19" rackspul zwevend aan de muur, hoe?

koediman

--<{(OoO)}>--
Lid sinds
11 augustus 2003
Berichten
3.485
Locatie
Rotterdam
Zit een oplossing te bedenken hoe ik 19"spul achter en boven m'n mengpaneel aan de muur kan krijgen. Bij Bax of Thomann zie ik niet echt een kant en klare oplossing dus moet wellicht zelf wat in elkaar flansen. Nou weet ik weinig tot niks van doe het zelven dus wilde hier even de vraag opwerpen hoe dat het beste/makkelijkst kan.

Een optie die ik zelf uitgedacht heb is een stevige plank op maat met beugels eronder aan de muur te hangen en daar dan van die 19"rails op de hoeken. Daarboven weer een plaat om het een beetje recht te houden. Dan krijg je een soort zwevende doos, zeker als ik de zijkanten ook nog afdek.

Lijkt niet al te gecompliceerd maar hoe meer ik erover nadenk hoe meer problemen ik voorzie. Is er niet een soort kant en klare oplossing voorhanden of heeft iemand zoiets al eens gemaakt en goede tips?
 
Hoeveel u wil je kwijt? Mijn ervaring is dat je per u een kilo of 4/5 mag rekenen. Standaard Akai Sampler van 2 u is 7 à 8 kilo, 2u hoog. Beetje kabel er aan... Dus 10 u is zo 35 kilo, das redelijk zwaar, zwaarder dan gemiddelde boekenplank, die meestal 25 cm diep is. Rackgear is, op fx en digitale rommel en patch bays na meestal zo'n 40 cm diep gemiddeld. Het mogen dan stevige muurbeugels zijn als ze alleen aan de muur bevestigd mogen worden. Rack rail hoeft niet ergens vast in te zitten. Als je drie apparaten op elkaar vastzet met een rail van 8 of 9 u staat het als losse elementen op een stevig schap.
 
Wat voor materiaal is je muur? Beton kun je vrij veel aan hangen met keilbouten oid. Zand-cement muurtje of gips zal lastig worden.
 
Ik heb het ook half op een plank en aan de muur en heb zelf iets gecreatieft met alu strips en wat boekenplank beugels, als je er 19inch zooi in schroeft is het nog best stevig, het ziet er wel rommelig uit maar je kan er wel makkelijk bij en je zou het idd met planken kunnen afdekken.

attachment.php
 

Attachments

  • 19inch rack2.jpg
    19inch rack2.jpg
    133,5 KB · Bekeken: 94
Ik dacht aan 2 x 6u naast elkaar. In het één 80sFX apparatuur en het andere goede compressors. Niet megazwaar maar ook niet bepaald licht zeg maar.
Muurtje is niet dragend dus niet superstevig. Weet zo het materiaal niet maar het is ook weer geen gips lijkt me.
 
Over het algemeen dus vrij diepe units, schat ik zo in. Ik heb mijn Vermona Perfourmer opgehangen door te monteren in een soort 'bakje' van twee houten balkjes en die constructie met een schuifsysteem aan de muur te bevestigen. Rocksolid, ga het ook doen voor de MicrowaveXT. Maar dat gaat niet werken bij hele diepe 19"racks.
 
Ik dacht aan 2 x 6u naast elkaar. In het één 80sFX apparatuur en het andere goede compressors. Niet megazwaar maar ook niet bepaald licht zeg maar.
Muurtje is niet dragend dus niet superstevig. Weet zo het materiaal niet maar het is ook weer geen gips lijkt me.

Als je iets van balkjes maakt die doorlopen tot aan de grond, en die balkjes zet je met pluggen vast aan de muur (kalkzandsteen?) dan wordt het gewicht wat er aan komt voor een groot deel doorgegeven aan je vloer.
De pluggen zijn er voornamelijk voor de balkjes op hun plek te houden.

En aan die balkje kan je dan vast maken wat jij wil. (zou wel een stevige nemen, 44x44 ofzo.
 
Ipv wandrails kan je ook 3 hoeken kopen. Maar die kan je denk ik niet in het midden van je tafel gebruiken. Wandrails wel. En check vooral de diepte van je gear. Al het gewicht komt namelijk op de voorkant te hangen van je 19" rails. Terwijl een boekenplank het gewicht verdeeld.
 
Thanks allemaal. Dat verhaal van Hilltree (via link Niel) heeft me wel aan het denken gezet. Misschien toch maar ietwat ruimte inleveren en iets kopen dat op de grond staat.... 2 van deze is nog een goedkope oplossing ook. Nou ja, ik zal eens met een handige maat van me gaan praten met alle tips hier vergaard in het achterhoofd. Hartelijk dank allen!
 
Benieuwd naar het resultaat, straks als het klaar is!!
 
Okee, een weekje verder heb ik de volgende oplossing bedacht. "Zwevend" is losgelaten, het wordt een dubbel kastje van Ikea achter m'n mengpaneel. Daarbovenop past dan 19"spul, misschien ook nog wel in het bovenste gedeelte van de kasten (ligt een beetje aan hoe het uitkomt t.o.v. de hoogte van m'n mengpaneel).

besta-basiselement__0316146_PE513526_S4.JPG


De kasten zijn 60 cm breed dus eigelijk te ruim voor 19" maar dat maakt me niet uit, als het maar werkt. Wel zou ik er graag 19"rails aan de voorkant op willen bevestigen. Weet iemand daar een oplossing voor? Bij de gamma of praxis zie ik ook niet zomaar de juiste rails liggen...
 
Koop je niet beter dan t hoge fame rack? Past en kost weinig... Is denk ik ongeveer 1m a 1m20 hoog.
Als t op die kast moet: k&m desktop
Rack of fame hun lagere versie
 
Zo'n rackframe komt net te laag uit (moet meer dan een meter hoog beginnen).

Een desktoprack is een oplossing maar dattie schuin oploopt heb ik liever niet (kost ook weer ruimte aan de achterkant). Zal het waarschijnlijk wel worden denk ik, ik heb er eentje staan dus kan eerst eens kijken hoe het in het echt past.

Als het echter mogelijk is om rails op die Ikea kast verticaal omhoog te monteren is het qua ruimte en kosten wel fijner lijkt me.
 
Ah, thanks. dat gaat dus niet werken. ik wil ze aan de voorkant van de kastjes bevestigen en deze moeten aan een zijkant. No problem, wordt het gewoon nog een desktoprack erbij.

Allen in deze thread, hartelijk dank!
 
Back
Top