Demo Maken Met Cubase?

HanzZ

Stamgast
Lid sinds
29 december 2001
Berichten
354
Locatie
Amsterdam
Hallo allemaal. Ikke speel in een bandje (HiDDe!). Aangezien we een demo willen maar geen geld hebben, zitten we er aan te denken om er zelf eentje te maken met behulp van software.

Alle drums zullen sowieso gerprogd gaan worden (vanwege de afwezigheid van een trommelaar binnen onze band). Voor de rest gaan we opnemen: bas, gitaar, synth, sax en sampler.

Wat betreft de synth en de sampler kom ik er wel uit. Waar ik graag een aantal tips over zou krijgen zijn de (actieve) bas en de gitaar. Hoe ga ik die opnemen met een beetje redelijk geluid? Voorversterken? Niet voorversterken? Welke plugins? Of helemaal geen plugins?

We hebben (slechts) de beschikking over het volgende:

Hardware:
* PC (wel een lekkere zware gelukkig)
* SBS Live Platinum (met zo'n frontje d'r op)
* DJ Mengpaneel (...schiet me maar lek...)
* Bas versterker
* Gitaarversterker

Software:
* Cubase
* Wavelab
* Cool Edit
* Fruityloops

Alvast bedankt,

-- HanzZ
 
Je setup ziet er nou niet bepaald ideaal uit, helaas..........

Wil je de synth en sampler als MIDI of als audio opnemen?

Ik raad je ten eerste aan om een andere mixer aan te schaffen met genoeg inputs.

En heb je voorversterkers voor gitaar en bas?
Anders moet het met mics. Voor de gitaar een SM57je, en voor de bas een speciale van bv AKG D12.

Heb je misschien niet een bekende met een homestudio?
Anders zul je voor een acceptabele kwaliteit toch eerst wat moeten investeren, en ik denk niet dat dat je bedoeling is.

Misschien heeft ook een ander forumlid een studio waar je wat kunt doen. Zomaar een suggestie.
Je kunt ook op mijn site kijken, maar het is nogal ver voor je. Bij Arnhem.

En als je het echt zelf wilt doen moet je toch eerst even de bovenstaande vragen beantwoorden, dan kan ik of een ander forumlid je wel op weg helpen.
 
Met wat je al hebt kom je ook een end hoor. Het is wellicht allemaal bewerkelijk enzo maar als je instrument spoor per spoor kunt opnemen en daar het geduld voor hebt kan het ook.

Weet even niet of je die bass/gitaar direct via je mengpaneel kun opnemen. Anders heb je wel een redelijke microfoon nodig. Zowieso voor de sax dus moet je kijken welke microfoon dit allemaal aan kan. (lenen anders of zo)

Als je dan al je sporen droog (met compressie als het nodig is wellicht) opneemt. Als je een koptelefoon hebt zodat degene die inspeelt kan horen hoe hij/zij moet spelen ben je al een heel eind.
Voor het mixen kun je veel standaard plugins van Cubase gebruiken. Er zijn ook veel gave gratis plugins die je heel goed kunt gebruiken hiervoor. En als je een 1Ghz computer of hoger hebt kun je makkelijk 16 stereo sporen mixen met compressie EQ en de hele reut.

Met een zware computer en veel tijd en geduld kom je bijzonder ver. En als het kan op 24 bit alles verwerken, dat is zeker de moeite waard als je het gaat mixen allemaal.
 
Bedankt voor jullie reacties,

Aan arnomusicman:

Je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat mijn setup niet ideaal is; helaas heb ik niet meer tot mijn beschikking. De aanschaf van een nieuw mengpaneel is niet aan de orde. Helaas ken ik ook niemand met een homestudio, dus spullen lenen zit er niet in. Ik moet overigens wel opmerken dat we niet een subliem resultaat verwachten van de opnames. Het gaat om een simpele demo.

Je vragen:

De synth en de sampler wilde ik aanvankelijk als midi opnemen, maar bij het uitproberen daarvan bleek dat ik (in iedergeval bij m'n sampler) het probleem had dat-ie dan in Cubase niet in sync zat met de audio. Het probleem is dat de delay tussenbeide telkens lijkt te veranderen. Ik heb dit nog niet uitgevogeld. Vandaar dat ik besloten heb om ze beide als audio op te nemen. Wel jammer want midi lijkt me veel handiger...

Dan over de voorversterkers voor gitaar en bas. Ahum, die hebben we niet. Ik dacht trouwens dat dat ook niet nodig was met gitaar en actieve bas (?) Misschien zit ik fout. Wat voor voorversterkers heb ik nodig? Zijn DI's genoeg? Als DI's genoeg zijn dan zou het toch ook met een (inderdaad lullig) mengpaneeltje kunnen? Dat is immers een voorversterker...

Wat we wel hebben zijn de (normale) versterkers en (redelijke) microfoons. Dus dat gaan we in ieder geval proberen.


Aan Fuse:

Ik ga inderdaad spoor voor spoor opnemen met koptelefoon. De bedoeling is inderdaad om het droge signaal op te nemen. Alle effecten doe ik achteraf. Inclusief compressie (kan even niet anders aangezien ik alleen software plug-in compressors heb en in cubase kan dat alleen achteraf).

Voor het mixen ga ik naast de standaard Cubase plug-ins ook nog gebruik maken van de paketten van Wave en TC Works (die heb ik namelijk in mijn bezit).

Indien de PC het trekt zal ik alles op 24 bit float opnemen.


Allebei hartelijk bedankt voor de tips,

-- HanzZ
 
Hoe dat met die voorversterkers zit weet ik niet precies maar volgens mij is het wel te doen.

Over die compressie, die kun je wel degelijk gebruiken tijdens de opname. Maar dan zou ik het beperkten tot het als limiter gebruiken om te voorkomen dat hij niet gaat clippen enzo. Als je toch 24-bits gebruikt houd je genoeg ruimte over voor je mixage. Maar wel zo hard mogelijk proberen op te nemen om zo minder ruis per spoor over te houden. Desnoods gebruik je de compressie als gate. (of 2 compressors in serie)

Trouwens het is inderdaag wel slim om dan alles als audio spoor op te nemen. Zo voorkom je dat de midi en audio gaat 'zweven' wat hellaas bij grotere projecten wil gebeuren.
 
Hallo alweer,

Origineel geplaatst door fuse
Over die compressie, die kun je wel degelijk gebruiken tijdens de opname.

Hu? Dit meen je niet? In Cubase effecten toepassen terwijl je het opneemt? Hoe moet dat dan? Voor zover ik weet kun je de effecten wel monitoren - dus je kunt ze horen als je ze opneemt - maar datgene wat opgenomen wordt is toch gewoon droog? Als dit niet zo is wordt ik gek :)

-- HanzZ
 
en voor de bas een speciale van bv AKG D12.
Die is toch voor basdrum? Niet voor bas? Bovendien zijn die dingen niet te betalen en worden ze niet meer gemaakt. (wel de D112 maar die vind ik nergens naar klinken)

Bas kan je trouwens ook best zonder mic opnemen. Liefst via di box maar als je een beetje geluk hebt zit er aan je basversterker iets van een line out. Klinkt vaak net niet zo vet als een microfoon voor je versterker zetten maar altijd beter dan een goedkope mic voor je versterker.
Gitaar kan ook met een goedkopere dynamische mic dan de SM57. Zeker als je niet voor de allerfantastischste kwaliteit gaat. Waarschijnlijk kan je de zang met dezelfde mic opnemen.
Alleen sax is een beetje moeilijk daar moet je eigenlijk wel een redelijke condensatormic voor hebben.

Ik krijg trouwens binnenkort een presonus bluetube voorversterker binnen. Die mag je best es lenen. Is gegarandeerd beter dan wat er in de SB Live aan mic voorversterker zit. Hij is ook eventueel ook als bas di te gebruiken.
 
Haai,

Dank voor je reactie,

De sax wordt inderdaad het grootste probleem. Ik heb ook al min of meer besloten dat we daar iets voor moeten regelen. Desnoods een goeie mic huren... als ons budget het toelaat.... we zien wel.

De bas 'gewoon' via de line in opnemen heb ik inderdaad vaker gedaan met een redelijk resultaat. Komt nog bij dat dit een actieve bas is dus zou iets beter moeten klinken... zien we wel.

Origineel geplaatst door 4-Tek

Ik krijg trouwens binnenkort een presonus bluetube voorversterker binnen. Die mag je best es lenen. Is gegarandeerd beter dan wat er in de SB Live aan mic voorversterker zit. Hij is ook eventueel ook als bas di te gebruiken.

Dat is erg aardig van je. Ik hou het zeker in gedachten :)

-- HanzZ
 
Origineel geplaatst door HanzZ
Hallo alweer,

Hu? Dit meen je niet? In Cubase effecten toepassen terwijl je het opneemt? Hoe moet dat dan? Voor zover ik weet kun je de effecten wel monitoren - dus je kunt ze horen als je ze opneemt - maar datgene wat opgenomen wordt is toch gewoon droog? Als dit niet zo is wordt ik gek :)

-- HanzZ

D'r zit wel de catch bij dat je die speciale ASIO drivers moet hebben van 10ms latency of zo. (anders is het 50 of 500ms of zo) Maar het is dan wel degelijk mogelijk om direct effecten op te nemen ook al heb je een Pentium II/III of zo.

Moet je de record enabling op tape type zetten en niet direct mode (die bypassed de software). (check the manual)
 
Haai,

Tering.... er gaat een wereld voor me open! :)

Tjeetje. En dan te bedenken dat ik al diverse keren keihard anders heb beweerd aan verschillende hulpzoekenden....

Aan die mensen bied ik alsnog mijn verontschuldigingen aan...

-- HanzZ
 
Het is toch leuk om andere mensen te helpen. Zo word je zelf ook eerder geholpen lijkt me.

Soms zijn die technische dingen moeilijk uit te leggen of te begrijpen maar met een beetje geduld kun je er met z'n velen wel uit komen. :)
 
Yep, da's waar.

Het zit 'em in die speciale asio drivers. Die heb ik natuurlijk weer nie... Ach ja... ik heb zoveel nie... ik wilde roeien met de riemen die ik heb totdat ik erachter kwam dat ik geen riemen heb... dat wordt dus spartelen :)

-- HanzZ
 
Ik meen me te herinneren dat er voor de live ook asio drivers zijn. Ze waren geloof ik eigenlijk voor een andere geluidskaart maar ze zijn te hacken zodat ze op de live werken.

Staat vast wel op internet ergens...
 
Als je een plugin gate en/of compressor voor de opname wilt gebruiken om de opname niet te laten clippen dien je geen effect send te gebruiken maar de INSERT. Anders werkt het niet zoals je wilt. Als insert gaat hij over het complete signaal, als fx send gaat ie er achteraf overheen, en dat is niet de bedoeling! Man wat is Cubase toch tof. (moet ik ff kwijt)

Voor bas opname kun je inderdaad de line-out gebruiken, maar dat gelct ook voor de gitaar hoor! Het kan natuurlijk ook met een dynamische mic die je ook voor zang kunt gebruiken. Dan zou ik als allround mic toch bv de SM58 van Shure adviseren.
Er zijn misschien nog goedkopere mics, maar deze is echt legendarisch, en toch niet duur.
Maar als je al een aardige mic hebt...............dan moet het lukken, dacht ik zo.
Voor de sax inderdaad een condensatormic. Daar heb je echter dan wel een pre-amp (kan ook via klein mixertje met XLR en fantoomvoeding) nodig. Fantoomvoeding MOET je dan wel hebben!

4-Tek:
Je schreef: Die is toch voor basdrum? Niet voor bas? Bovendien zijn die dingen niet te betalen en worden ze niet meer gemaakt. (wel de D112 maar die vind ik nergens naar klinken)

Dit heb ik uit een opleiding opnametechniek die ik heb gedaan bij een ervaren geluidstechnicus die weet waar ie het over heeft. Qua geluidsdruk en frequentieniveau liggen bassdrum en basgitaar op hetzelfde vlak. Misschien klinkt die D112 niet, ik heb er geen ervaring mee, maar mic opname is echt een vak apart.

Heel veel succes HanzZ. Laat je ook het resultaat aan ons weten, ik ben erg benieuwd.
 
Dit heb ik uit een opleiding opnametechniek die ik heb gedaan bij een ervaren geluidstechnicus die weet waar ie het over heeft. Qua geluidsdruk en frequentieniveau liggen bassdrum en basgitaar op hetzelfde vlak. Misschien klinkt die D112 niet, ik heb er geen ervaring mee, maar mic opname is echt een vak apart.
Het zou best kunnen hoor dat dat goed werkt. Ik bedoelde ook niet te zeggen dat je ongelijk had. Maar de D12 is een beetje duur voor zoiets. Ze zijn geloof ik 2e hands erg gewild. De D112 is de opvolger en die zijn nieuw al 659 euro.

Overigens als je een goedkope en redelijk klinkende condensatormic zoekt (voor zang en sax) moet je es naar de microfoons van Superlux kijken. Ik weet het.. de naam klinkt nergens naar maar ze zijn erg goedkoop en schijnen best prima te klinken.

Maar ik heb pas ook een demo opgenomen voor mn band met een paar ranzige ouwe microfoons en een geleende shure sm58 en het klinkt allemaal best prima. Ik heb alles afgemixt in logic dus dan moet het ook wel lukken om het met cubase te doen.

succes
 
Okee mensen, allemaal nogmaals bedankt voor de hulp. Het is vandaag woensdag en vannavond gaan we beginnen met opnemen. Ik zal zeker het resultaat laten horen (als het af is - mix en al). Ik zal dan ook precies laten weten wat ik aan machinerie gebruikt heb.

Met een beetje mazzzel krijgen we vannavond in ieder geval de bas, de gitaar en de toetsen wel op de PC. De drums zijn er al en de sampler heeft zijn werk ook reeds gedaan. Zang en sax zal volgende week gebeuren. En dan nog mixen.

-- HanzZ
 
Back
Top