Vocals isoleren in een dichte mix.

Alterkraft

Stamgast
Lid sinds
16 juli 2014
Berichten
110
Locatie
Antwerpen
Gegroet,

Ik weet dat dit nogal een verloren zaak is om er nogmaals een bericht over te posten. Maar anyway...

Ik ben op zoek naar een manier zonder: phase cancellation en al de andere bekende trucs. Allemaal geprobeerd, zonder het gewenste resultaat.

Mede komt dit door de gesloten mixen die destijds worden geproduceerd. Dus pannen enzv. behoort ook niet tot de mogelijkheden.

Ik weet dat de vocals in deze plaat (hieronder te vinden) enorm gecentreerd zijn in de mix, ook in het laatste stukje waar ze enorm L&R gepanned lijken te zijn... Maar niets is minder waar, zit nog altijd een pak geluid achter dat ik niet weg krijg met EQ, center channel extractor (Adobe Audition) en talloze Waves plugins. (heb ook de instrumentale versie niet, dus dat is ook al uitgesloten)

PS: ik weet dat dit quasi onmogelijk is, maar je weet maar nooit in 2015...

Alvast bedankt!

 
Last edited by a moderator:
Rekenkracht is helaas geen sterke kant bij mijzelf. Ik zou ook niets simpel willen, neemt de flair een beetje weg... MAAR
Desondanks, een volledige acapella maken is dus "theoretisch" mogelijk...

Ik ga perseveren. Bedankt voor je referenties @fourier. Geeft alleszins hoop terug.

Spijtig dat het nooit is uitgekomen, zag er nochtans efficiënt uit in de vid, soit... tot je het zelf probeert.
 
Laatst gewijzigd:
Prosoniq had een paar jaar geleden dit gemaakt maar het product is volgens mij nooit op de markt gekomen. Was ook erg veel werk voor de gebruiker en je had veel rekenkracht nodig:

www.youtube.com/watch?v=END9FSpgh7A

Prosonics presenteert hier een sonogram (tijdveranderlijk spectrum), waarin gebruiker tijdfrequentie-gebieden met de muis selecteert en als zodanig hoorbaar maakt. Dat heeft niets (maar dan ook echt helemaal niets) te maken met het probleem van automatische extractie van afzonderlijke stemmen of instrumenten. Zoals TS al opmerkte: zoiets is nog heel, heel erg ver weg en ligt meer op het terrein van kunstmatige intelligentie, toegespitst op timbre-perceptie, dan op het terrein van de statistische (audio)signaalverwerking en -detectie - overigens twee in elkaar overvloeiende disciplines.
 
Het product van Prosoniq is tijdelijk leverbaar geweest maar was zo extreem duur (ik meen €1500,- voor de simpele versie) dat ze het nu niet meer aanbieden en de technologie nu verkopen aan andere software ontwikkelaars. Ze heten ook geen Prosoniq meer overigens.

Deels ging het wel automatisch maar niet perfect idd. KI heb je ten dele nodig. In het sonogram kun je gewoon de doorlopen de boventoon selecteren waardoor je er vanuit kunt gaan dat deze hoort bij datgene wat je wilt extracten. Theoretisch is de techniek vrij simpel...alleen de realisatie is enigszins complex omdat je met vermenging van boventonen (in het freq domein) zit.

Overigens zou je zoiets ook kunnen met Wavelab 7/8 of Izotope Iris/RX. In het verleden heb ik er wel wat mee geëxperimenteerd met redelijk resultaat.
 
Probeer eens "Roland R-mix audio processing software".

"De R-MIX van Roland is een innovatieve “visuele” mix-manipulatie software voor Mac en PC. Door middel van gekleurde wolken van energie en frequenties, worden alle componenten van een stereo mix op uw scherm weergegeven. Dit allemaal terwijl u een nummer afspeelt. U kunt de gewenste stukken van de mix selecteren en vervolgens helemaal bewerken. Zo kunt u de stereo positie veranderen. Maar ook de volumes van de individuele instrumenten en vocalen binnen de mix. Zelfs de toonhoogte en tempo zijn te bewerken dankzij de VariPhrase functie."

zie youtube vanaf 1.49 : https://www.youtube.com/watch?v=6pJgVB4WvFs


Take care

EF
 
Echt ontzettend blij met de spectralayers tip :okdan: Wat een ontzettend sterk stukje software, kan nu nog gemakkelijker vocals strippen.
 
Back
Top