Nieuwere versie van Sonar LE bevat geen DropZone

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
Besten,

Ik had nog een LE-versie van Cakewalk Sonar liggen. Het gaat om versie 8.5. Ik gebruik normaal Apple Logic Pro X, maar ik had een paar maanden geleden een Windows-partitie op de iMac gemaakt en de betreffende LE-versie van Sonar geïnstalleerd om te proberen of ik daar wat mee kan. Ik moet zeggen dat het mij wel bevalt en dat ik de geluidskwaliteit zelfs beter vindt dan Apple Logic. (Mijn idee is dat Logic wat synthetischer klinkt.) Sonar 8.5 LE had een softsynth genaamd DropZone.

De LE-versie werd bijgevoegd met een audio-interface die ik in 2010 had aangeschaft, de Cakewalk UA-1G (nu van Roland, maar destijds van Cakewalk). Ik stuurde pas geleden een mailtje naar Cakewalk met de vraag of ik de licentie-code ook kon toepassen op een nieuwere LE-versie van Sonar LE. Zowaar kreeg ik een mailtje terug met een link naar Sonar X1 LE met daarbij een nieuw serie-nummer en licentie-code.

Ik heb nu de nieuwere versie geïnstalleerd en versie 8.5 staat er niet meer op. De nieuwere versie bevat geen DropZone.

Nu vroeg ik mij af of ik de bestanden die gerelateerd zijn aan DropZone van versie 8.5 kan importeren in versie X1, zodat ik hier ook DropZone kan gebruiken. Of hebben jullie een ander idee? Ik heb trouwens wel alle wave-samples die horen bij DropZone apart opgeslagen.
 
Ik ben laatst ook wat softsynths van Sonar kwijtgeraakt door een upgrade. Ik heb me erbij neergelegd. Maar wat je kunt proberen, is om 8.5 te installeren, de bestanden van DropZone op te zoeken en naar een tijdelijke map te kopiëren, dan X1 te installeren en de bestanden uit de tijdelijke map naar de Cakewalk-map te verplaatsen waar ook de andere softsynths van Cakewalk in worden geïnstalleerd. Geen idee of het werkt, maar dat is wat ik zou proberen.

Of je kunt gewoon 8.5 blijven gebruiken. X1 is ondertussen ook al verouderd, want ze zijn al 3 versies verder. Als je per se die DropZone wilt gebruiken, is het de moeite misschien niet waard om te upgraden.

Nog een optie is om op het Cakewalk-forum te vragen of iemand een installatiebestand van DropZone heeft.
 
Ik zou me neer kunnen leggen bij het ontbreken van DropZone. Maar het lijkt er nu ook op dat ik geen MIDI-FX meer heb, die bij versie 8.5 wel aanwezig waren. DropZone heb ik vandaag ergens gevonden als upload op Rapidgator; helaas is de download mislukt en dan moet je een dag wachten voordat je het opnieuw kan proberen.

Versie 8.5 had een paar functies niet die wel handig zijn. Je hebt bijvoorbeeld alleen maar een potlood-tool waarmee je de velocity kan aanpassen en geen lijn-tool waarmee je een heleboel noten kan voorzien van dezelfde velocity of die geleidelijk kan laten oplopen.

Mijn 'officiele' DAW is Apple Logic Pro X. Maar ik moet zeggen dat Sonar ook wel prettig werkt en het kan aan mij liggen, maar ik vind de geluidskwaliteit beter klinken op Sonar. De samples klinken realistischer en aangenamer.
 
A ja, dat potlood was altijd wel behelpen inderdaad! Ik heb zelf nu Sonar Professional maar eigenlijk nog nauwelijks gebruikt, omdat ik tegenwoordig bijna alles in Studio One doe.

Die MIDI-FX, gebruik je die veel dan? Zo'n MIDI-delay bijv. kun je ook nabootsen door de noten te kopiëren en iets verderop weer neer te zetten met een lager volume. Of beter nog, maak er eerst een audiotrack van en zet er dan een delayplug-in op, klinkt stukken beter. Ik zou de MIDI-effecten niet echt missen.
 
Ik wil gebruik maken van een externe synth bij mijn producties, dus ik wil daarbij sowieso gebruik maken van MIDI, aangezien het heel moeilijk is om iets (bijna) perfect in te spelen wanneer ik uiteindelijk een audio-opname ga maken. De audio wordt dan wel droog opgenomen, dus zonder delay, want die voeg ik uiteindelijk toe met audio FX.

Echter de MIDI-effecten zijn wel handig om mee te experimenteren en om re horen hoe iets klinkt met bijvoorbeeld een delay. Of misschien komt een track beter uit de verf wanneer ingespeelde harmonische akkoorden (de afzonderlijke tonen van een akkoord tegelijkertijd) worden omgezet in melodische akkoorden (de afzondelijke tonen van een akkoord opeenvolgend, dus een arpeggio). De MIDI FX zijn dus handig om mee te experimenteren.

Ik heb trouwens versie X1 nu verwijderd en 8.5 geinstalleerd. Ik ga nu op zoek naar de afzondelijke plugins in VSTi's :)
 
Back
Top