onderdeel data draaiknop GEM

sinaan

Nieuwkomer
Lid sinds
28 december 2010
Berichten
11
Hoi allemaal,
Mijn verhaaltje gaat hier over een data draaiknop waarmee style tempo, synthesizer parameters, enz worden geregeld op mijn GEM arranger-keyboard.
Bij het hoger draaien (met de klok mee) aan deze knop worden de cijfers steeds lager i.p.v. hoger.
Toen ik de hele combinatie van de draaiknop uit elkaar haalde werd mij duidelijk waar het probleem zich bevond.
20151212_135802.jpg
Op deze foto laat ik een onderdeel zien waarmee de draaiknop contact maakt wanneer we eraan draaien. Om precies te zijn gaat het hier om de dunne metalen "lapjes" die we op de bovenste helft van het ronde gedeelte kunnen zien. Aan de rechter kant zijn het er 3, en aan de linker kant maar 1. Oorspronkelijk zijn er meer aan beide kanten, maar die zijn gebroken door veelvoudig gebruik in de loop der jaren.
Mijn vragen aan de leden met ervaringen hiermee zijn:
1. Is dit een universeel systeem bij data draaiknopjes of is dit een GEM ding? of is dit misschien iets dat ook wel eens bij andere soort elektrische apparaten voorkomt?
2. Wat voor zoektermen moet ik gebruiken bij het zoeken naar dat onderdeel - waar de gebroken lapjes aan zitten-? ik ben namelijk niet zo bekend met technische termen?

Alvast bedankt en mijn excuses als ik mijn verhaal te lang/ingewikkeld heb laten klinken.
 
Tempo draaiknop werkt

Tempo draaiknop werkt

WK, bedank voor de tip :okdan:
Bij de winkel werd mij verteld dat ik op zoek moest zijn naar een encoder met 24 pulsen, en er moest geen BCD bij staan, vraag me niet wat dat is, dit is even om info te delen met de (toekomstige) belangstellenden.

Ik heb hem uit een sloop-WK laten halen, en ik heb hem net op de mijne gesoldeerd. Dat had ik vanaf het begin liever dan een nieuwe van een internet- of electrische onderdelen winkel. Dit heeft puur te maken met mijn uitermate beperkte electrische know how.
Hij werkt tot mijn opluchting perfect.
Nogmaals bedankt voor de helpende reacties:okdan:
ps. heb hierbij een foto geplaatst van het oude onderdeel dat vervangen moest worden.
 

Attachments

  • 20151229_174628[1].jpg
    20151229_174628[1].jpg
    36,3 KB · Bekeken: 57
Back
Top