UM880/UM550 nog niet in Windows 10.

synthdood

Stamgast
Lid sinds
15 januari 2010
Berichten
342
Locatie
West of the capital
Net de Windows 10 RTM even op een aparte SSD geinstalleerd om te kijken of ik alle gear in de studio aan de praat kon krijgen. Zo te zien doen de drivers voor m'n geliefde UM880 en de UM550 midi interfaces het niet. Dat is wat mij betreft een showstopper. Het meest irritant is nog wel dat de Windows 8/8.1 drivers zich op zich wel laten installeren maar de installer vraagt vervolgens om de device in pluggen voordat hij de installatie afmaakt en daar kom je nooit voorbij. Hij ziet of herkent de UM880 domweg niet tewijl je 'm in de windows device manager er wel bij ziet komen. Laten we hopen dat Roland nog een update uitbrengt.

Tegen m'n verwachting in werkten de oude Windows 7 of 8 drivers van m'n ouwe trouwe M-Audio Delta66 en de MOTU midi express wel gewoon zonder problemen en werd de BCR2000 zelf automatisch herkend door windows.
 
Beetje off topic,, Sonic State heeft juist iets gepost over win 10

http://www.sonicstate.com/news/2015...indows-10-audio-and-midi-apis-are-a-big-deal/
Wow, ze komen eindelijk naar het nieuwe millennium? :P

'Normale' OSen doen dit al decennia out-of-the-box. Sowieso is dat hele 'ik zoek de juiste driver' van Windows maar raar, omdat dit in de meeste gevallen gewoon in de kernel gebakken hoort te zitten. MIDI over USB is gewoon een standaard, dus daar is helemaal geen speciale driver voor nodig :geslaagd:
 
Net de Windows 10 RTM even op een aparte SSD geinstalleerd om te kijken of ik alle gear in de studio aan de praat kon krijgen. Zo te zien doen de drivers voor m'n geliefde UM880 en de UM550 midi interfaces het niet. Dat is wat mij betreft een showstopper. Het meest irritant is nog wel dat de Windows 8/8.1 drivers zich op zich wel laten installeren maar de installer vraagt vervolgens om de device in pluggen voordat hij de installatie afmaakt en daar kom je nooit voorbij. Hij ziet of herkent de UM880 domweg niet tewijl je 'm in de windows device manager er wel bij ziet komen. Laten we hopen dat Roland nog een update uitbrengt.

Tegen m'n verwachting in werkten de oude Windows 7 of 8 drivers van m'n ouwe trouwe M-Audio Delta66 en de MOTU midi express wel gewoon zonder problemen en werd de BCR2000 zelf automatisch herkend door windows.

Ik vond dit ook nog bij gearslutz.com:
https://www.gearslutz.com/board/ele...roduction/1018070-um880-550-windows-10-a.html

Wellicht helpt dat. Er schijnt nl ook een usb-compliant-mode te zijn die misscihen wel werkt. Tevens zou je in een compatibiliteitsmodus een driver kunnen installeren. Lees: Windows7 bijv.
 
Thanks GentleG, Ik heb het uiteindelijk opgelost door gewoon de native driver van windows te gebruiken. Je kunt de UM nl of met native driver gebruiken of met de LTB driver van Edirol zelf. Dat laatste heb ik nog niet geprobeerd in Windows10, vanwege dat eerste.
 
Ik gebruik in principe dezelfde oplossing die GentleG omschrijft. Staat ook in m'n post hierover op Gearslutz: https://www.gearslutz.com/board/11465162-post16.html

Heb daarvoor ook nog een tijdje de UM880's in native driver mode gedraaid. Werkt op zich wel maar de naamgeving van de midi poorten is een zooitje zodra je meerde UM devices hebt (ik heb er 3). Ben erg blij dat Roland drivers het nu gewoon doen!
 
Wat verlies je als je native draait? Windows drivers zijn enorm verbeterd in Windows 10. ?
 
Back
Top