Yamaha CS30l slechte contacten

Lid sinds
15 februari 2007
Berichten
1.002
Locatie
Vlakbij Hulst
Ik kon deze week een prachtige CS30L op de kop tikken. Na een paar dagen testen merk ik dat er wat problemen zijn.

Als ik de filters, VCO's, ... schakelaars verzet valt het geluid vaak even bijna weg, reutelend, en komt er dan als ik blijf toetsen indrukken op den duur terug normaal door. Hetzelfde met de volumeknop, enz.

Alles werkt naar behoren, maar het is dus alsof er heel veel zaken soms slecht contact geven, en ik dacht dat het probleem door gebruik zou afnemen (natuurlijke smering van de contacten) maar het wordt erger. Het is echt rottig als ik iets probeer op te nemen, hij valt soms minutenlang weg, dat ik mijn noot wel hoor, maar erg krakerig in de verte. Knoppen draaien en toetsen indrukken en plots komt hij er dan weer op vol volume door, een tijdje.

Wat moet je doen in zo'n geval.
 
Vragen om een reparateur in de buurt. Niet mee rommelen, gewoon opsturen en ja da's vervelend dat je je aanwinst even kwijt bent, maar such is life.
 
Je moet doen wat Yoozer zegt.
En als je niet wil luisteren moet je zelf gaan pielen.

Als je gaat pielen zou ik alle soldeerpunten van de schakelaars en potmeters even laten vloeien zodat deze weer goed contact maken.
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met mijn CS30 en dit op deze manier opgelost.
 
Wat een geniale bak zeg.

Het is geen punt dat ik hem een tijdje kwijt zou zijn, wat ik verder me afvraag is of ik me moet haasten of dat het niet erg is dat ik hem zo nog een tijdje probeer te gebruiken.

Ik ben geen held met solderen, en binnenkanten van synths. Los van logica en inzicht, ken ik daar niks van, dus ik ga er maar niet zelf aan beginnen.

Wie kent iemand die dit kan in de buurt van Antwerpen, ik heb nog al eens gezocht via mijn kanalen naar een synthdokter maar ik vind enkel electriciens die hun neus ophalen voor alles wat geen broodrooster, wasmachine of televisietoestel is.

Dank alvast voor jullie reacties.
 
Je zou Maks van Turnlab kunnen vragen (Antwerpen)
Saint Eric zit in Dordrecht (nl) is ook niet ver weg.
 
Zo. Soms gebeurt het wanneer ik tussen filtertypes schakel, soms gewoon zomaar, soms is het bij het verzetten van de output slider, soms 'knalt' de ruis eruit als ik de filter of volumeknop even harder opendraai en doet hij weer even normaal.

Off topic: de CS30L is perfect uit een DAW te sequencen via een MS20. Ik moet de CV adjustement precies in het midden zetten voor een juiste tracking en wanneer ik de CS30L rechtstreeks bespeel vanop de MS20 hoef ik zelfs niets te tunen. Wat een onzin lees je daar toch allemaal over!
 

Attachments

  • CS30l probleempje.mp3
    784,7 KB · Bekeken: 86
Maks heeft Simon als hersteller. Die zit op op t forum. Pm me
Even voor zijn mailadres. En doe m
De
Groeten ;)
 
Als je glijbanen op zijn is enkel vervangen nog mogelijk.
Zijn ze vervuild, kan je tijdelijk beterschap hebben door de knop te
Draaien tot je
Een muishand krijgt. Sherman tipte
Me
Dat en t scheelt idd.
Gewoon proberen. En niks in spuiten. Of enkel een busje perslucht en draaien
Maar als een gek aan die knoppen.
 
Off topic: de CS30L is perfect uit een DAW te sequencen via een MS20. Ik moet de CV adjustement precies in het midden zetten voor een juiste tracking en wanneer ik de CS30L rechtstreeks bespeel vanop de MS20 hoef ik zelfs niets te tunen. Wat een onzin lees je daar toch allemaal over!

Wat had je daar over gelezen dan?
 
Wat had je daar over gelezen dan?

Dat het toch niet makkelijk werkt om de CS30 aan te sturen, dat het heel wat gedoe is, dat de Hertz/volt niet overeenkomt met de Hertz/volt op de Korg enz. Als ik ze op elkaar aansluit lijkt het wel alsof ze ervoor gemaakt zijn. Die communiceren perfect, zonder bijregelen.
 
Dat het toch niet makkelijk werkt om de CS30 aan te sturen, dat het heel wat gedoe is, dat de Hertz/volt niet overeenkomt met de Hertz/volt op de Korg enz. Als ik ze op elkaar aansluit lijkt het wel alsof ze ervoor gemaakt zijn. Die communiceren perfect, zonder bijregelen.

Tsja, ik weet natuurlijk niet waar je dat hebt gelezen maar ik heb mijn ervaringen daarover ook eens gepost op SF en ik was er inderdaad niet zo positief over op dat moment. Om verschillende redenen eigenlijk. Het kan natuurlijk deels te maken hebben met afwijkingen in de tracking van een bepaalde bak (die normaal met een MIDI-CV converter makkelijk op te lossen zijn) maar ook de octaaf instellingen kwamen niet lekker overeen als ik het mij goed herinner. Overigens had ik de MS-20 toen proberen aan te sturen met de CS-30 en niet andersom.

Het zijn natuurlijk oude bakken en de kans bestaat na al die jaren dat niet alle combinaties van Hz/V synths lekker op elkaar zijn ingesteld, waardoor de ervaringen kunnen verschillen. Dat hoeft dus niet per se te betekenen dat iemand met een andere ervaring gelijk onzin verkoopt. Wel fijn in ieder geval dat jouw synths het prima kunnen vinden met elkaar; qua sound vormt de Korg MS-serie een mooie aanvulling op de Yamaha CS-30 :okdan:
 
Tsja, ik weet natuurlijk niet waar je dat hebt gelezen maar ik heb mijn ervaringen daarover ook eens gepost op SF en ik was er inderdaad niet zo positief over op dat moment. Om verschillende redenen eigenlijk. Het kan natuurlijk deels te maken hebben met afwijkingen in de tracking van een bepaalde bak (die normaal met een MIDI-CV converter makkelijk op te lossen zijn) maar ook de octaaf instellingen kwamen niet lekker overeen als ik het mij goed herinner. Overigens had ik de MS-20 toen proberen aan te sturen met de CS-30 en niet andersom.

Het zijn natuurlijk oude bakken en de kans bestaat na al die jaren dat niet alle combinaties van Hz/V synths lekker op elkaar zijn ingesteld, waardoor de ervaringen kunnen verschillen. Dat hoeft dus niet per se te betekenen dat iemand met een andere ervaring gelijk onzin verkoopt. Wel fijn in ieder geval dat jouw synths het prima kunnen vinden met elkaar; qua sound vormt de Korg MS-serie een mooie aanvulling op de Yamaha CS-30 :okdan:

Oh ja ik spreek nogal eens in krachttermen, bedoel dat uiteraard helemaal niet kwetsend ofzo. Ik had eigenlijk overal gelezen dat het 'syncen' van de CS30 een nachtmerrie is, niet iets voor iemand die het er niet voor over heeft uren aan de tuning te staan pielen. Toen het direct werkte, dacht ik uiteraard: bullshit.

Ik heb het nog niet omgekeerd geprobeerd, om eerlijk te zijn. Dat zal dan wel tegenvallen waarschijnlijk. Ik vind het vooral leuk dat ik de CS30 gewoon vanuit Ableton kan aansturen via de MS20.

PS: ik kan zelfs niks wijzigen, of tunen. Als ik de tuning van de CS30 probeer aan te passen terwijl de MS20 de CV aanstuurt, doet die niks. Zoals ik zei, het eikt hier ahw zichzelf.
 
Oh nee hoor, ik voelde me niet persoonlijk aangesproken of zo :) Je hebt ook wel gelijk dat je soms dingen leest over vintage synths waar je je vraagtekens bij kunt zetten…..zelf dingen uitproberen is natuurlijk altijd het beste.

Ik hoop dat het weer helemaal goed komt met je CS-30L! Er is genoeg aan te ontdekken in ieder geval en je hebt vast al de nodige demo's gezien op YouTube.
 
Back
Top