Op zoek naar de geschikte synth/sound

Zwamy

Nieuwkomer
Lid sinds
28 februari 2013
Berichten
19
Hallo,

Ik ben op zoek naar een leuke synth. Momenteel heb ik een Nord Lead 2x. Ik speel zelf geen synth, maar gebruik het voor wat recordings.

De Nord Lead bevat niet echt de sounds die ik zoek. En echt zitten draaien aan de knoppen tot ik een goed geluid heb, is ook niet direct iets voor mij door mijn beperkte kennis.

Ik dacht eens aan jullie te vragen welke synth voor mij het meest geschikt is aan de hand van de groepen die een inspiratie vormen. Die groepen zijn: Bonobo, AIM, Blackbird Blackbird, Blockhead, Emancipator, Cinematic Orchestra, Saint- Germain, French Kiwi Juicy, Detroit Swindle, Bugge Wesseltoft, The Detroit Experiment, Gotan Project, Marc Moulin, ...

Stijl ligt dus in de triphop, house, jazz, lounge muziek. Meeste synths precies bevatten nogal veel Dubstep en EDM geluiden. Ik dacht ook even aan een King Korg, maar dat lijkt me ook nogal gericht op populaire muziek. Budget ligt rond de 600 euro.
 
Laatst gewijzigd:
De sounds die je noemt komen uit verschillende synths en er zijn een hoop effecten/layers en fx-chains toegevoegd.

Mijn tip: als je geen synths bespeelt en gebruik je de geluiden voor recordings, en wilt-kunt niet aan de knoppen, voor de bovengenoemde stijlen zijn er sample packs genoeg te vinden van de loopmasters en samplephonics. Je bent er in ieder geval goedkoper uit.

Maar als je toch hardware wilt kun je beter met een wavestation werken of de M1, alleen zijn die wat duurder lijkt me :)
 
Ja ik weet dat het onmogelijk is een synth te hebben die al deze sounds omvat. Ben ondertussen op het net ook de Roland SH 201 tegengekomen en die sounds liggen me precies meer. Dus moesten er nog zo'n suggesties zijn...
 
Misschien is het beter om je kennisniveau op te poetsen zodat je het soort geluiden dat je zoekt gewoon uit de Nord Lead trekt, want er is geen enkele reden waarom dat niet zou kunnen - zeker niet als je de juiste effect processors erbij hebt. Anders ga je tegen precies hetzelfde probleem aan lopen met je volgende apparaat. Zoek eens wat tutorials over de basics van synthese, er staan er heel veel op Youtube. De Nord Lead is een toegankelijk apparaat met vrijwel alle functies die je wilt direct onder de knop dus veel makkelijker wordt het niet.
 
Andere soundbanken inladen via sysex? Er is echt veel voor de Nordleads
 
Misschien is het beter om je kennisniveau op te poetsen zodat je het soort geluiden dat je zoekt gewoon uit de Nord Lead trekt, want er is geen enkele reden waarom dat niet zou kunnen - zeker niet als je de juiste effect processors erbij hebt. Anders ga je tegen precies hetzelfde probleem aan lopen met je volgende apparaat. Zoek eens wat tutorials over de basics van synthese, er staan er heel veel op Youtube. De Nord Lead is een toegankelijk apparaat met vrijwel alle functies die je wilt direct onder de knop dus veel makkelijker wordt het niet.

Eens, ik wou ook zoiets schrijven omdat ik weet dat de Nord Lead veel mogelijkheden aanbiedt. Maar vergeet niet dat er bijna alle geluiden van de bands die hij noemt (zeker in trip-hop muziek) worden gestapeld/gelayered, en ja dat vergt wat werk en kennis die niet uit te halen is van een "magic" synth (zoiets willen we toch min of meer met z'n allen hebben?)

En anders, samplen. Maar goed, de stelling was vrijwel onduidelijk (ik bedenk nu wat gekke vergelijkingen maar ik laat het hierbij) :D
 
Ja, het was ook verder niet lullig of belerend bedoeld, maar als je synth muziek wil maken maar je weet niet hoe een synth werkt dan lijkt me dat de eerste blokkade om op te heffen op weg naar het realiseren van je ambities :)

Dus eerst hoe je het geluid maakt, dan hoe je het geluid vervormt met behulp van reverb en delays en distortion en crushing en chorus en phasers en flangers enzo. Dus nadat de basics van de NL een beetje in de vingers zitten zou naar mijn idee de eerste investering een degelijke multieffect zijn of wat leuke peNdaaltjes. Of layeren in een DAW met een zooi effect plugins.
 
Iemand een goede site/youtube waar zo'n lessen worden gegeven? Kwa effecten heb ik al een Line6 M13. Is wel voor gitaar, maar ik denk niet dat er specifieke synth effectenpedalen zijn? Of wel?
 
Iemand een goede site/youtube waar zo'n lessen worden gegeven? Kwa effecten heb ik al een Line6 M13. Is wel voor gitaar, maar ik denk niet dat er specifieke synth effectenpedalen zijn? Of wel?

Ik heb mn basis synthese geleerd adhv de manual van een Nord Rack 2. Gewoon lezen wat het doet, daarna uitproberen en dan snap je het na een tijdje wel.
 
Back
Top