TB3 op elkaar zitten via MIDI?

Weet iemand misschien dit?
 
Weet iemand misschien dit?

nee gewoon audio ouputs van je apparaten aansluiten op de Zoom's inputs. Hij kan 8 outputs tegelijk opnemen dat zijn dus 4 stereo kanalen. En 16 tracks afspelen...

Verder stuur je alles aan zoals je al deed... het is gewoon een recorder met mixer en (masterings) effects ingebouwd..

Ik heb er zelf geeneen maar ik neem aan dat je gewoon losse tracks direct op een sd cardje opneemt. Of wanneer je hem als audio interface gebruikt direct 8 channels opneemt op je computer...

Flexibel ding dus, en je hoeft dus per se een computer te gebruiken... En hij kan ook nog op batterijen...
 
Laatst gewijzigd:
ik denk dat je gewoon per ingang een mono jack-jack kan kopen...
 
Ja, maar omdat dit de achterkant is waar de kabels in moeten:

zoom-r16-rear.jpg
 
Back
Top