Digitaal en Analoog werken?

Hoodbeats

Stamgast
Lid sinds
15 februari 2009
Berichten
127
Hallo

Ik wil graag een rackje opbouwen maar ik werk digitaal.
Lijkt me gewoon erg leuk.

Ik heb een aantal modules nodig ivm opnamens,en nu heb ik al een beetje research gedaan maar ben er nog niet helemaal uit.

Ik heb een steinberg UR44 interface.
Ik werk met een bassist,gitarist en meerdere vocalisten.

Heb dus een leuke head-amp nodig,een EQ voor wat fine tuning,eventueel een compressor en een DBM lijkt me ook erg handig.

Zo zullen er vast nog meer leuke dingetje zijn en ik dacht waarom allemaal apparte kastjes als ik een leuk rackje kan opbouwen.

Ik weet dat het ook digitaal kan maar dit trekt mij erg aan en lijkt me gewoon erg leuk om te doen/hebben,en daar gaat het om.

Ik ben een noob op het analoge gebied dus alle hulp en tips zijn welkom.

De headamp is momenteel even het belangrijkste zodat iedereen z'n koptelefoon kan inpluggen en afstellen,deze kan ik aansluiten via de line-out van de UR44 interface.

Maar mocht ik andere modules willen aansluiten hoe doe ik dit dan? En wat heb ik nodig? Kan dit überhaupt wel?

Alvast erg bedankt

Gr
 
Hallo
Heb dus een leuke head-amp nodig,een EQ voor wat fine tuning,eventueel een compressor en een DBM lijkt me ook erg handig.

Zo zullen er vast nog meer leuke dingetje zijn en ik dacht waarom allemaal apparte kastjes als ik een leuk rackje kan opbouwen.
19" of lunchbox-formaat?

Je verzoek is een beetje vaag. Begin eens met je budget. Wat vond je leuk maar kwam in een los doosje?
 
Als ik de UR44 bekijk heeft die al 2 hoofdtelefoon uitgangen. Eén daarvan kun je naar de headamp sturen en daar kan iedereen dan zijn eigen volume instellen.

Belangrijke vraag voor bij het aansluiten is of je alles gelijktijdig wilt kunnen opnemen, en hoeveel instrumenten dat dan gelijktijdig zijn.
Als je met Cubase werkt kun je gitaar- en basinstallatie achterwege laten en het met VST amp rack en VST bass amp (de laatste zit alleen in de grootste versie van Cubase) doen. Dat is nogal wat goedkoper dan een gehele gitaar en basinstallatie aanschaffen. Als je wél installaties ter beschikking hebt (van de gitarist en bassist), kun je die natuurlijk gebruiken.

Voor gitaar en bas heb je vele pre-amps met ingebouwde effecten en veelal ook amp en speaker simulatie. Die effecten heb je vanaf ca. €100 tweedehands.
Dan per vocalist een channel strip (mic pre-amp met compressor, EQ en soms ook de-esser en/of limiter). Ook daarvan verschillende smaken en kwaliteiten van €100-€2000.
Die sluit je allemaal aan tussen het instrument en de UR44. Daarmee ben je dan al een heel eind op streek.

Hier op het forum zag ik recentelijk bijvoorbeeld een Boss GX-700 te koop. Te gekke gitaar pre-amp. https://www.youtube.com/watch?v=3LvYY7HHlSA
Gitaar in de GX-700 en de GX-700 dan op een input van de UR44.
Voor bas ook een multipedaal http://www.thomann.de/nl/bas_multieffecten.html Ook daar de bas in de pre-amp en de output naar de UR44.
Bij de channel strips voor vocals geldt hetzelfde: http://www.thomann.de/nl/voorverst.html Microfoon in de input en de output naar de UR44.
Op die manier kun je het zonder software doen.

P.S. Hoe meer aansluitingen je hebt, des te gekker kun je het maken.
Zo neem ik in mijn studio als ik wil 1 elektrische gitaar met 3 tot 4 sporen op. Stereo vanaf de gitaar pre-amp, stereo vanaf de DI's van de buizen eindversterker en dan nog 1 of 2 microfoons voor het speakercabinet. Met bas ook, alleen dan stereo vanaf de pre-amp en 1 DI op de versterker en 1 microfoon voor het speakercabinet.
 
Hartstikke bedankt!! Ik ben al een stuk wijzer geworden en excuses als het een beetje vaag is.

Ik maak beats,en gebruik daar voor een bassist en 2 gitaristen eigenlijk.
2 mics voor de vocalen.

De heren hebben mooie pedaaltjes en de gitaren mogen er ook wezen. Voornamelijk fender.

De boss pre-amp ziet er waanzinnig uit! Ze hebben leuke pedaaltjes maar dit is echt alles in 1. Lijkt me wel wat. Dankje ik ga er eens wat research naar doen.

Alleen ik had nog wat vraagjes over o.a. de channelstrips;

Is dit 1 apparaat met alle effecten erin zoals de boss guitar amp?
Of moet ik appart de EQ ,comp,de-esser,limiting etcetera kopen?

Ik heb maar 4 outputs , hoeveel modules kan ik dan aansluiten? Je zou natuurlijk zeggen 4 maar ik moet rekening houden met mono en stereo neem ik aan? Ik heb nu 2 outputs (stereo) naar een versterker waar 2 passieve monitors op staan.

Hoe zit het dan met de modules? Ik wil natuurlijk stereo geluid naar de hoofdtelefoonversterker dus dat worden ook 2 outputs en dan heb ik dus geen outputs meer over.

Dus dat word actief kabeltjes verwisselen of een nieuwe interface kopen met meer outputs?
Hoe dan ook ben ik nu gelimiteerd tot 4x mono outputs of 2x stereoutputs
 
Oja de headamp kan via de hoofdtelefoonuitgang van de UR44, dus heb ik dan nog een stereo output over
 
Een channel strip is net als de gitaar pre-amp alles in één.

En de mics en de gitaren in de pre-amps en dan in de inputs van je interface. Niet via de outputs aansluiten.
Gewoon de main outs naar je monitors.
Kanalen in Cubase zet je dan op monitoring (klein speaker symbooltje) en dan hoor je real-time wat je doet.
 
Oja uiteraard. Dat zitten ze nu ook natuurlijk.
Dankjewel.

En mocht ik nu een compressor en/of equalizer op de master willen? Dan wel via output?

En nog maals bedankt dat je de tijd neemt om mij te helpen,word gewaardeerd
 
Dan moet je hem in VST Connections definiëren als extern FX apparaat en ook zo aansluiten, Dus via de outputs naar de input van het apparaat en die outputs weer naar 2 inputs van je interface. Dan kun je hem als externe VST gebruiken. Wel letten op je latency dan, maar die kun je ook in de software weer compenseren.
 
Back
Top