[Akai] S3000XL en externe scsi cd-rom

Earcatcherz

Ingeburgerd
Lid sinds
17 Maart 2002
Berichten
32
Ik probeer een externe scsi-cd-rom aan te sluiten op een AKAI S3000XL. Het aansluiten lukt me dan ook wel, maar als ik vervolgens een AKAI sample cd-rom erin stop, lukt het me niet om de samples in te laden. De cd-rom heeft scsi id 6 en als ik de sampler hierop instel geeft ie aan: Hard disk drive not ready. O ja, ik heb trouwens de cd-rom op een zipdrive aangesloten die direkt via scsi aan de sampler zit. De zip heeft scsi id 5 en de terminator van de zip is uitgeschakeld en dus is de terminator van de cd-rom ingeschakeld. De zip gebruik ik als harde schijf voor de sampler. Kan iemand me helpen met dit probleem? Ook zoek ik een programma waarmee ik AKAI samples van AKAI cdroms in logic kan importeren om met EXS24 te gebruiken. Ik geloof dat dergelijke programma's cd-rippers worden genoemd.
 
CDRom

In het schermpje waar je "Hard disk not ready" ziet verschijnen kun je ook op 'SCSI' drukken.. F5 is dat geloof ik. Hier moet je even het ID op 6 zetten. Als je dan bij 'Load' weer naar je harddisk toescrollt kun je de CDRom aanspreken.

Rip

Wat je nodig hebt is het programma CDXtract. Daarmee kun je akai sample CD's doorbladeren.. en de samples converteren naar zo ongeveer alle formaten die er zijn.
 
Origineel geplaatst door CraZ
CDRom

In het schermpje waar je "Hard disk not ready" ziet verschijnen kun je ook op 'SCSI' drukken.. F5 is dat geloof ik. Hier moet je even het ID op 6 zetten. Als je dan bij 'Load' weer naar je harddisk toescrollt kun je de CDRom aanspreken.

Rip

Wat je nodig hebt is het programma CDXtract. Daarmee kun je akai sample CD's doorbladeren.. en de samples converteren naar zo ongeveer alle formaten die er zijn.

Ik had mijn id wel op 6 staan, maar kreeg toch die melding vandaar mijn vraag.
 
Ik had exact hetzelfde probleem, zip drive en plextor scsi cd rom speler.
Uiteindelijk werkt het nu maar het zou volgens het boekje niet op deze manier kunnen werken.
Als ik de Zip drive wil aanspreken zet ik Local SCSI ID van de S3000XL op 5 en die van de Zip op 6 (op de S3000XL), tot zover alles volgens het boekje.
Wil ik de cd rom aanspreken dan zet ik de Local ID van de S3000XL op 1 en die van de CD rom op 6. Dit terwijl ik achter op de cd rom SCSI ID op 3 heb staan........... :confused:

Is dit nog te volgen ??

groeten

Basicsys
 
Externe HD's en CDRom's

Externe HD's en CDRom's

Hehe.. dat gebeurt heel vaak, dat bij externe inbouwkastjes de ID selector niet op de juiste manier verbonden is met de pinnetjes op het apparaat zelf. Waardoor je ID's in het gunstigste geval 'andersom' staan... en in ergere gevallen geheel onvoorspelbaar zijn.

Even aan je computer hangen.. opbooten en kijken wat de echte ID van het betreffende apparaat is.

Of via de Akai alle ID's uitproberen.
 
Re: Externe HD's en CDRom's

Re: Externe HD's en CDRom's

Origineel geplaatst door CraZ
Hehe.. dat gebeurt heel vaak, dat bij externe inbouwkastjes de ID selector niet op de juiste manier verbonden is met de pinnetjes op het apparaat zelf. Waardoor je ID's in het gunstigste geval 'andersom' staan... en in ergere gevallen geheel onvoorspelbaar zijn.

Even aan je computer hangen.. opbooten en kijken wat de echte ID van het betreffende apparaat is.

Of via de Akai alle ID's uitproberen.

Ik kan hem niet aan mijn pc aansluiten, daar ik geen scsi kaart in de pc heb, maar ik heb wel alle id's op mijn sampler uitgeprobeerd. Bij sommige krijg ik de melding:hard disk drive not ready en bij sommige : hard disk read error. Ik heb dus 0 t/m 7 uitgeprobeerd. De sampler staat standaard op 6, dus heb ik 1 t/m 5 en 7 uitgeprobeerd en daarna 6 en dus de sampler op 7 gezet, maar niks helpt. Bij sommige instellingen springt zelfs de zipschijf uit de drive.
 
Als ik het goed begrijp heb je het zo aangesloten:

|- (TERMINATION) SAMPLER -> ZIP -> CD-ROM - | (TERMINATION)


Check de kabel van de sampler naar de zip. Zit die op de ZIP wel in de goede ingang? Dus de poort met het "extern-symbooltje" op de ZIP zelf moet je aansluiten aan de cd-rom. Die van de sampler op de ingang met het "ZIP-logootje".
Verder heb ik wel een gehoord dat akai niet overweg kan met cd-roms die sneller zijn dan 4-speed; maar of dit waar is??
Werkt je zip alleen wel?
Succes...
 
Origineel geplaatst door rejo
Als ik het goed begrijp heb je het zo aangesloten:

|- (TERMINATION) SAMPLER -> ZIP -> CD-ROM - | (TERMINATION)


Check de kabel van de sampler naar de zip. Zit die op de ZIP wel in de goede ingang? Dus de poort met het "extern-symbooltje" op de ZIP zelf moet je aansluiten aan de cd-rom. Die van de sampler op de ingang met het "ZIP-logootje".
Verder heb ik wel een gehoord dat akai niet overweg kan met cd-roms die sneller zijn dan 4-speed; maar of dit waar is??
Werkt je zip alleen wel?
Succes...

O ja, ook bij de bijgeleverde kabel van de zip even de symbooltjes checken. Is vreemd, maar bij een zelfde probleem heeft dit bij mij ooit gewerkt.:confused:
 
Back
Top