Cassetespeler / 4-track smeren

MVMNT

Stamgast
Lid sinds
6 februari 2009
Berichten
216
Dag forummers, ik kocht onlangs een Fostex 280 4-track. De aandrijfriem heb ik inmiddels vervangen, maar toch heb ik de indruk dat er precies niet genoeg kracht zit op de twee aandrijf koppen. (of hoe noem je die dingen die in de twee gaten van een cassette passen en de spoelen doen ronddraaien? :P)

Als gevolg loopt de cassette soms te traag in verhouding tot de capstan & stapelt de tape zich op. Ook het verder / terugspoelen gaat niet al te vlug.

Als de recorder gewoon uitstaat en het afspeel mechanisme teruggetrokken is, zit er best wat weerstand op die twee dingen.

Is er een aangewezen manier om ze wat soepeler te laten lopen / te smeren?

Mvg, Pieter
 
Als de recorder gewoon uitstaat en het afspeel mechanisme teruggetrokken is, zit er best wat weerstand op die twee dingen.

Dat klopt op zich wel. Als de recorder uit staat zou daar een mechanische rem op moeten staan.

Is er een aangewezen manier om ze wat soepeler te laten lopen / te smeren?

Smeren kan natuurlijk nooit kwaad (waar nodig), maar ik denk eerder dat de aandrijfriem die er nu in zit niet goed is (te ruim?) en misschien slipt?
 
Weet je zeker dat je de goede snaar hebt?

Ik weet niet al te veel van cassette decks, en de werking kan per recorder enigszins verschillen. Maar als het spoelen en afspelen een gerelateerd probleem is, zou ik denken dat de motoren onvoldoende kracht / tensie hebben, aangezien dat volgens mij het enige is dat bij zowel spoelen als afspelen iets doet.

Maar het kunnen ook twee losse problemen zijn, bijvoorbeeld een versleten 'idler', het wieltje dat bij ffwd en rwd heen weer springt tussen de tape aanvoer spoel en de afvoer spoel (in goed engels de supply reel en de take-up reel, die twee zwarte dingen die in de gaatjes van je cassette gaan :) ).
Die idler is een soort aandrukrol met een rubber bandje dat voor grip zorgt. Dat rubber kan versleten of vuil zijn, waardoor hij gaat slippen of juist te veel tensie geeft en de recorder dus langzaam spoelt. Ik weet eigenlijk niet of deze ook een rol speelt bij het afspelen?

Anders zou voor het afspelen het probleem dan een andere oorzaak kunnen hebben, bijvoorbeeld een versleten aandruk rol, of een te langzaam draaiende capstan, te weinig tensie van de motoren, etc en enz.

Ik zou denk ik allereerst alles schoonmaken en waar nodig insmeren / oliën, en dan verder kijken. Je zegt dat het probleem zich soms voordoet, dus niet altijd. Probeer er dan ook achter te komen wanneer hij wat doet. Spoelt en speelt hij bijvoorbeeld goed als de tape nog volledig is opgespoeld, zeg maar aan het begin van kant A, en wordt het slechter naarmate de tape afspoelt?
 
Voor het verderspoelen / terugspoelen dient een tweede motor en het wordt aangedreven met een tandwiel dat afhankelijk van de richting op één van de reels aansluit.

De riem pastte zeker goed, die is zeker niet ah slepen.

Hij loopt vooral wat stroever de eerste momenten dat ik hem gebruik, daarna komt alles blijkbaar wel een beetje los. Ik zal hem nog eens open halen en proberen hier en daar al eens te smeren.
 
Ikzelf kocht een zgan Vesta Fire meersporen cassettetoestel. Nieuw in doos... maar de motor heeft de kracht niet om de cassette goed te laten draaien (tape stapelt op) of het draait gewoon helemaal niet. Ben er behoorlijk van aangedaan.

Ik wilde een topic starten met de vraag of je zoiets kan repareren zelf, maar die vraag is hier al beantwoord door de topicstarter.

Mijn enige vraag is hoe?
(doenbaar voor een liefhebber? en waar vind je dan onderdelen?)
 
Zelfs zonder cassette in, begint de take-up reel met moeite te draaien.
Met cassette overkwam me het probleem dat hier bij 4.8 in puntje twee beschreven wordt:
http://www.repairfaq.org/REPAIR/F_audiofaq2.html

De oorzaak klinkt echt wel als "Gummed up lubrication which is preventing the idler gear or tire that
operates the takeup reel from engaging." - het zijn de twee reels die heus wat weerstand op zich hebben.

De capstan draaide te vlug tegenover de take-up reel die haast stilstond. De tape werd opgestapeld rond de capstan en uiteindelijk heb ik de cassette doormidden moeten breken om hem uit mn recorder te halen.

Wat voor soort olie kan ik gebruiken voor de twee reels?
 
Wat voor soort olie kan ik gebruiken voor de twee reels?


Smeren van dit soort toestellen is iets ingewikkelder dan gemiddeld.


Op punten waar metaal op metaal draait smeer je met de allerdunste niet verhardende olie (klokkenolie)


Op punten waar metaal op kunststof draait hoef je eigenlijk niet te smeren, toch wordt dat soms gedaan, er is speciaal vet voor in de handel (beetje wittig spul)
In mijn beroep smeer ik een dergelijke lagering met doodgewone vaseline, gaat prima.


Dan heb je nog de nodige slipkoppelingen, hiervoor heeft de fabrikant een speciaal voor het doel ontwikkeld vet gebruikt, probeer dat maar eens te achterhalen.
(ook hier is vaseline soms een prima middeltje trouwens... SOMS)
 
Back
Top