Chorus effect

Krek

Jungle of Wires
Lid sinds
13 oktober 2007
Berichten
2.448
Locatie
Randstad
Beste forummers, ik heb een vraagje.

Ik weet het er bestaan peNdalen en effectprocessors voor een chorus effect, maar ik wil hem graag zelf maken. Ik heb een analog rytm en daar zit geen chorus op. Nu kan ik er wel een chorus aanhangen maar de uitdaging is nu om hem zelf te maken op een basslijntje. Heb wat gegoogled en zag dat als je een tweede spoor met hetzelfde baslijntje iets verschuifd er al een soort chorus effect ontstaat, misschien nog een beetje pitchshiften... Maar het lukt niet echt. Dat verschuiven op een rytm is zowiezo lastig. Maar met zelf inspelen lukt het aardig. Maar krijg nog steeds niet echt een chorus effect, iemand anders nog ideeen? Ik zit nu ook net te bedenken dat ik even een voorbeeldje op had moeten nemen van het resultaat tot nu toe, maar heb dat nog even niet. Zit nu pas te bedenken om hulptroepen in te schakelen voor het meedenken zeg maar. Als het lukt zal ik vandaag of morgen even wat opnemen uit de rytm...

Maar misschien kan iemand al een gouden tip geven :P
 
JE kan op een Rytm toch heel makkelijk micro timing aanbrengen? Gewoon trrack dubbelen en 1 track alles opzij zetten tot het klinkt hoe je wilt....
 
wat je nu doet is eerder double tracking te noemen

voor chorus moet je een kopie van het signaal delayen en de delay-time moduleren met een LFO
of iets dergelijks
en dat klinkt als een simpel vibrato-effect, misschien heb je al chorus als je vibrato op dat tweede spoor zet
maar ik weet niet of vibrato precies hetzelfde is als een gemoduleerde delay
 
@brz: Dank voor je antwoord! En ja, je hebt gelijk, maar dan moet je alle trigs apart shiften volgens mij. Je kan niet de hele bassline in 1x shiften (of zie ik iets over het hoofd) dus daar had ik zo 1 2 3 niet aan gedacht. Ga ik proberen, is wel een hels karwei zo elk trig apart totdat je het gewenste effect hebt... Maar hé, je moet wat te prutsen hebben ;p
 
Voor een Chorus heb je twee vertragingslijnen nodig EN twee LFO's voor de modulatie.
Met een enkele vertragingslijn kan je van alles doen (Phasing, Flanging, verdubbeling tot en met echo) maar geen Chorus.
Zet er een derde vertagingslijn bij en mix de twee LFO's als stuursignaal en je het het Essemble effect.
 
Voor een Chorus heb je twee vertragingslijnen nodig EN twee LFO's voor de modulatie.
Met een enkele vertragingslijn kan je van alles doen (Phasing, Flanging, verdubbeling tot en met echo) maar geen Chorus.
Zet er een derde vertagingslijn bij en mix de twee LFO's als stuursignaal en je het het Essemble effect.


ja, een echte chorus effect bouwen is wat anders

daar kan je heel ver in gaan met verschillende LFOs, verschillende phases,
meerdere delays, enz todat je een super ensenmble stereo mega chorus krijgt!

maar volgens mij mag je best een licht gemoduleerde delayline opgeteld bij orginele klank al chorus-effect noemen, tis alleen wat subtieler
 
"er zijn veel chorussen werken met een vertragingslijn en een random gemoduleerde lfo...."

Het kan zijn dat er fabrikanten zijn die dat Chorus noemen maar, dat wil nog niet zeggen dat het ook zo is.
Legio gitaarversterkers hebben een Vibrato knop terwijl het Tremolo is.
Marketing = belazeren.
 
"er zijn veel chorussen werken met een vertragingslijn en een random gemoduleerde lfo...."

Het kan zijn dat er fabrikanten zijn die dat Chorus noemen maar, dat wil nog niet zeggen dat het ook zo is.
Legio gitaarversterkers hebben een Vibrato knop terwijl het Tremolo is.
Marketing = belazeren.


tsja, zo lust ik er nog wel twee....

:mega:
 
Zet er een derde vertagingslijn bij en mix de twee LFO's als stuursignaal en je het het Essemble effect.

Solina! :P
 
Hmm ik zag er nog uitdaging in, je kan een hoop met de rytm, maar dit is lastig, kom overigens wel in de buurt. Ik denk niet dat het chorus mag heten, maar het klinkt geinig. Wel bedankt voor alle input!
 
Back
Top