Volume potentiometers Roland

XV88

Stamgast
Lid sinds
18 oktober 2013
Berichten
138
Ik wil bij mijn JD-800 en JV-90 de volume potentiometers vervangen. Die van de JD-800 kraakt ontzettend (al doen vreemd genoeg alle andere schuiven het nog prima :biertje:) en bij die van de JV-90 is het geluid maar op een heel klein stukje stereo en de rest mono en gekraak.

Ik heb die van de JV-90 gedesoldeerd en opengemaakt. Ik zie dat van de 2 banen er eentje vrijwel weg gesleten is. Ik heb hem schoongemaakt met 96% alcohol en een wattenstaafje, in elkaar gezet en terug gesoldeerd maar nu doet hij vrijwel helemaal niets meer :L

Een Roland dealer gemaild met de vraag of hij 2 nieuwe potentiometers kan bestellen bij Roland (in het verleden namelijk al vaker gedaan) maar die komt nu terug dat die dingen niet meer leverbaar zijn. Lijkt me sterk maar na een paar keer aandringen bij Roland blijft het antwoord hetzelfde. :erm:

Die van de JD-800 is misschien nog wel de redden maar heeft iemand enig idee waar ik toch een nieuwe kan kopen? Liefst gewoon bij een electronicawinkel en niet bij een of andere extreem dure ebay pipo in de VS.
 
Bij de electronicawinkel een vervanging vinden zit er meestal niet in. Je kan altijd online gaan kijken naar wat ze aan afmetingen hebben maar, als je er al vind die dezelfde schuifmaat heeft, dan kloppen de aansluitpootjes niet of past het knopje er niet op nof agezien of je de juiste waarde kunt vinden.
Met die waarde valt nogal eens te rommelen.
Daarom zijn die 'pipo's' op ebay zo aan de prijs. Vraag en aanod.
Je kunt natuurlijk ook de slider overbruggen - altijd op maximaal volume en de slider zelf laten zitten voor de show. Dan regel je het volume met je mixer of versterker. Je kunt er ook nog een volumepedaal achter zetten.
 
De slider overbruggen vind ik geen nette oplossing. Daar ga ik me aan irriteren 8> Ik ga nog een poging doen die van de JV-90 te fixen.

Waarom zitten er trouwens 2 sporen in zo'n volume slider? Ik snap dat je stereo geluid hebt maar je kan ze niet afzonderlijk regelen met maar 1 schuif. Waarom niet gewoon 1 spoor zoals alle andere pots in een synth?
 
@XV88: Omdat je twee kanalen hebt bij stereo. Dan heb je dus ook een tweekanaals potmeter nodig.
Behalve als het CV gestuurd zou zijn. Dan heb je aan een enkel CV kanaal voldoende om oneindig veel kanalen via VCA's te kunnen sturen.
 
Tja 15 euro gedeeld door 30.000X heen en weer bewegen lijkt me te geef
 
Behandeling en verwerking? Dat zit toch in die 6,90 verwerkt? Bij de bakker moet je toch ook niet een extra bedrag betalen voor het behandelen van je bestelling?

Maar ja, in dit geval zou ik het ding toch maar bestellen.
 
Als de behandeling en verwerking bij die ene slider zou zijn inbegrepen, dan zul je behoorlijk bekocht voelen als je er 10 tergelijkertijd besteld of lopen zeuren dat als je er twee besteld je dus 2x betaald voor 1 handeling.
 
Die mensen moeten toch ook ergens van leven ....
 
@sunny pedaal:
Zo is het maar net en ik ben als reparateur maar al te blij dat er allerlei mensen zijn die daar een handeltje in zien. Dankzij hen kan ik bepaalde zaken repareren. Ik gun ze een goed inkomen.
En nou ben ik klaar met dat gezeik.
 
Synth-parts.com is echt een goeie online winkel. Ik heb er onlangs 140 microswitches voor SY99-en besteld, 29 voor een Roland W30 en 39 voor een D20. 's Zondags besteld en de bankoverschrijving in orde gemaakt. Tegen woensdag was het pakketje netjes geleverd.

De verzendkosten liggen misschien wat hoog voor één onderdeel. Maar je kan het natuurlijk ook bekijken dat met die extra kost je opnieuw een synth krijgt die terug werkt zoals je wil (zo bekijk ik het toch steeds).

In ieder geval succes :okdan:

:doei:
 
Synthparts heeft zo te zien 2 typen schuiven voor Rolands:

EWANA0X10B14 en EWANA0X15B14

Voor de JD-800 moet ik een EWANPE05B15 hebben. Als ik de technische tekening op de website van Synthparts bekijk zit het enige verschil in de hoogte van de schuif. Kijkend naar het artikelnummer van de volumeschuif van de JD-800 zal die wel een schuif van 5mm hoog hebben. Maar er zit nog meer verschil in het artikelnummer. Ik zal de schuif uit de JD-800 desolderen en hem vergelijken met die van de JV-90. Moet ook nog wat andere dingetjes hebben dus misschien kan ik dat dan allemaal tegelijkertijd bestellen. Doen die 9,50 verzendkosten iets minder pijn 8o)
 
Back
Top