XLR of TRS gebruiken??

Sander02

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 mei 2002
Berichten
5.109
Locatie
Hellevoetsluis
Hoi!

Zit al tijdje met de volgende vraag over gebruik van TRS jack of XLR kabels van/naar effect units en compressors..

Ok, ik heb een patchbay (samson s-patch) en via de patchbay wil ik een compressor aansluiten. De compressor heeft zowel TRS als XLR in- / outputs, ik ben vrij om te kiezen en kan in principe alles door elkaar gebruiken.

Maakt het nu uit of ik TRS<>XLR kabels gebruik, of kan ik het beter bij 1 "soort" houden? En zoja, welke soort dan? gebalanceerde kwaliteits TRS of XLR?
Nu gebruik ik dus van TRS<>XLR-male náár de compressor, en dan TRS<>TRS terug naar de patchbay.. puur omdat ik niet meer kabels had. En ja het werkt, maar of dit nu best-practice is :?

Ik kan natuurlijk zelf alle combinaties testen, maar als jullie op voorhand al zeggen "mixed kabels niet doen" dan ga ik gewoon voor TRS<>TRS overal tussen en laat ik de XLR achterwege.

Iemand een tip hierbij? alvast dank :baco:
 
Maakt electronisch geen flaus aus, dus als TRS-TRS goedkoper is dan XLR-TRS gewoon TRS-TRS doen. Ik geloof dat je bij (oude?) TRS-XLR kabels zelfs moet uitkijken hoe de pins bedraad zijn maar daar kan vast iemand anders iets intelligenters over zeggen.
 
Nope, maakt helemaal niks uit. Enige voordeel van XLR t.o.v. TRS wat ik kan bedenken is dat wanneer je een TRS in- of uitplugt je feitelijk even kortsluiting maakt (de bekende knal/plop). Met XLR is dat onmogelijk.
Ik gebruik zelf het liefst TRS omdat de pluggen wat minder grof/zwaar zijn.
 
Nee hoor, maakt inderdaad niets uit. Bij ons lopen de 380+ connecties van trs naar xlr en andersom, en trs naar trs. De trs patchbay plop klopt ook, maar daar ontkom je toch niet aan, want je patchbay is trs.
 
Ok, maar dus ook als je op het apparaat de XLR ingang gebruikt en daarna de TRS uitgang? ook geen flaus aus? Misschien komt m'n gedachte van 't feit, dat ik voor Microfoon zaken (niet-lijn signaal) XLR gebruik.. dat daarom bij XLR volume verschillen zouden zijn ; is hier natuurlijk onzin.

In ieder geval bedankt! geeft weer wat zekerheid iig
 
Ik denk dat je veronderstelling komt van het feit dat sommige apparaten een High & Low impedance aansluiting hebben. High is dan vaak XLR en Low is TS. Dan is er uiteraard wel verschil tussen de twee. Alleen weet ik niet of bij jouw apparaten hier sprake van is.
 
Bedankt voor de afrekening met deze kennelijke mythe!
 
myth-busted.jpg
 
Back
Top