Zelfbouw tafel orgel

carolineherz

Ingeburgerd
Lid sinds
2 mei 2012
Berichten
78
Nadat ik het ''Eminent 310 'portable' maken'' thread zag, moest ik deze even laten zien!

Ik denk dat als ik zeg dan hij voor 20% werkt ik overdrijf, maar er komt zeker wel orgel geluid uit.

Sommige toetsen in het bovenste register geven goed geluid.. andere in het bovenste register waneer alleen de ''werkende toetsen'' zijn ingedrukt, het onderste register werkt(met veel minder volume) waneer een toets van het bovenste keyboard is ingedrukt. volg je het nog!:stupid.. de draw bars laat ik voor nu maar even.

De galm werkt niet, de vibrato wel en de speaker werkt soms voor een halve minuut ofzo na aanzetten, daarna dooft deze uit. verder begrijp ik de lesli plug ook niet helemaal.

kortom.. buggy shit. maar hij ziet er wel tof uit.. check de foto's ;)

Ik vraag me af of iemand er iets leuks over te vertellen heeft. Zelf kan ik hem ook zeker niet repareren, zeker niet met al dat wire wrapping (spaghetti).

IMG_1758_zpszqb6cgmb.jpg


IMG_1826_zpsdaajakgs.jpg


IMG_1801_zpso9hvcyxr.jpg


IMG_1804_zpsqwrjay8k.jpg


IMG_1775_zpsfyc0dogv.jpg


IMG_1785_zpsxeh1b1hi.jpg


IMG_1778_zpszujjzczt.jpg


IMG_1796_zpstjcsvdiq.jpg
 
Mooi zelfbouwproject van lang geleden, maar good luck als je dat gaat troubleshooten.....
Veul germanium torren.
 
Ik zeg begin eens met de grootste Elco's te (laten) vervangen. Dan werkt het voedingsgedeelte weer wat betrouwbaarder en kun je vast stellen welke onderdelen nog kunnen gaan werken. Voor het volledig herstel ga je echt een liefhebber nodig hebben die zeeen van tijd over heeft. Absoluut leuk om dit stukje nostalgie te zien :okdan:
 
Leuk ook, extra moeite gedaan om die zwarte toetsen op het eind weg te werken in de ombouw, waarschijnlijk was het makkelijker om er nog een witte bij aan te plakken :D
 
Denken jullie dat het een ombouw is? of een deels zelfproject misschien uit een boekje ofzo?

Het is ook zeker niet aan mij om hem te restaureren.. Op dit moment zit ik er meer aan te denken om het onderste keyboard eruit te zagen voor een CV/gate keyboard.

Is dit zonde?? zou het voor iemand nog iets waard zijn? een recap doen gaat door mij nooit gebeuren denk ik. Maar misschien moet ik de grootte elco's idd vervangen ( voor het idee).

Ik heb binnenin achter de stereo out een kabel vast gesoldeerd.. aangezien ik geen idee heb wat voor een outputs (sockets) er allemaal aan zitten.. LSP ? lesli plug? in - out switch ??
 
Ik zou het zonde vinden. Vind hem veel te cool.
 
ik denk niet dat het de moeite waard is om hier heel veel tijd in te steken.

zo te zien aan de instelbare weerstanden bij de toets contacten is er per drie toetsen een oscillator voor handen.
( een oude el cheapo orgelbouw methode).
dus leuke accoorden spelen kan je wel vergeten, en tevens zijn dit soort orgels erg moeilijk om in stemming te houden, dus gegarandeerd altijd vals.
en dit in combinatie dat dit overduidelijk een zelfbouw ding is, ik zou zeggen , doneer het aan de kliko.


:mega:
 
Thanks! Het word idd tijd dat ik er iets mee ga doen, ondertussen heb ik wel het onderste (bas) keyboard gedeelte en galm aan de praat! . Hij klinkt als een hele zieke clarinet :| en idd helemaal vals.

Maargoed.. bedankt voor de leuke reacties, ik heb besloten er geen energie meer in te steken! Mocht iemand het een leuk project vinden;).

Anders ga ik met een zaag aan de slag.. en die knoppen vind ik ook wel mooi!
 
Ik heb nog nooit een synth met een "tutti" knop gehad, snik.

Wat het valse betreft: valt hij met die instelpots (of -spoelen, whatever) niet te stemmen?
 
die tutti doet niet veel meer hoor ;). Bedoel je die 8 spoelen op de achterste print? geen idee moet ik even checken.. zou wel handig zijn. Die pot daarnaast is wel een tune pot voor het gehele ding.
 
Back
Top